16 082 läst ·
54 svar
16k läst
54 svar
Tillsynsärende fönsterbyte
Nämnden får sätta ned byggsanktionsavgiften till hälften eller en fjärdedel om den inte står i rimlig proportion till överträdelsen.
Omfärgningen är ju ett försök till rättelse. Om du i lagens mening har rättat så får nämnden inte påföra dig en byggsanktionsavgift. Men du måste ju agera med viss snabbhet här, hinner du verkligen färga om om detta går till nämnden för septembermötet? Sen är det upp till nämnden att bedöma om du tycker du har begått en överträdelse, d v s genomfört en bygglovspliktig åtgärd utan lov och startbesked.
Sen antar jag att du överklagar om du påförs en byggsanktionsavgift. Det är ju en bedömningsfråga om detta är en bygglovspliktig åtgärd eller inte och då har man ju nästan en medborgerlig plikt att överklaga så långt det går.
Omfärgningen är ju ett försök till rättelse. Om du i lagens mening har rättat så får nämnden inte påföra dig en byggsanktionsavgift. Men du måste ju agera med viss snabbhet här, hinner du verkligen färga om om detta går till nämnden för septembermötet? Sen är det upp till nämnden att bedöma om du tycker du har begått en överträdelse, d v s genomfört en bygglovspliktig åtgärd utan lov och startbesked.
Sen antar jag att du överklagar om du påförs en byggsanktionsavgift. Det är ju en bedömningsfråga om detta är en bygglovspliktig åtgärd eller inte och då har man ju nästan en medborgerlig plikt att överklaga så långt det går.
Redigerat:
Det kommer jag såklart att göra.
Jag kommer också trycka på att jag fått ett begynnande beslut innan vi bytte de jävla fönsterna när vi ringde in och frågade handläggaren om det krävdes lov för att byta från vita till svarta (en granne har svarta) eller inte. Svaret var då att om det inte är reglerat på befintliga handlingar på huset, om detaljplanen inte medger en specifik färg samt om det inte är K märkt byggnad SKALL det inte behövas.
Sen åkte vi på detta tillsynsärende när vi sökte bygglov för andra åtgärder och en annan handläggare tog över ärendet.
Så in i helvete kass alltihopa. Man vill göra rätt för sig och får bajsamackan tillbaka.
Men nu är det vad det är och jag hoppas blir klart med skiten snart då detta tär väldigt mycket på vårt familj.
Men det är alltså hälften eller en fjärdedel som gäller. De kan inte sätta ner den till 0?
Jag kommer också trycka på att jag fått ett begynnande beslut innan vi bytte de jävla fönsterna när vi ringde in och frågade handläggaren om det krävdes lov för att byta från vita till svarta (en granne har svarta) eller inte. Svaret var då att om det inte är reglerat på befintliga handlingar på huset, om detaljplanen inte medger en specifik färg samt om det inte är K märkt byggnad SKALL det inte behövas.
Sen åkte vi på detta tillsynsärende när vi sökte bygglov för andra åtgärder och en annan handläggare tog över ärendet.
Så in i helvete kass alltihopa. Man vill göra rätt för sig och får bajsamackan tillbaka.
Men nu är det vad det är och jag hoppas blir klart med skiten snart då detta tär väldigt mycket på vårt familj.
Men det är alltså hälften eller en fjärdedel som gäller. De kan inte sätta ner den till 0?
Nej, avgiften kan inte sättas ned till noll. Enda sättet att få noll i avgift är att byggnadsnämnden bedömmer att det inte finns grund att ta byggsanktionsavgift, alltså att ni inte har gjort någon överträdelse som träffas av avgiften. Men så fort nämnden bedömer att ni har begått en överträdelse som träffas av byggsanktionsavgift så ska de ta ut avgiften. Med möjlighet till nedsättning till hälften eller en fjärdedel i det individuella fallet. T ex att ni har ringt och kollat i förväg är ett gott skäl att sätta ned avgiften.J Jontesfönsterbyte skrev:Det kommer jag såklart att göra.
