Tjena ByggaHus!

Innan jag kliver på Pkejd-tåget vill jag bara försäkra mig om Dim-01 funkar på nedan befintliga strömbrytare installerad med en 4G-matning. Känns dumt att ta hit en elektriker för dyra pengar om det inte funkar!

Vid kontrollmätning mellan ledarna konstaterar jag
Brun - Svart: 230v
Svart - Blå: 0V
Brun - Blå: 0V
GulGrön: Avklippt

Min gissning baserat på både ovan mästning samt fotot är följande:

Brun: Troligen Fas, dragen till L
Svart: Troligen Tändtråd, dragen till 1an
Blå: Troligen Nolla, ej kopplad

Tacksam för hjälp, Magnus!

En öppen elinstallation med en strömbrytare och synliga kablar: brun (fas), svart (tändtråd) och blå (nolla) i en dosa på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du lossat blå ledare?
Var satt den i så fall?

Är det (från början) tänkt att man ska kunna tända/släcka på två ställen?

Misstänker att det är en kronkoppling och att den blå också är tändtråd.

Givet att du kan sätta DIM-01 på en plats där du har fas och tändtråd och nolla så kommer det fungera. Med andra ord sannolikt någon kopplingsdosa på vägen mellan denna strömbrytare och armaturen.

Demmpa Demmpa skrev:
Har du lossat blå ledare?
Var satt den i så fall?

Är det (från början) tänkt att man ska kunna tända/släcka på två ställen?
Tack för att du frågar. Jag har inte lossat den men på ett i övrigt motsvarande ställe sitter den tillsammans med svart i 1an på brytare. Jag förmodar att även denna satt där men lossat ur ingången.

Osäker på om det från början var tänkt att styra två ljuskällor. Idag sitter en trapp/1-polig.

mexitegel mexitegel skrev:
Misstänker att det är en kronkoppling och att den blå också är tändtråd.

Givet att du kan sätta DIM-01 på en plats där du har fas och tändtråd och nolla så kommer det fungera. Med andra ord sannolikt någon kopplingsdosa på vägen mellan denna strömbrytare och armaturen.
Tack. Det kan mycket möjligt suttit en Kron där innan varpå även blå är tändtråd, mao säger du att det sankas en nolla? Nu sitter en 1-polig med ovan installation.

Du har nog helt rätt om kopplingsdosan, det är ett myller av utanpåliggande installationer (gammalt hus). Så det jag/elektrikern behöver göra är att hitta dosan och där identifiera fas, tändtråd OCH nolla för att sedan följa Plejds kopplingsschema?

Bästa svaret

Precis så.

mexitegel mexitegel skrev:
Precis så.
Case closed, snabbt och effektivt. Tack!

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.