Byggahus.se
Tjena!

Ska flytta köket från ena sidan av väggen till andra.
Arbetet kommer se ut att jag borrar genom vägg och förlänger vattenledningar och avlopps rör. ( ej bila nytt avlopp ). Samt förlänga ström ledning för ugnen.
50% av lägenheterna i detta hus har gjort samma jobb.

Är fullt medveten av ett godkännande av styret.

Dom kräver att en man med behörighet drar nya ledningar för vatten och ström.

*Måste detta göras av en Firma eller kan tex en vän till mig som jobbar med detta fixa det på kvällstid?

*Vad för slags bevis vill styret ha av behörig man? ett schema? faktura?

*Kan jag hamna i trubbel om jag sätter igång arbetet utan deras godkännande?

Med vänlig hälsning, Anders

Länken nedanför ser ni hur det är tänkt
http://www.ladda-upp.se/bilder/nrjajfpxzatavi/

På eljobbet kanske dom vill se protokollet på provningen, som man ska göra innan man driftsätter, på vattensidan ingen aning.
Eftersom dom flesta elektriker inte har egen behörighet så är det högst troligt att du ska använda en firma eller någon med egen behörighet. Och jobbet som sådant kan din vän säkert göra på kvällar men det är knappast så snällt att utnyttja honom bara för att han inte "kan" säga nej. Han kan ju komma i trubbel om han svartjobbar hos dig, tex inga försäkringar om det skiter sig, i värsta fall sparken från företaget där han jobbar för illojal konkurrens mm mm

elmont skrev:
På eljobbet kanske dom vill se protokollet på provningen, som man ska göra innan man driftsätter, på vattensidan ingen aning.
Eftersom dom flesta elektriker inte har egen behörighet så är det högst troligt att du ska använda en firma eller någon med egen behörighet. Och jobbet som sådant kan din vän säkert göra på kvällar men det är knappast så snällt att utnyttja honom bara för att han inte "kan" säga nej. Han kan ju komma i trubbel om han svartjobbar hos dig, tex inga försäkringar om det skiter sig, i värsta fall sparken från företaget där han jobbar för illojal konkurrens mm mm

Tack för snabbt svar!
Om jag tex skulle göra allt grovjobb med bila för kopplingsbox, dragning av kabel, borra hål i vägg med mera. tror du en el firma är villig att ``bara plugga in och godkänna´´?
Allt för att det ska bli en låg kostnad som möjligt. Med vänlig hälsning,

Det råd jag alltid ger är att FÖRST prata med elfirman och göra upp om vad och hur du kan göra. Ingen är så pigg på att komma till nått halvfärdigt och "ta över" för då vet man aldrig vad och hur det är gjort. Personligen skulle jag aldrig komma och "godkänna" något som jag inte fått vara med om att "styra upp" från början. Dessutom kan man inte i efterhand godkänna nått som någon annan utfört.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Du bör nog höra med "styret" också vilka papper de vill se. De vill säkerligen veta ifall arbetet gjorts enligt gällande regler, men det finns inget formellt dokument som man kan kräva i efterhand annat än de protokoll elmont nämner, så det är något som måste överenskommas i förväg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.