Jag kommer också trycka på att jag fått ett begynnande beslut innan vi bytte de jävla fönsterna när vi ringde in och frågade handläggaren om det krävdes lov för att byta från vita till svarta (en granne har svarta) eller inte. Svaret var då att om det inte är reglerat på befintliga handlingar på huset, om detaljplanen inte medger en specifik färg samt om det inte är K märkt byggnad SKALL det inte behövas.
Sen åkte vi på detta tillsynsärende när vi sökte bygglov för andra åtgärder och en annan handläggare tog över ärendet.
Så in i helvete kass alltihopa. Man vill göra rätt för sig och får bajsamackan tillbaka.
Men nu är det vad det är och jag hoppas blir klart med skiten snart då detta tär väldigt mycket på vårt familj.
Men det är alltså hälften eller en fjärdedel som gäller. De kan inte sätta ner den till 0?
MÖD har en ny dom som handlar om just byte av fönster, kommun som påför byggsanktionsavgift och rättelse. Jag har inte läst målet ännu men det låter väldigt relevant för denna tråd:
https://rattspraxis.etjanst.domstol...-6d27-4535-b67e-c0430708ed54?domstolskod=MMOD
P 5322-24
Rättelse före byggsanktionsavgift. Bolaget hade utan föregående lov bytt ut ett mycket stort antal fönster och fönsterdörrar på ett flertal flerbostadshus i Tensta. Innan nämnden beslutade om byggsanktionsavgift ändrade bolaget utförande på de utbytta fönstren. MÖD har bedömt att nämnden inte har lagt fram tillräcklig utredning om fönstrens ursprungliga mått och utformning som behövs för att visa att förändringen krävt bygglov. Rättelse har därmed skett och fog för sanktionsavgiften saknats.https://rattspraxis.etjanst.domstol...-6d27-4535-b67e-c0430708ed54?domstolskod=MMOD
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Möjligt att jag missat det i tråden, men när bytte du fönster? Om det har gått mer än 5 år så får kommunen inte kräva en byggsanktionsavgift. Och mer än 10 år så får de inte begära rättelse. Jag är osäker på om det är 5 år till de upptäcker felet, eller till de skall fatta beslut om avgift.
Hej,H hempularen skrev:
Fönsterbytet gjordes 2023, alltså för två år sedan, och tiden tickar på medan tillsynsärendet tar sin tid.
Den femåriga tidsgränsen är intressant – frågan är om man ska försöka driva ärendet framåt eller snarare hoppas på att kommunen drar ut på processen så att femårsfristen hinner passera.
Det jag funderar över är om det spelar någon roll i just mitt fall.
Enligt PBL 11 kap. 58 § står det:
“Innan tillsynsmyndigheten beslutar att ta ut en byggsanktionsavgift ska den som anspråket riktas mot ges tillfälle att yttra sig.
En byggsanktionsavgift får inte beslutas, om den som anspråket riktas mot inte har getts tillfälle att yttra sig inom fem år efter överträdelsen.”
Frågan är då vad som i praktiken innebär ”tillfälle att yttra sig”.
Är det yttrandet på den tjänsteskrivelse som skickas innan ärendet går till nämnden, eller kan även ett vanligt mail till tillsynshandläggaren räknas som ett yttrande? I det senare fallet har jag ju redan yttrat mig. Men om det är det ”officiella” yttrandet inför nämndens prövning som avses, så blir utgångsläget ett helt annat.
Tack för att du finns @Claes SörmlandClaes Sörmland skrev:
MÖD har en ny dom som handlar om just byte av fönster, kommun som påför byggsanktionsavgift och rättelse. Jag har inte läst målet ännu men det låter väldigt relevant för denna tråd:
P 5322-24
Rättelse före byggsanktionsavgift. Bolaget hade utan föregående lov bytt ut ett mycket stort antal fönster och fönsterdörrar på ett flertal flerbostadshus i Tensta. Innan nämnden beslutade om byggsanktionsavgift ändrade bolaget utförande på de utbytta fönstren. MÖD har bedömt att nämnden inte har lagt fram tillräcklig utredning om fönstrens ursprungliga mått och utformning som behövs för att visa att förändringen krävt bygglov. Rättelse har därmed skett och fog för sanktionsavgiften saknats.
