Jag behöver göra en tillfällig rördragning för att kunna få ut vatten till trädgårdskranen. Orsaken till detta är att jag bygger om ett run i källaren och måste avlägsna de nuvarande rören som går i taket på detta rum och sedan ut/upp genom garaget och till kranen. Tanken är att den här lösningen ska ta en annan väg och sitta i ett par år tills jag gör om i garaget.

Det behöver inte vara snyggt, men det måste förstås uppfylla "andra krav". Skulle det t ex gå att använda sig av PEX-slang som jag lite enkelt fäster under tak och utanpå väggar?

Absolut, så hade jag gjort.

Tackar, då blir det så.

Och dimension, räcker 15mm? Idag sitter det 22mm koppar men det känns lite overkill tycker jag. Det enda som ska anslutas är som sagt trädgårdskranen och den används bara för vattning och biltvätt.

Om det bara är till de grejerna så måste 15 mm räcka gott. Jag har 12 mm till samma sak i mitt hus.

Tänkte på det här med dimensioner... Ska ha 12mm eller 15mm prisol i badrummet (bad, dusch, tvättställ och toa). Dessa kommer att matas från ett gammalt 16mm Cu-rör.

Räcker 12mm eller bör jag upp till 15?

Finns förgreningar för 12mm eller hur gör man då, en serie t-kopplingar (såg inga på Rinkaby)?

gå från 16 till 15 mm sedan vasken kan du köra 12 mm

jon_h skrev:
Absolut, så hade jag gjort.
Vilken typ av kopplingar funkar till sånt? Vanliga klämkopplingar med stödhylsor???
Ska nämligen göra ungefär samma i mitt garage..

Japp, jag tänkte använda halvkopplingar avsedda för PEX, typ "7694 PEX 15x2,5 15R" på Rinkaby.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.