7ender
Bygger en pergola med 115x115 mm imp limträstolpar. Tänkte ha två "bärlinor" i limträ, som takreglarna ska vila på, i samma bredd (115). Spännvidd ca 3,5 m.

- Hur höga behöver bärlinorna vara, på ett ungefär? Det är ju alltså öppet tak, så ingen snölast...endast virkets egenvikt.

Har inte bestämt dim på takreglar än. Ser att andra kört på 45x145 på ganska långa spännvidder, men tycker det känns lite klent. Det är ju en fråga om utseende också. Ska labba lite med 170 reglar jag har liggande.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.