7 434 läst ·
30 svar
7k läst
30 svar
Tillbyggnad nekat bygglov
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Men vet vi om det verkligen är en ändring av planen? Eller är bygglovet taget mot samma detaljplan som gäller idag?
När jag läser tråden igen ser jag att det, som du påpekar, inte är helt tydligt att detaljplanen ändrats. TS skriver att ”2010 ändrades tillämpningen av detaljplanen”. Jag tog för givet att det innebar att en ändring/tillägg av befintlig plan gjorts.H hempularen skrev:
TS, begär ut grannens bygglov och läs motiveringen till den mindre avvikelse som hen fick beviljad 2017 enligt nya PBL.
Du skriver att 24 kvm av ditt hus ligger närmare gräns än 6 m, hur stor del av byggnaden är det i procent?
Det du fått nu antar jag är ett granskningsyttrande som du kan bemöta innan beslut tas. Då kan du fortfarande begära att ditt ärende ska prövas i byggnadsnämnden för att få ett beslut du kan överklaga till högre instans.
Redigerat:
Man får ju förutsätta att det är en planändring, alternativen är att det alltid har varit 6 meter. Det låter som att det är en stadsplan från början, om vi utgår ifrån byggåret. Då är det 4,5 meter som gäller om inget annat står. Det går ju inte att ändra tillämpningen på en sån bestämmelse utan att ändra planen.
Hej, När jag tittar noggrannare på planen ser jag att det alltid varit sex meter i detaljplanen. Men mitt hus har beviljats bygglov 1978 och står 4,5 meter från tomtgräns.I ansökan från 1978 är 4,5 meter klart och tydligt angivit. Det beviljades bygglov 1978 och fastigheten är inte prövad enligt plan- och bygglagens (2010:900) mening om liten avvikelse enligt det preliminära besked jag fick av kommunen. Bifogar detaljplanen.
100% av byggnaden ligger närmare tomtgräns än 6 meter. det är hela husets långsida som ligger närmare tyvärr.
Grannens bygglov har jag redan begärt ut. Den har inte kommenterats alls utan bygglov beviljades direkt. Det finns dessutom ett par detaljer hos grannen som de inte har bygglov för. Nu gillar jag min granne och vill helst inte bråka med dem. Min utbyggnad stör inte heller någon granne då de har utsikten åt ett helt annat håll.
Det kostar över 20.000 kr att få ärendet prövat. funderar just nu på om det är värt pengarna. Mycket pengar för mig.
Ledsen för sen återkoppling i frågan.
100% av byggnaden ligger närmare tomtgräns än 6 meter. det är hela husets långsida som ligger närmare tyvärr.
Grannens bygglov har jag redan begärt ut. Den har inte kommenterats alls utan bygglov beviljades direkt. Det finns dessutom ett par detaljer hos grannen som de inte har bygglov för. Nu gillar jag min granne och vill helst inte bråka med dem. Min utbyggnad stör inte heller någon granne då de har utsikten åt ett helt annat håll.
Det kostar över 20.000 kr att få ärendet prövat. funderar just nu på om det är värt pengarna. Mycket pengar för mig.
Ledsen för sen återkoppling i frågan.
Jag kan inte öppna länkarna till planen. När är planen ifrån, före eller efter bygglovet? 20 000 kr är den generella avgiften för bygglov eller? Jag kan förstå att det är mycket pengar, speciellt när det inte är garanterat att få bygglovet men alternativet är ju att strunta i det och det är ju inte heller så kul. Har du testat att ringa och prata med handläggaren/en handläggare? De kan inte uttala sig bindande på något vis men det kan ju ge en fingervisning som kan hjälpa dig i beslutet. Försök också leta upp rättsfall om avvikelser från minsta avstånd till tomtgräns.C corre99 skrev:Hej, När jag tittar noggrannare på planen ser jag att det alltid varit sex meter i detaljplanen. Men mitt hus har beviljats bygglov 1978 och står 4,5 meter från tomtgräns.I ansökan från 1978 är 4,5 meter klart och tydligt angivit. Det beviljades bygglov 1978 och fastigheten är inte prövad enligt plan- och bygglagens (2010:900) mening om liten avvikelse enligt det preliminära besked jag fick av kommunen. Bifogar detaljplanen.
100% av byggnaden ligger närmare tomtgräns än 6 meter. det är hela husets långsida som ligger närmare tyvärr.
Grannens bygglov har jag redan begärt ut. Den har inte kommenterats alls utan bygglov beviljades direkt. Det finns dessutom ett par detaljer hos grannen som de inte har bygglov för. Nu gillar jag min granne och vill helst inte bråka med dem. Min utbyggnad stör inte heller någon granne då de har utsikten åt ett helt annat håll.
