38 227 läst ·
179 svar
38k läst
179 svar
Tillåtet att fälla träd som står utanför min tomt?
Du behöver samtycke från fastighetsägaren !S S1875 skrev:Jag ska ordna med en parkeringsplats på tomten vid mitt fritidshus. Jag behöver fälla några större träd samt rensa en del mindre träd och buskar vid vägkanten. Träden står på spalten mellan min tomt och vägen. Jag får ingen svar från ägaren huruvida jag får rensa detta. Jag antar att han inte har ngt emot detta. Finns det några regler kring detta?
Tacksam för svar
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 906 inlägg
Ingen har hävdat något annat. Men om träden står i vägområdet och TS har rätt att vårda vägen (exempelvis genom servitut) inkluderar den rätten att ta bort träd i vägområdet. Nu vet ju inte jag om det är så, men det är en möjlighet värd att känna till.L Lawson skrev:
En annan sak att känna till är att man normalt behöver väghållarens tillstånd för att göra en ny anslutning till vägen. Så det kan vara bra att prata med den eller de som äger vägen om parkeringen innebär en ny utfart från TS fastighet.
Så här ser tomten ut. Till väster och söder har jag granntomter. Till norr och öster har jag en väg, men innan vägen har jag en spalt som har en annan ägare. Hittills har jag bara försökt få tag på honom genom telefon. Ska göra ett försök att skriva brev också. Men tänkte kolla här först då jag inte vet huruvida jag kommer få ngt svar, och kanhända att svaret inte blir positivt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Vad du än gör så fäll inte träd på grannens tomt utan hans medgivande, helst skriftligt, kan bli vääääldigt dyrt för dig. Finns rättsfall kring detta. Skadestånden i dessa frågor är inte att leka med. Är det sen på stadsplanerat område så bör kommunen tillfrågas. Inte alls säkert att de gillar din tanke.
Skogsägare
· 21 906 inlägg
Jag skulle tolka all mark som är utanför din tomt som vägområde och inte ha några större samvetskval över att ta ner träden.
Men är det ett såpass tätbebyggt område som det ser ut att vara gissar jag att ni har en vägsamfällighet som din fastighet är med i. Gå in på Min fastighet på Lantmäteriet och kolla. Är det en gemensamhetsanläggning som är föreningsstyrd så kolla med ordföranden vad hen säger.
Men är det ett såpass tätbebyggt område som det ser ut att vara gissar jag att ni har en vägsamfällighet som din fastighet är med i. Gå in på Min fastighet på Lantmäteriet och kolla. Är det en gemensamhetsanläggning som är föreningsstyrd så kolla med ordföranden vad hen säger.
Skogsägare
· 21 906 inlägg
Ja, det finns rättsfall, men kontentan av dessa är att det inte är jättedyrt. Man får betala virkesvärdet typ. Nu ska TS förstås inte begå några olagligheter i onödan, men det är inget skäl att sprida skrönor.Micke501 skrev:
Alnarpsmodellen (som ledde till absurda skadeståndsanspråk vid viss olovlig trädfällning) är död, begraven av HD 2015.
Var på din fastighet planerar du att placera parkeringen? Finns det idag någon infart från vägen till din fastighet (ser ingen på kartbilden) eller planerar du anlägga en i samband med parkeringen?S S1875 skrev:Så här ser tomten ut. Till väster och söder har jag granntomter. Till norr och öster har jag en väg, men innan vägen har jag en spalt som har en annan ägare. Hittills har jag bara försökt få tag på honom genom telefon. Ska göra ett försök att skriva brev också. Men tänkte kolla här först då jag inte vet huruvida jag kommer få ngt svar, och kanhända att svaret inte blir positivt
Kanske utanför ämnet, men enligt kartan tycks det som om fastigheten inte har någon infart. Det bör vara ett krav när en fastighet skapas, till exempel servitut. Detta kanske är en gammal fastighet, men vilket som bör en infart vara möjlig. Ni bör kunna ansöka om att få till ett servitut om det inte löser sig på ett smidigare sätt.
Såvitt jag kan förstå så omfattar den aktuella marken av större delen av vägarna inom ditt bostadsområde samt också vissa grönområden.
