6 065 läst ·
44 svar
6k läst
44 svar
Tillfälligt ta ned en liten kraftledning?
Nja, han skriver att han vill ha ett hus bakom ledningen. Han tar ju själv upp som alternativ att ta ned den för att sedan återställa den igen. Det går ju inte om huset skulle stå på samma plats som ledningen går.S Saelen skrev:
Om huset skulle stå där ledningen går hjälper det inte att ta ned den, då måste den flyttas permanent och antingen förläggas på nya sträckningen i luft eller nedgrävd.
Så är det. Men om det är enkelt och billigt att få ledningen omdragen så finns också alternativet att flytta fram Attefallaren litet, så det är ok om folk tolkar uppgiften olika.Hemingway skrev:
Nja, han skriver att han vill ha ett hus bakom ledningen. Han tar ju själv upp som alternativ att ta ned den för att sedan återställa den igen. Det går ju inte om huset skulle stå på samma plats som ledningen går.
Om huset skulle stå där ledningen går hjälper det inte att ta ned den, då måste den flyttas permanent och antingen förläggas på nya sträckningen i luft eller nedgrävd.
Det skulle vara intressant att höra från någon som låtit dra om ledningen fram till sitt hus, vad det kostade och om nätbolaget konstrade på något vis.
Hobbysnickare
· skaraborg
· 368 inlägg
Luftledningar grävs ju ner i stor omfattning nu. Jag var i ungefär samma situation. Grannens ledning gick på tvären över min fastighet och jag började fråga runt lite om hur man skulle göra men kom inte riktigt i mål. Några månader senare ringde nätbolaget och undrade om vi kunde gå med på att flytta kabeln och lägga den i tomtgränsen. Frågan var mest vilken ersättning jag ville ha. Kanske ett bra erbjudande på fiber då de grävde ner det samtidigt. I min glädje att bli av med ledningen tackade jag nej… hade inget behov av fiber i sommarstugan.
har du ens tillstånd att köra på bolagets mark?R Robzon skrev:Vi fuderar på att bygga en monteringsfärdig Attefallare på vår tomt. Ett problem är kraftledningen till vår gård, som går mellan det tänkta huset och vägen (se bild). Kraftledningen är en upphängd kabel. Stolpen före den på bilden står utanför tomten, på bolagsmark. Attefallaren skulle stå mellan de två befintliga byggnaderna.
Så nu undrar vi över vad som är bäst, vad det kan kosta och vilka formaliteter som behöver hanteras...
- Att tillfälligt ta ned kabeln medan huset kommer på plats.
- Att få kabeln permanent nedgrävd när man ändå håller på.
- Att lyfta Attefallaren på plats över kraftledningen.