Det kostar över 20.000 kr att få ärendet prövat. funderar just nu på om det är värt pengarna. Mycket pengar för mig.
Ledsen för sen återkoppling i frågan.
Grannens bygglov du har begärt ut, är det den grannen som har nämnts tidigare, där hörnet är för nära tomtgräns?
Hej,
Detaljplanen är från 1947 och bygglovet är från 1978.
Handläggaren skickade sitt svar till oss den 23 december 1647. Tog därefter semester och hans kollegor vägrar yttra sig i ärendet. Han är åter den 11:e januari och därefter är det kort tid att få tag på honom om jag skall dra tillbaka ärendet. Givetvis skall jag försöka nå honom men många är ju sjuka pga Corona så här efter jul så vi får se om det går.
Grannens bygglov är bygglovet där hörnet står för nära tomtgräns. Finns ingen diskussion om felaktigt avstång eller liten avvikelse i det bygglovet.
Jag går igenom rättsfal om avvikelser. Tack för bra tips.
Mvh
Corrado
Detaljplanen är från 1947 och bygglovet är från 1978.
Handläggaren skickade sitt svar till oss den 23 december 1647. Tog därefter semester och hans kollegor vägrar yttra sig i ärendet. Han är åter den 11:e januari och därefter är det kort tid att få tag på honom om jag skall dra tillbaka ärendet. Givetvis skall jag försöka nå honom men många är ju sjuka pga Corona så här efter jul så vi får se om det går.
Grannens bygglov är bygglovet där hörnet står för nära tomtgräns. Finns ingen diskussion om felaktigt avstång eller liten avvikelse i det bygglovet.
Jag går igenom rättsfal om avvikelser. Tack för bra tips.
Mvh
Corrado
Ok, det ställer det i lite annorlunda dager. Om ingen ändring är gjord sedan 1947 så är ändringen av tillämpningen att de prövar utifrån nya PBL. Isf är ju huset uppfört enligt bygglov som inte följer vid tillfället gällande detaljplan Här är jag osäker på hur man brukar hantera sånt men det låter som ett gynnande förvaltningsbeslut och att byggnaden bör ansesC corre99 skrev:Hej,
Detaljplanen är från 1947 och bygglovet är från 1978.
Handläggaren skickade sitt svar till oss den 23 december 1647. Tog därefter semester och hans kollegor vägrar yttra sig i ärendet. Han är åter den 11:e januari och därefter är det kort tid att få tag på honom om jag skall dra tillbaka ärendet. Givetvis skall jag försöka nå honom men många är ju sjuka pga Corona så här efter jul så vi får se om det går.
Grannens bygglov är bygglovet där hörnet står för nära tomtgräns. Finns ingen diskussion om felaktigt avstång eller liten avvikelse i det bygglovet.
Jag går igenom rättsfal om avvikelser. Tack för bra tips.
Mvh
Corrado
tillkommen i laga ordning. Då bör det inte finnas skäl att neka. Men detta ska du se mer som åsikter, jag har inte riktigt på fötterna här. Andra kanske har.
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
Av vilket skäl har kommunen beviljat avvikelse från planen? Även om bygglovet är gammalt borde det framgå. Om inte så kanske du själv har någon idé, stora höjdskillnader eller väldigt smal tomt etc?C corre99 skrev:
Tyvärr känns de här situationerna väldigt sura och olyckliga. Tror, utifrån vad jag läst, att det kan bli väldigt svårt att få igenom. Ganska omfattande och bra info finns här:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...planenlighet/planenligt-utgangslage/undantag/
Grannens beslut är från 2017 och året efter kom en dom från Mark- och miljööverdomstolen som går emot en liknande bedömning nu. Om bygglov är beviljat enligt lagstiftning äldre än ÄPBL så gäller inte en av möjligheterna till undantag. Finns med i länken.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...planenlighet/planenligt-utgangslage/undantag/
Grannens beslut är från 2017 och året efter kom en dom från Mark- och miljööverdomstolen som går emot en liknande bedömning nu. Om bygglov är beviljat enligt lagstiftning äldre än ÄPBL så gäller inte en av möjligheterna till undantag. Finns med i länken.
H Huruvida skrev:Tyvärr känns de här situationerna väldigt sura och olyckliga. Tror, utifrån vad jag läst, att det kan bli väldigt svårt att få igenom. Ganska omfattande och bra info finns här:
Grannens beslut är från 2017 och året efter kom en dom från Mark- och miljööverdomstolen som går emot en liknande bedömning nu. Om bygglov är beviljat enligt lagstiftning äldre än ÄPBL så gäller inte en av möjligheterna till undantag. Finns med i länken.
