Min dotter har flyttat till en studentbostad med tilluft bakom radiatorn. Jag kollade på filtret i går och det verkade inte vara bytt på år och dar. Visst, jag kunde kontakta bolaget, men de förefaller inte så alerta.

Så jag funderade på att fixa nytt filter själv, medan jag hälsar på dottern. Jag vet inte vilket fabrikat systemet har, men huset är väl från 90-talet. Filtret är helt enkelt en knappt A4-stor mineralullsliknande filtetfyrkant (utan låda eller ram) som man pressar ner under en lucka mellan vägg och radiator. Filtret är ca 2,5-3 cm tjockt.

Jag har försökt leta efter filter på nätet men inte hittat någon universalmodell. Finns det tips gällande det här? Vad kan man använda?

En annan grej: då jag plockat bort filtret kikade jag ner i "lådan" mellan vägg och radiator, och där såg man mynningen av tilluftsröret som var oerhört skitigt. Ett tjockt lager förstelnat damm, och det såg ut att finnas löv i blandningen. Jag gick ut och kollade gallret på yttersidan, och konstigt nog är det bara ett vanligt ventilgaller med typ 1,5-2 cm stora glipor. Och på luftens vägen in i huset och upp genom radiatorn finns uppenbarligen inget finmaskigare nät, utan endast det mjuka mineralullsliknande filtret. Fattar inte hur man kan ha en sådan konstruktion, speciellt 50 cm ovanför mark (hon bor alltså på markplan) t.ex. med tanke på skadedjur.

(Tyvärr går inte gallret på yttersidan att skruva loss så att man kunde rensa röret.)

(På bilden en av radiatorerna, och under locket i mitten finns filtret.)

• Radiator med locket i mitten öppnat för att visa platsen där filtret sitter, ovanpå trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Undermålig fastighetsskötsel, knappast överraskande men tråkigt

Filtret, om det inte är av papper, tvätta upp det med lite diskmedel, skölj rent, skaka ur det, lägg det mellan två handdukar, sätt tillbaka

Rensning av kanaler är något du bör avisera fastighetsskötaren om

• Gilla
Per JH
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Undermålig fastighetsskötsel, knappast överraskande men tråkigt

Filtret, om det inte är av papper, tvätta upp det med lite diskmedel, skölj rent, skaka ur det, lägg det mellan två handdukar, sätt tillbaka

Rensning av kanaler är något du bör avisera fastighetsskötaren om
Jo, ska testa att skölja upp dem, men de verkar rätt igengrodda. (Dammsög dem i går men mycket som inte lossnade.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.