F fribygg skrev:
Men det är väl "förbaskat dumt" för att använda dina egna ord att behöva göra om arbetet inom några få år för att du planerar att fuska med grävdjupet?
En komplett dränering kommer inte bli av inom den närmsta tiden, hur som helst.
Så är det bättre att bara strunta i allt och låta fukten eventuellt göra mer skada på väggarna och inomhusklimatet, istället för att med liten arbetsinsats och kostnad försöka få bort åtminstone en del av vattnet närmast väggen?

Fast vattnet närmast väggen kommer antagligen från taket och leder du bort det så är det borta. Gör du det som första åtgärd ser du hur blött det blir från jorden runt omkring och om en dränering är nödvändig.

Har du mark som sluttar mot huset kommer ett grunt dike vid huset bara ta en liten del då vatten rör sig nedåt genom marken.

Har du grundvatten som är högt så är det troligen inte tillräckligt högt för att en halvmeter dike ska ge så mycket.

Z z_bumbi skrev:
Fast vattnet närmast väggen kommer antagligen från taket och leder du bort det så är det borta. Gör du det som första åtgärd ser du hur blött det blir från jorden runt omkring och om en dränering är nödvändig.

Har du mark som sluttar mot huset kommer ett grunt dike vid huset bara ta en liten del då vatten rör sig nedåt genom marken.

Har du grundvatten som är högt så är det troligen inte tillräckligt högt för att en halvmeter dike ska ge så mycket.
Grejen är att jag uppfattar det som att största problemet är på vänster sida huset, och stupröret går ner på höger. Över farstun är ett mindre tak som verkar skicka vattnet rakt ner, men det handlar om kanske 3-4 kvadratmeter.

Marken på framsidan är ganska plan, så det lutar inte mot väggen. Sen vet jag inte hur det är med grundvattnet, det märker man väl först när man gräver ner till större djup.

Men ja, att se till att vattnet som landar på taket kommer därifrån är väl första steget, samt se över om det går att hitta någon smidig lösning för taket ovanför farstun.

Tack alla som svarat. Det blev inget köp av huset, såvida säljaren inte väljer att sälja till ett lägre bud.
Men det jag tog med mig, var att det hade varit värt att dra om takavvattningen för att inte få en dränkt gräsmatta, och sedan försöka få till en ordentlig dränering så snart som möjligt. Mycket också beroende på att en del av tomten måste grävas upp, och innan det är gjort vore det dumt att plantera träd och buskar, etcetera.
Håller utkik efter andra hus, och med lite tur är dräneringsfrågan löst på nästa objekt!

• Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.