H Huruvida skrev:Tyvärr känns de här situationerna väldigt sura och olyckliga. Tror, utifrån vad jag läst, att det kan bli väldigt svårt att få igenom. Ganska omfattande och bra info finns här:
[länk]
Grannens beslut är från 2017 och året efter kom en dom från Mark- och miljööverdomstolen som går emot en liknande bedömning nu. Om bygglov är beviljat enligt lagstiftning äldre än ÄPBL så gäller inte en av möjligheterna till undantag. Finns med i länken.
H Huruvida skrev:Tyvärr känns de här situationerna väldigt sura och olyckliga. Tror, utifrån vad jag läst, att det kan bli väldigt svårt att få igenom. Ganska omfattande och bra info finns här:
[länk]
Grannens beslut är från 2017 och året efter kom en dom från Mark- och miljööverdomstolen som går emot en liknande bedömning nu. Om bygglov är beviljat enligt lagstiftning äldre än ÄPBL så gäller inte en av möjligheterna till undantag. Finns med i länken.[/QUO
Tack bra info. Det jag skulle kunna åberopa då är att det finns ett bygglov från 19870421 sökt av förre ägare som godkändes utan kommentar. Det har en pergola med inglasning, plast tak istället för ett vinterbonat uterum som vi planerar. Pergolans avstånd till tomtgräns är 8,0 meter medan som mitt avstånd är 6,0 meter. Pergolan skulle också innebära fasadändringar på huvudhuset med fönster och dörr precis som vi planerar. Alternativt så borde jag få igenom bygglovet om jag byggde exakt som i tidigare bygglov och flyttade in mitt uterum två meter (problemet är att då blir kontakten med huset sämre, det blir fulare och jag får en del tomt som jag inte kan utnyttja (mörk del som ligger vid en brant sluttning). Frågan är om det här kan vara relevant vid en bygglovsansökan.
Jag känner med dig, vi höll på att råka ut för samma sak.
Vårt hus är byggt 1920 i ett gatuhörn, 1961 kom en detaljplan som gjorde hela vårt hus planstridigt (hela marken under huset prickades). Vi vill bygga ut i det enda hörn som inte gränsar till prickmark (gränsen går precis längs med fasaden), men kommunen sa nej på samma grund som er. Då tog vi med oss all dokumentation vi har om huset till ett möte med kommunen, och där hittade handläggaren (!) ett nästan 40 år gammalt bygglov på ett burspråk, där det i texten finns en kort mening om "liten avvikelse", vilket betydde att huset var prövat tidigare, och godkänt! På grund av detta gamla dokument - som kommunen inte hade egen kopia av - kan vi nu bygga ut. Stort tack till (flera) tidigare ägare som sparade dokumentation om huset och lät det gå vidare till nästa ägare!
Den viktigaste lärdomen vi drog av detta var: kommunens handläggare vill verkligen hjälpa till, om de kan.
Vårt hus är byggt 1920 i ett gatuhörn, 1961 kom en detaljplan som gjorde hela vårt hus planstridigt (hela marken under huset prickades). Vi vill bygga ut i det enda hörn som inte gränsar till prickmark (gränsen går precis längs med fasaden), men kommunen sa nej på samma grund som er. Då tog vi med oss all dokumentation vi har om huset till ett möte med kommunen, och där hittade handläggaren (!) ett nästan 40 år gammalt bygglov på ett burspråk, där det i texten finns en kort mening om "liten avvikelse", vilket betydde att huset var prövat tidigare, och godkänt! På grund av detta gamla dokument - som kommunen inte hade egen kopia av - kan vi nu bygga ut. Stort tack till (flera) tidigare ägare som sparade dokumentation om huset och lät det gå vidare till nästa ägare!
Den viktigaste lärdomen vi drog av detta var: kommunens handläggare vill verkligen hjälpa till, om de kan.
Tack! Jag har tyvärr ingen vidare tur med handläggare. jag har försökt att nå handläggaren sedan den 23 december när vi fick beskedet om bygglov men handläggaren svarar varken på telefon eller mail även fast han är på jobbet. Jag har även lagt ett ärende via kommunens ärendehanteringssystem utan svar. Däremot har jag kunnat nå en del av hans kollegor som uttalar sig hur det fungerar principiellt men de vill såklart inte kommentera en kollagas fall. Jag hoppas fortfarande att han vill svara innan ärendet skall upp för beslut i kommunen snart. Hur är det kan jag lägga till gamla bygglov, och kommentarer skriftligt i en bygglovsansökan utan att prata med handläggaren först (om han nu inte svarar vilket verkar vara fallet).B Bor i trähus från 1920 skrev:Jag känner med dig, vi höll på att råka ut för samma sak.
