M MetteKson skrev:
Var på din fastighet planerar du att placera parkeringen? Finns det idag någon infart från vägen till din fastighet (ser ingen på kartbilden) eller planerar du anlägga en i samband med parkeringen?
Det är en liten väg, utan dike, så vore det inte för träden så ger hela tomten möjlighet till infart

Ett par frågor:
1. Är du säker på att det är en annan fastighet mellan dig och vägen? Jag tycker inte att det ser ut så på kartan du laddade upp, och inte heller på Hittas tomtkartor.
2. Om det är en annan fastighet: har du idag servitut för att anlägga utfart över annans mark? Om inte: hur kommer du in på din fastighet?

• Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
E
Maskintok skrev:
Det tror jag ingen skulle ha något emot..
Det som ligger på marken och inte är tillgagn för markägaren får man ju plocka
Perfekt :). Då vet jag vet jag det :). Då blir djuren glada av lite nya grenar att klättra på :).

• Gilla
Qwerty987654 och 3 till
  • Laddar…
P
Skulle någon bli fundersam, så förklara vad du ska ha dem till då är det garanterat lugnt..
Kanske får du även färskare grenar.. Skulle jag ha gjort iallafall

• Gilla
Qwerty987654 och 3 till
  • Laddar…
Såhär ser det ut på Hitta.se. Vägen har ingen fastighetsbeteckning och det verkar inte finnas någon kil av en annan fastighet emellan. Då undrar jag om inte vägen är kommunal och om det inte är kommunen du borde kontakta.

• Skärmdump från Hitta.se som visar en väg nära tomter utan fastighetsbeteckning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
P
haggle haggle skrev:
Detta måste vara 2021:s mest korkade fråga. Hur dum kan man bli?!
"Finns det några regler gällande att såga ner andra personer träd?" Är du helt tappad eller?? Finns det några regler för att slå sönder andras saker? Eller stjäla andras bilar? Kan man bränna upp någon annans hus för att man vill bygga sitt eget på personens tomt?
Svar: Ja, det finns sådana regler i brottsbalken. Det kallas t.ex. skadegörelse, stöd och mordbrand. Krävs nog ca 50 i IQ för att ha koll på det.
Hmm tycker du att detta är att uppfatta som trevligt att läsa?... Även om man tycker att det är konstiga formuleringar... Håll tillbaka lite... I det stora och avslutande håller jag med dig om
..

• Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
L Lawson skrev:
Det var ju du som skrev att ”du gissar på att ingen äger remsan....”
Nej, det gjorde jag inte. utan jag skrev att jag gissade att ingen ägde en smal remsa mellan vägen och TS fastighet, utan en sammanhängande yta på vilken vägen är en del och den smala remsan (som sannolikt utgör vägområde) är en del. Närmare bestämt skrev jag enligt nedan och även om det kanske inte är det tydligaste jag någonsin formulerat så skrev jag inte, och menade ännu mindre, det du tolkade det som.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Gissar att ingen äger en smal remsa mark mellan din fastighet och vägen utan att vägområdet ligger på grannfastigheten med diken och allt.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
haggle haggle skrev:
"Finns det några regler gällande att såga ner andra personer träd?" Är du helt tappad eller?? Finns det några regler för att slå sönder andras saker? Eller stjäla andras bilar? Kan man bränna upp någon annans hus för att man vill bygga sitt eget på personens tomt?
Svar: Ja, det finns sådana regler i brottsbalken. Det kallas t.ex. skadegörelse, stöd och mordbrand. Krävs nog ca 50 i IQ för att ha koll på det.
Skrev frågan som hastigast då jag hade lite stressigt på jobbet, en bättre fråga skulle såklart vara "hur ser reglerna ut". En annan fråga skulle kunna lyda "har du inget bättre för dig än att lägga en sån kommentar". På riktigt, varför svarar du äns om du inte har något givande att komma med. Mitt tips till dig är att städa, diska, jobba, träna, kolla tv, gör något du mår bra utav, men lägg inte ner din tid på en sån kommentar
haggle haggle skrev:
Jag har inte koll på detta men av alla svar att döma så verkar

• Gilla
Maria T och 13 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Såhär ser det ut på Hitta.se. Vägen har ingen fastighetsbeteckning och det verkar inte finnas någon kil av en annan fastighet emellan. Då undrar jag om inte vägen är kommunal och om det inte är kommunen du borde kontakta.
Detta svar fick jag från lantmäteriet "
Hej. Din fastighet har på norra sidan och östra sidan fastigheten Eskilstuna Närsjö 1:30. Vänligen se bifogad fil."

• Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
B
Du skall kontakta markägaren som tillika äger träden och fråga denne först så att hen kan beredas möjlighet att i första hand ta ned träden själv. Och hur som helst så är det dennes egendom och skall apteras enligt dennes anvisningar och läggas upp så att ägaren kan hämta träd stockarna /virket/veden,

• Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Vägen har ingen fastighetsbeteckning
Jodå, det är bara Hitta som inte visar ut den. Som tidigare konstaterats är all jord indelad i fastigheter. Med reservation för att jag bara tittat på just det skiftet som TS vägar ingår i så verkar det vara en fastighet som numera mest är vägar i området i fråga.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Ska göra ett nytt försök imorgon att ringa ägaren, annars skicka ett brev.
Alla tomter i området verkar ha samma upplägg med att en person äger spalten mellan tomt och väg

• Gilla
Kvisthberg
  • Laddar…
Istället för Hitta skulle jag rekommendera minkarta.lantmateriet.se. Där finns en mängd olika visningsalternativ med flygfoton och fastighetsbeteckningar På webben eller som app!

• Gilla
Chr3 och 4 till
  • Laddar…
harry73
För mig är det solklart att hela remsan som vägen ligger på och som har en bredd på 9m, är vägområde.
Det är samfällighetsföreningen som får ta bort träd, men om ordföranden tycker att du ska fråga markägaren, då har du ett problem.
Säg att du vill bådas tillstånd och börja med att fråga föreningens tillstånd.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle tolka all mark som är utanför din tomt som vägområde och inte ha några större samvetskval över att ta ner träden.

Men är det ett såpass tätbebyggt område som det ser ut att vara gissar jag att ni har en vägsamfällighet som din fastighet är med i. Gå in på Min fastighet på Lantmäteriet och kolla. Är det en gemensamhetsanläggning som är föreningsstyrd så kolla med ordföranden vad hen säger.
Märklig tolkning. Vägområdet är ju tydligt utmärkt på kartan... alltså är inte träden i vägområdet.

• Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.