[länk]
Jag har för mig att detta inte är till din fördel, att det är tidpunkten när du har tagit emot information om att tillsynsärendet har öppnats. D v s enda sättet att skjuta på detta datum är att göra sig oanträffbar och inte svara på post och liknande.J Jontesfönsterbyte skrev:Frågan är då vad som i praktiken innebär ”tillfälle att yttra sig”.
Är det yttrandet på den tjänsteskrivelse som skickas innan ärendet går till nämnden, eller kan även ett vanligt mail till tillsynshandläggaren räknas som ett yttrande? I det senare fallet har jag ju redan yttrat mig. Men om det är det ”officiella” yttrandet inför nämndens prövning som avses, så blir utgångsläget ett helt annat.
Hade ju varit intressant att se om det finns något praxis på detta.Claes Sörmland skrev:
Jag tror tyvärr att det är precis som du säger men kommunen är ju väldigt tydliga när de skickar tjänsteskrivelsen att du har nu tillfälle att yttra dig, ditt yttrande skall inkomma inom 3 veckor innan nämndes sammanträde 13 december typ....något i den stilen.
Har ju hört om tillsynsärende som kan ta typ 10 år att avsluta pga kommunen haft hög beläggning och inte mäktat med. Man kan nästan tycka att de då förbrukat sitt rätt att kräva någon byggsanktionsavgift när de själva är så jävla slöa....
Hej alla,
I synnerhet @Claes Sörmland !
Mitt ärende ligger fortfarande på is och nu har nya PBL kickat in from 1 December där fasadändringar för en och två bostadshus inte längre kräver lov.
Hur förändrar detta mitt case?
Har fått detta till mig idag från en bekants bekant vars tillsynsärende precis blivit avslutad med följande stycke:
Enligt praxis kan en ny/ändrad lag tillämpas retroaktivt om den leder till en lindrigare påföljd för den enskilde. Detta framgår av MÖD P 2575-13, där domstolen konstaterade att en byggsanktionsavgift inte kunde tas ut för en olovlig rivning eftersom den nya lagstiftningen inte längre föreskrev någon sanktion för denna typ av överträdelse. Bygglovenheten bedömer därmed att det inte finns skäl att ta ut en byggsanktionsavgift i aktuellt tillsynsärende enligt 11 kap. 51 § PBL i och med de ändringar som trädde i kraft den 1 december 2025.
Drömmer jag eller är detta på riktigt? Levt med ångest i typ 1 år nu…snälla någon! Rädda mig! Berätta hur det ligger till….
I synnerhet @Claes Sörmland !
Mitt ärende ligger fortfarande på is och nu har nya PBL kickat in from 1 December där fasadändringar för en och två bostadshus inte längre kräver lov.
Hur förändrar detta mitt case?
Har fått detta till mig idag från en bekants bekant vars tillsynsärende precis blivit avslutad med följande stycke:
Enligt praxis kan en ny/ändrad lag tillämpas retroaktivt om den leder till en lindrigare påföljd för den enskilde. Detta framgår av MÖD P 2575-13, där domstolen konstaterade att en byggsanktionsavgift inte kunde tas ut för en olovlig rivning eftersom den nya lagstiftningen inte längre föreskrev någon sanktion för denna typ av överträdelse. Bygglovenheten bedömer därmed att det inte finns skäl att ta ut en byggsanktionsavgift i aktuellt tillsynsärende enligt 11 kap. 51 § PBL i och med de ändringar som trädde i kraft den 1 december 2025.
Drömmer jag eller är detta på riktigt? Levt med ångest i typ 1 år nu…snälla någon! Rädda mig! Berätta hur det ligger till….
Klicka här för att svara