För all denna mark (oavsett vem som äger den) borde det ha inrättats en gemensamhetsanläggning. Varför så inte skett är svårt att säga. Förmodligen har man ansett att området sköts bra ändå. Men, och detta gäller oavsett hur det blir med din parkering, så rekommenderar jag att du tillsammans med några av dina grannar kontaktar Lantmäteriet och ansöker om att få en gemensamhetsänggning inrättad.
För all denna mark (oavsett vem som äger den) borde det ha inrättats en gemensamhetsanläggning. Varför så inte skett är svårt att säga. Förmodligen har man ansett att området sköts bra ändå. Men, och detta gäller oavsett hur det blir med din parkering, så rekommenderar jag att du tillsammans med några av dina grannar kontaktar Lantmäteriet och ansöker om att få en gemensamhetsänggning inrättad.
Förlåt för att jag lånar det här inlägget lite. Tänkte bara kolla hur det fungerar att hugga av träd som inte har brutits av helt efter att träden har gett upp kampen mot vinden? Jag har varit ute och promenerat i en skog och såg ett träd som hade fällts ner av vinden. Alltså att det inte har blivit nerhugget av en yxa eller avsågad av en såg. Utan efter många om och men från starka vindar så har trädet böjts så pass mycket att det bröts nästan helt av. En liten bit av det sitter kvar mellan trädet och stubben. Tror ni att det skulle vara okej att kapa av några grenar från det trädet och ta hem grenarna för att ha dem i terrarium?
Det finns en samfällighet. När jag mejlade ordförande fick jag till svar att jag bör kontakta ägaren av spalten.Ö Örjan Bånge skrev:Såvitt jag kan förstå så omfattar den aktuella marken av större delen av vägarna inom ditt bostadsområde samt också vissa grönområden.
Det är en person (inte grannen) som äger denna markremsa men han äger också all mark intill vägen i området.Nötegårdsgubben skrev:
Står träden i vägområdet har du sannolikt rätt att ta bort dem om det är en väg du har servitut på. En skiss eller karta hjälper för att förstå situationen. Gissar att ingen äger en smal remsa mark mellan din fastighet och vägen utan att vägområdet ligger på grannfastigheten med diken och allt.
Det är förstås bäst att vara säker på sin sak, men det är i alla fall inte omöjligt att du har rätt att fälla träden.
Nötegårdsgubben skrev:
Ingen har hävdat något annat. Men om träden står i vägområdet och TS har rätt att vårda vägen (exempelvis genom servitut) inkluderar den rätten att ta bort träd i vägområdet. Nu vet ju inte jag om det är så, men det är en möjlighet värd att känna till.
En annan sak att känna till är att man normalt behöver väghållarens tillstånd för att göra en ny anslutning till vägen. Så det kan vara bra att prata med den eller de som äger vägen om parkeringen innebär en ny utfart från TS fastighet.
Det var ju du som skrev att ”du gissar på att ingen äger remsan....” det var det jag svarade på. Och skulle det vara så att TS har servitut på att sköta vägen så behöver han ju knappast ställa frågan här, då har han det skriftligt och allt är i sin ordning. Annars har du helt rätt.Nötegårdsgubben skrev:
Ingen har hävdat något annat. Men om träden står i vägområdet och TS har rätt att vårda vägen (exempelvis genom servitut) inkluderar den rätten att ta bort träd i vägområdet. Nu vet ju inte jag om det är så, men det är en möjlighet värd att känna till.
Det tror jag ingen skulle ha något emot..E Ezrath88 skrev:Förlåt för att jag lånar det här inlägget lite. Tänkte bara kolla hur det fungerar att hugga av träd som inte har brutits av helt efter att träden har gett upp kampen mot vinden? Jag har varit ute och promenerat i en skog och såg ett träd som hade fällts ner av vinden. Alltså att det inte har blivit nerhugget av en yxa eller avsågad av en såg. Utan efter många om och men från starka vindar så har trädet böjts så pass mycket att det bröts nästan helt av. En liten bit av det sitter kvar mellan trädet och stubben. Tror ni att det skulle vara okej att kapa av några grenar från det trädet och ta hem grenarna för att ha dem i terrarium?
Det som ligger på marken och inte är tillgagn för markägaren får man ju plocka