Hej,
Jag ska under nästa år göra om uppfarten på vårt 60-tals hus. Nytt underlag och ränna längs ner till vatten vid biltvätt.
Jag skulle dock redan nu vilja kunna tvätta bilen så min fråga är om det går att ta bort en rad plattor, bytta ut materialet mot något mer dränerande men som också klarar vikten av en bil?
Vad ska jag lägga ner för material som klarar detta?
Mvh
Tomas
Jag ska under nästa år göra om uppfarten på vårt 60-tals hus. Nytt underlag och ränna längs ner till vatten vid biltvätt.
Jag skulle dock redan nu vilja kunna tvätta bilen så min fråga är om det går att ta bort en rad plattor, bytta ut materialet mot något mer dränerande men som också klarar vikten av en bil?
Vad ska jag lägga ner för material som klarar detta?
Mvh
Tomas
Nu är det väl så att du inte får tvätta bilen hemma, på en hårdgjord yta då det rinner rakt ut i dagvattnet och tydligen är våldsamt kontaminerat och skadligt.
Men det är en annan femma.
Men för att göra det Ta bort två tre rader plattor och fyll på med gårdsgrus. Är betydligt bättre än en ränna som samlar upp vattnet och leder det vidare till dagvattnet.
Men du kanske planerar bygga en sedimenteringsdamm för biologisk rening
Men för att göra det Ta bort två tre rader plattor och fyll på med gårdsgrus. Är betydligt bättre än en ränna som samlar upp vattnet och leder det vidare till dagvattnet.
Men du kanske planerar bygga en sedimenteringsdamm för biologisk rening
GoC skrev:
Nu är det väl så att du inte får tvätta bilen hemma, på en hårdgjord yta då det rinner rakt ut i dagvattnet och tydligen är våldsamt kontaminerat och skadligt.
Men du kanske planerar bygga en sedimenteringsdamm för biologisk rening![]()
Det är ju exakt därför jag inte gjort det hittills samt anledningen till en ränna I framtiden.Detta så att vattnet rinner ner i jorden istället för I dagvsttenbrunnen. Sen finns det inget förbud mot att tvätta på uppfarten, dock rekommenderar typ alla kommuner i landet att inte göra det. Enligt naturvårdsverket finns inget lagstöd i miljöbalken, för att en kommun ska kunna utfärda ett generellt förbud mot att tvätta bilen hemma. Men som sagt, det är en annan diskution.
Okej gårdsgrus det låter ju som en bra idé. Känns som att det kommer behövas en del för att kunna ta hand om allt vatten eller?
Bästa svaret
Det är väl grus under plattorna och det går ju inte åt några stora mängder vatten vid en biltvätt.S Spidertotz skrev:Det är ju exakt därför jag inte gjort det hittills samt anledningen till en ränna I framtiden.Detta så att vattnet rinner ner i jorden istället för I dagvsttenbrunnen. Sen finns det inget förbud mot att tvätta på uppfarten, dock rekommenderar typ alla kommuner i landet att inte göra det. Enligt naturvårdsverket finns inget lagstöd i miljöbalken, för att en kommun ska kunna utfärda ett generellt förbud mot att tvätta bilen hemma. Men som sagt, det är en annan diskution.
Okej gårdsgrus det låter ju som en bra idé. Känns som att det kommer behövas en del för att kunna ta hand om allt vatten eller?
De största enfas högtryckstvättarna har ett flöde på ca 10l/minut.
Man spolar av bilen på ett par tre minuter, tvättar och spolar rent. Borde inte vara mer än max 50l som krävs för en normal biltvätt med en högtryckstvätt, men troligen mindre.
Ta bort en plattrad, gräv bort 1dm grus och fyll upp med gårdsgrus. Då rymmer gropen närmare 150l innan du fyller med gårdsgrus. Så det kan troligen fungera fint, vattnet lär ju även sjunka ned genom gruset under. Vipps har du anlagt en biologisk rening
Ja det är det. Okej, låter bra. Tror du man behöver maskinpacka det för att en bil ska klara att köra på det eller räcker det att manuellt packa det?GoC skrev:
Det är väl grus under plattorna och det går ju inte åt några stora mängder vatten vid en biltvätt.
De största enfas högtryckstvättarna har ett flöde på ca 10l/minut.
Man spolar av bilen på ett par tre minuter, tvättar och spolar rent. Borde inte vara mer än max 50l som krävs för en normal biltvätt med en högtryckstvätt, men troligen mindre.
Ta bort en plattrad, gräv bort 1dm grus och fyll upp med gårdsgrus. Då rymmer gropen närmare 150l innan du fyller med gårdsgrus. Så det kan troligen fungera fint, vattnet lär ju även sjunka ned genom gruset under. Vipps har du anlagt en biologisk rening![]()
Det där packar du tillräckligt med bilen. Kör fram och tillbaka ett par gånger så är det klart.S Spidertotz skrev:
Du kan oavsett inte komprimera gårdsgrus speciellt mycket.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Spricka i fönster, söker tips på tillfällig lagning
Fönster & Dörrar -
Hur lite arbete kan man komma undan med för en "tillfällig" parkering?
Grund & Markarbeten -
Vilken typ av dränering för garagevägg intill sluttande berg?
Grund & Markarbeten -
Hur kan vi laga taket tillfälligt?
Tak & Vind -
Tillfällig lösning för dränering
Grund & Markarbeten