Vårt hus är byggt 1920 i ett gatuhörn, 1961 kom en detaljplan som gjorde hela vårt hus planstridigt (hela marken under huset prickades). Vi vill bygga ut i det enda hörn som inte gränsar till prickmark (gränsen går precis längs med fasaden), men kommunen sa nej på samma grund som er. Då tog vi med oss all dokumentation vi har om huset till ett möte med kommunen, och där hittade handläggaren (!) ett nästan 40 år gammalt bygglov på ett burspråk, där det i texten finns en kort mening om "liten avvikelse", vilket betydde att huset var prövat tidigare, och godkänt! På grund av detta gamla dokument - som kommunen inte hade egen kopia av - kan vi nu bygga ut. Stort tack till (flera) tidigare ägare som sparade dokumentation om huset och lät det gå vidare till nästa ägare!
Den viktigaste lärdomen vi drog av detta var: kommunens handläggare vill verkligen hjälpa till, om de kan.
Ja, det blir knepigt när nya detaljplaner ersätter äldre och gör tidigare planenliga byggnader planstridiga. Inte lätt att som fastighetsägare att ha koll på detta. Om det var ett så pass gammalt lov i ert fall, dvs. beslutat med lagstiftningen innan ÄPBL, så hade ni nog tur som fick igenom det och att handläggaren missat att det inte är möjligt om tidigare beslut inte var fattat med ÄPBL/PBL.B Bor i trähus från 1920 skrev:Jag känner med dig, vi höll på att råka ut för samma sak.
Vårt hus är byggt 1920 i ett gatuhörn, 1961 kom en detaljplan som gjorde hela vårt hus planstridigt (hela marken under huset prickades). Vi vill bygga ut i det enda hörn som inte gränsar till prickmark (gränsen går precis längs med fasaden), men kommunen sa nej på samma grund som er. Då tog vi med oss all dokumentation vi har om huset till ett möte med kommunen, och där hittade handläggaren (!) ett nästan 40 år gammalt bygglov på ett burspråk, där det i texten finns en kort mening om "liten avvikelse", vilket betydde att huset var prövat tidigare, och godkänt! På grund av detta gamla dokument - som kommunen inte hade egen kopia av - kan vi nu bygga ut. Stort tack till (flera) tidigare ägare som sparade dokumentation om huset och lät det gå vidare till nästa ägare!
Den viktigaste lärdomen vi drog av detta var: kommunens handläggare vill verkligen hjälpa till, om de kan.
Pröva att kontakta chefen annars om du inte kommer i kontakt med handläggaren efter flera försök, speciellt om det finns en deadline som du behöver förhålla dig till.C corre99 skrev:Tack! Jag har tyvärr ingen vidare tur med handläggare. jag har försökt att nå handläggaren sedan den 23 december när vi fick beskedet om bygglov men handläggaren svarar varken på telefon eller mail även fast han är på jobbet. Jag har även lagt ett ärende via kommunens ärendehanteringssystem utan svar. Däremot har jag kunnat nå en del av hans kollegor som uttalar sig hur det fungerar principiellt men de vill såklart inte kommentera en kollagas fall. Jag hoppas fortfarande att han vill svara innan ärendet skall upp för beslut i kommunen snart. Hur är det kan jag lägga till gamla bygglov, och kommentarer skriftligt i en bygglovsansökan utan att prata med handläggaren först (om han nu inte svarar vilket verkar vara fallet).
Lycka till! Det är trist och dåligt av handläggaren att göra sig okontaktbar, men jag är också av uppfattningen att de flesta handläggare vill hjälpa till och inte tvärt om. Det är nog få människor som drivs av att ge andra trista besked.C corre99 skrev:Tack! Jag har tyvärr ingen vidare tur med handläggare. jag har försökt att nå handläggaren sedan den 23 december när vi fick beskedet om bygglov men handläggaren svarar varken på telefon eller mail även fast han är på jobbet. Jag har även lagt ett ärende via kommunens ärendehanteringssystem utan svar. Däremot har jag kunnat nå en del av hans kollegor som uttalar sig hur det fungerar principiellt men de vill såklart inte kommentera en kollagas fall. Jag hoppas fortfarande att han vill svara innan ärendet skall upp för beslut i kommunen snart. Hur är det kan jag lägga till gamla bygglov, och kommentarer skriftligt i en bygglovsansökan utan att prata med handläggaren först (om han nu inte svarar vilket verkar vara fallet).
