2 552 läst ·
33 svar
3k läst
33 svar
Tillfällig lösning för dränering
Sida 1 av 3
Medlem
· Västernorrland
· 68 inlägg
Hej alla!
Har kikat lite på ett hus som jag blivit sugen på, men problemet är fuktgenomträngning i källaren. Att huset i framtiden måste dräneras är tydligt, men tänkte försöka klara mig ett par år med avfuktare osv innan det finns kapital att lägga på ett sånt projekt.
På framsidan, där det finns fukt i väggarna, går stupröret ner på höger sida och skickar vattnet rakt ut på gräsmattan. Här tänker jag mig att det är enkelt att sätta upp ett horisontellt rör längs kortsidan och leda vattnet ned mot tomten.
Mest bekymmer är på vänster sida, vad jag kan se inifrån.
Men finns det något sätt att göra en "halvdan" dränering, och hur mycket effekt kan en sådan ge? Tänker mig till exempel ett dike med kanske en halvmeters djup, markduk, grus och rör, och leda bort även det vattnet mot baksidan, där det sluttar från huset. Det råder ju inte på grundvatten, men en del av regn- och smältvatten borde väl kunna gå att slippa mot källarväggen, hoppas jag.
Finns mest troligt kunniga personer här, som kan ge lite tips på hur man kan göra en snikversion av en dränering, som fördröjer behovet av en ordentligt gjord med något år.
Tacksam för input!
Har kikat lite på ett hus som jag blivit sugen på, men problemet är fuktgenomträngning i källaren. Att huset i framtiden måste dräneras är tydligt, men tänkte försöka klara mig ett par år med avfuktare osv innan det finns kapital att lägga på ett sånt projekt.
På framsidan, där det finns fukt i väggarna, går stupröret ner på höger sida och skickar vattnet rakt ut på gräsmattan. Här tänker jag mig att det är enkelt att sätta upp ett horisontellt rör längs kortsidan och leda vattnet ned mot tomten.
Mest bekymmer är på vänster sida, vad jag kan se inifrån.
Men finns det något sätt att göra en "halvdan" dränering, och hur mycket effekt kan en sådan ge? Tänker mig till exempel ett dike med kanske en halvmeters djup, markduk, grus och rör, och leda bort även det vattnet mot baksidan, där det sluttar från huset. Det råder ju inte på grundvatten, men en del av regn- och smältvatten borde väl kunna gå att slippa mot källarväggen, hoppas jag.
Finns mest troligt kunniga personer här, som kan ge lite tips på hur man kan göra en snikversion av en dränering, som fördröjer behovet av en ordentligt gjord med något år.
Tacksam för input!
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Antingen så gör det riktigt eller låt bli.
Hur gammalt är huset? Gissar att det har sett några år. Varför skulle det isåfall bli ett akut problem när du köper det?
Hur gammalt är huset? Gissar att det har sett några år. Varför skulle det isåfall bli ett akut problem när du köper det?
Medlem
· Västernorrland
· 68 inlägg
Tanken är ju såklart att göra det riktigt, men som jag skrev, när ekonomin tillåter.D Du och 19till skrev:
Och nej, det kanske inte är 100% akut, men om jag på ett enkelt sätt kan minska påfrestningarna så känner jag att det kan vara värt det.
Att jag gör det riktigt om ett par år för ett större antal tusenlappar innebär väl knappast att det är meningslöst att lägga några hundringar på en lösning som åtminstone hjälper till viss del, för att göra "riktiga" jobbet något mindre akut.
Huset har ca 60 år på nacken, och dränering är inte gjord sedan det byggdes.
Medlem
· Västernorrland
· 68 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 68 inlägg
Med spade känns det lite väl saftigt att ge sig på att gräva 30 kubik, och om jag hyr en liten grävare finns risken att källarväggarna blir i väsentligt sämre skick än de är i dagsläget 🙃F fribygg skrev:
Kan tillägga att jag är inne på stenkistor på nedsidan av tomten, då huset inte är anslutet till dagvattenledningen i gatan. Om man inte kör en fuling och kopplar på avloppet...
