Bygger nytt på en tomt där ett hus tidigare stått och då tog vatten från en grävd brunn på tomten.

Vi kommer koppla på det kommunala nätet inom 2 år. Det kan vara allt från några månader, till ca 2 år innan inkoppling kan ske. Innan dess tänkte vi ta vatten från brunnen.
Brunnen fylls från en källa i en grusås och vattnet går i vattenledningar ner till 4 brunnar som delar på källan.

Vår brunn fylls alltså inte på med vatten från tomten (grundvatten) utan med en slags hävert som jag inte förstår hur det fungerar. I brunnen finns idag en pump som skickat in vatten till en hydropress som sedan fördelat ut det i det förra huset. På något sätt skall även den pumpen har orsakat en hävertfunktion så att brunnen (vattenreservoar) hålls full.

Vi gjorde oss dock av med hydropressen och alla kopplingar utan att tänka på att det skulle vara bra att spara.

Så nu har vi lite funderingar kring hur vi ska göra.

1. Införskaffa en ny hydropress, kopplingar, tryckströmställare osv och be VVS-killen installera detta.

2. Införskaffa en hydropump (pumpautomat) som jag med endast lite hjälp av VVS-killen kan installera själv och sedan, när det kommunala kommer sätta i ett pumphus i trädgården och då använda brunnen för bevattning och dyl.
http://www.rinkabyror.se/artikel/pumpautomat-10-50/

Jag föredrar tanken på pumpautomaten då den är billigast (det ska bara vara en tillfällig och förhoppningsvis kortvarig lösning) och den kommer ändå behövas efter det kommunala kommit.

Frågan är, kan vi ha en pump (till hydropress eller pumpautomat) i huset, även om vi har en pump i brunnen? Går det att koppla på en pump på en pump så att säga?

20140217_131156.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser det ut i brunnen för tillfället. Strax ovanför T-kopplingen är inkopplingen till matarledningen från källan där vi hämtar vatten (ledningen syns till vänster i bild, ner i brunnen), men den har jag för tillfället kopplat ur.
Ledningen som går ut till nedre vänster hörn är matarledningen till huset.

Vad finns det för lösningar på detta?

Redigerat:
Denna sitter i brunnen och jag misstänker att det är en slags nivåvakt. Jag är helt novis kring detta så om någon vill upplysa mig om hur allt hänger ihop och vad som blir den mest prisvärda lösningen är jag tacksam.

Kan vi t.ex koppla befintlig pump och nivåvakt så att brunnen hålls fylld (med någon strömbrytare ute vid brunnen eller liknande). Och sedan koppla in den nya pumpen från huset för att suga in vatten i huset? Brunnens botten ligger ca 5 meter under huset golvplatta.

Förtydligar också att brunnen inte fylls på med vatten per automatik, utan det måste skapas någon slags hävert med befintlig pump.

• 20140217_131206.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vet du något om höjdskillnaden mellan grusåsen och din brunn?
Hävertpumpar brukar fungera med självtryck som skapas av att vattnet rinner nedför. Då vattnet rinner ut så ersätts det från källan.

Baserat på det man ser av kopplingsanordningen för häverten så kankse man tidigare fyllde slangen mot grusåsen med hjälp av vattenet i brunnen. Genom att stänga den övre ventilen, men öppna den undra så pumpade man vatten från brunnen upp i grusåsen.
Växlar man sen ventilerna så stängs pumpen mot åsen, men denpå övre delen som öppnas låter vattnet rinna ut via det öppna röret.

"Överfylladsskyddet" ser ut som en bottenventil, antagligen för att filtrera och ev ha backventilskydd.
Vart tar det vattnet vägen?

Jag hade gått på alt1, ersätta hydropressen och tryckbryten. Det kostar under tusenlappen.
Pumpen är en sänkpump och de brukar vara stabila och ha lång livslängd.
Du kan prova hävertfunktionen utan att behöva en hydropress, tex genom min beskrivning ovan. Plugga slangen mot huset och använd en spann för att drönka pumpen och låta den pumpa upp slangen mot åsen.

Tack för svar.
Jag kan endast uppskatta höjdskillnaden mellan brunnarna och tror det är ca 10 meter. Grusåskällan ligger alltså ca 10 m över vår brunn.
Ska testa din beskrivning kring påfyllning av brunnen. :thumbup:

Jag har ännu inte kollat brunnens utsida där vid "överfyllnadsskyddet" och vet därför inte hur det ser ut där. Men vad används ventilen till?

Angående att koppla in en hydropress fick en annan på forumet ett prisförslag på 9000 för arbetet och 3000 för material, vilket fick mig att fundera kring alternativ nummer två. Har ännu inte frågat vad vår VVS-kille vad han vill ha betalt för att koppla in en hydropress.

Ah, dom sifforna är kanske inte applicerbara rakt av i ditt fall.
Det är inte svårt att koppla in en hydroprepss själv heller.

Om ni håller på att bygga justnu så är det kanske enklare att bara sätta en tappkran på brunnen och en manuell brytare. Då behöver du ingen hydropres förän vattensystemet i huset byggs och då kan en röris fixa det senare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.