Hej, precis köpt ett hus som haft en tillbyggnad för några år sen. Bygglov finns och är godkänt av kommunen.
Dock blev vi misstänksamma när vi började renovera att vissa saker inte gått rätt till så vi hörde oss för med grannarna och det visade sig att ägarna själva gjort utbyggnaden.
Pratade då med en kompis som jobbar inom byggbranschen som snackade om det ska finnas en kvalitetsansvarig och att papper för elinstallation mm som ska ha skickats in till byggnadsnämnden.
Dessa papper har vi inte fått av säljarna så jag betvivlar att det ens finns, känner mer som elen gjorts av ägarna även fast dom själva har sagt att en behörig elektriker gjort det.
Ska det finnas fler underskrivna papper som man måste enligt lag ha skickat in och om så är fallet, vad har säljarna för skyldigheter?
Kan vi bli tvungna att riva tillbyggnaden om vi skulle gå vidare med detta?

Tacksam för svar.

Är det något fel på tillbyggnaden?

Det är inte på något sätt otillåtet att själv bygga till sitt hus. Vid större tillbyggnader kan kommunen kräva att det ska finnas en kvalitetsansvarig, men det kan i vissa fall vara byggherren själv. Men det är inte säkert att det har krävts i ditt fall. Men om det har varit så, så är det bestämt i samband med bygglovet.

Du kan ju kolla med kommunen om de fått in någon färdganmälan. Du kan också få ut de handlingar som har med bygglovet att göra. Då ser du om det krävts, och i så fall vem som är kvalitetsansvarig.

Något papper på elinstallation som ska skickas någonstans har jag aldrig hört talas om. Det är inte tillåtet att koppla elen själv om man saknar behörighet, det stämmer. Däremot vet jag inte rättsläget när elen väl är dragen. Om du misstänker att det är något fel så måste du få anläggningen kontrollerad.

Om bygglov finns och tillbyggnaden är i enlighet med det, behöver du inte riva tillbyggnaden.

Vi har misstankar om att dom ljugit för oss i samband med köpet vilket kunnat få oss att backa i budgivningen eller helt tacka nej. Problemen är framförallt med elen som inte känns rätt gjord och det kommer krävas en hel del rivande för att kolla hur allt är draget.
Jag håller precis i papper från en bekant som gjorde sin ombyggnad för 2 år sen.
Där har han en kontrollplan, egenkontrollplan för elen samt ett slutbevis.
Slutbevis och kontrollplan är stämplat och godkänt, egenkontrollplanen för elen(som hans chef med AB-behörighet skrivit under) fick han skicka med dokumenten han skickade in efter ombyggnaden var klar. Han byggde ut hall och sovrum.
Vi har bara själva bygglovet men det säger egentligen inget om det gäller idag eller inte, det är det som känns mest oroande.

Några speciella kontroller eller dokument om el utöver kontrollplan behövdes inte för min utbyggnad så det tror jag inte är så himla vanligt att kommunen kräver.

är det en liten ombyggnad av ett hus behövs inte sådana saker, som intyg och kvalitets ansvarig. allting beror på vilken kommun man bor i och vilka krav dom ställer. jätte stor skillnad från kommun till kommun. Givetvis sakll där finnas någon ansvarig som kopplat in elen i huset. samt den nya elen, det krävs ingen intyg, bara dom kan nämna en elektriker och han säger att han gjort det så.

Det upprättaas normalt en kontrollplan men vilka punkter som skall finnas i den är lite olika från fall till fall.

Det du kan göra är dels att kolla med kommunen att det finns ett slutbevis, om dte finns så har allt gått rätt till formellt. Vilket iofs inte betyder att det inte kan ha fuskats.

När det gäller elen, om du tycker att det finns tecken på felaktigheter eller så är du som fastighetsägare skyldig att låta undersöka detta. Ta dit en elektriker som kan göra en elbesiktning.

Visar det sig vara felgjort så får du bedömma sedan om det finns chans att hävda dolt fel och kräva säljaren.

Rent juridiskt är dte normalt svårt att få ersättning för fel från säljaren, men varje fall måste bedömmas för sig.

Vad är det som /du tror/ är fel?

det är mycket som kan gå snett om en lekman bygger själv utan kunskap, men de allvarligaste sakerna är el och hållfasthet tycker jag. På vilket sätt anser ni att elen är feldragen? Och hur kan ni påvisa att bärigheten i konstruktionen är för dålig, dvs förenat med fara vid ex snöbelastning.

Detaljer.... att någon bygger ett kråkslott men som faktiskt är korrekt kopplat och håller för vad det ska är inte så ovanligt, men brukar för det mesta vara dålig finish, man har inte vetat hur man ska göra.

Sen finns det andra mer eller mindre allvarliga fel som inte kan vara förenat med livsfara såsom felaktig ventilation, risk för fukt samt felaktigt lagda fuktspärrar samt dålig isolering.

/S

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.