Produkter som diskuteras: "stenkistor"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Gräv så du kommer under källargolvet med dräneringen, ingen ide att fuska med nån halvmesyr.C Calle Andersson skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 68 inlägg
Det är ju självklart det bästa, men det finns andra saker som ska göras också, och allt kostar pengar. Och som ensamstående husköpare finns det inte hur mycket som helst att ta ifrån, varken i tid eller från kontot.F fribygg skrev:
Jag efterfrågar inte nån jättebillig och enkel lösning på hela problemet, utan undrar bara om det skulle hjälpa källarväggen att må lite bättre med en enkel, temporär lösning.
Att bara se till att du har bra lutning ut från huset och att inte släppa ut vattnet från taket direkt vid huset kommer du köpa mycket tid på. Hjälpte mycket i vårat hus. Va sedan inte mer än vanlig markfukt runt huset när dränering/isolering gjordes. Har hört det från flera säljare av dränering att många gräver för de tror att de har fuktigt men stora vinsten kommer sedan med isoleringen vilket helt klart va vinsten his oss oxå. Självklart åkte det ju ner riktiga rör från takavvattningen vid samma jobb men något vatten från dränrören ser jag inte någon gång på året. Ångrar inte alls den kostnaden men gick bra utan länge.
Jag tänkte mer 110 markrör som kopplas på stuprören och leder bort det vattnet. Dom kan du ju lägga på gräsmattan också även om dom inte håller hur länge som helst i solen men några år iaf.C Calle Andersson skrev:
Det är väl det enklaste och billigaste, funkar det inte så gå vidare med nåt lite mer arbetskrävande.
Sen så klart se till så att marken inte lutar mot huset, närmaste metern iaf
Ett stuprör som man sågar upp lite och sedsn fäster i befintligt stuprör håller bra många år. Fäster man med skruv I befintligt rör och har lite större hål i det nya kan man fälla upp röret vid gräsklippning En hängränna funkar också enligt samma metod. Två meter ör en lång väg från huset och då speciellt om marken sedan lutar bort från huset.
Tänker kan inte fälla upp något rakt upp i luften utan bara lyfta lite och sällan kan man utan problem ha längre rör/ränna än två meter. Har man barn och/eller har barnasinnet kvar är en rämna bättre då badankor fastnar i rören.
Vill man inte skruva så funkar en kapad bilslang runt stuprrören och ev lite tejp. Då kan man också flytta runt röret.
Nästa roliga grej är att leda bort vatten som kommer i en eventuell sluttning ner mot huset. Fast det beror på hur det ser ut.
Tänker kan inte fälla upp något rakt upp i luften utan bara lyfta lite och sällan kan man utan problem ha längre rör/ränna än två meter. Har man barn och/eller har barnasinnet kvar är en rämna bättre då badankor fastnar i rören.
Vill man inte skruva så funkar en kapad bilslang runt stuprrören och ev lite tejp. Då kan man också flytta runt röret.
Nästa roliga grej är att leda bort vatten som kommer i en eventuell sluttning ner mot huset. Fast det beror på hur det ser ut.
Kör på det enklaste, stoppa dit några rör som leder bort det från stuprören. Gör det billigt, det kan duga innan du gör nåt dyrt, ev onödigt. Jag kan väl säga att jag totalt dissar denna kommentar du fått "Antingen så gör det riktigt eller låt bli."
Menar du @Ville-Vessla att du anser det är meningsfullt att gräva halvmeter djupt dike och kosta på dräneringsslang tillfälligt istället för att gräva färdigt?V Ville_Vessla skrev:
Ska man ändå ta fram spaden och dränera är det bättre att gräva ordentligt, blir det för mycket massor att flytta på en gång får man väl ta en sida på huset åt gången anser jag.
Att förlänga ut stuprören kan ju göras på en timme helt utan grävning och kanske är det rimligaste så här i mitten på oktober.
Medlem
· Västernorrland
· 68 inlägg
Stupröret på framsidan tänkte jag skarva, gå runt hörnet och längs kortsidan, och sedan låta rinna ut på baksidan där det sluttar från huset.nino skrev:
Den kortsidan är "öppen" hela vägen ner, med dörr och garageport i källarplan, så gråa rör längs en grå grund skulle inte synas mycket heller.