Nissens
harry73 harry73 skrev:
För mig är det solklart att hela remsan som vägen ligger på och som har en bredd på 9m, är vägområde.
Det är samfällighetsföreningen som får ta bort träd, men om ordföranden tycker att du ska fråga markägaren, då har du ett problem.
Säg att du vill bådas tillstånd och börja med att fråga föreningens tillstånd.
Kan du definierar vägområde? Vi har en väg där jag bor, vägområdet är betydligt bredare än vad vägen är i verkligheten, vilket också syns på fastighetskartan. Så det du skriver känns märkligt.

Nissens Nissens skrev:
Märklig tolkning. Vägområdet är ju tydligt utmärkt på kartan... alltså är inte träden i vägområdet.
Vägen är utritad, inte vägområdet. Vägområdet innehåller normalt även plats för diken, mötesplatser och liknande. Och som det dokument @harry73 letat fram (detaljplanen alltså) kan vi se att marken är vikt för väg. Om hela den avsatta marken därmed definitionsmässigt är del av vägområdet eller om detta ändå ska tolkas som vägmitt plus x meter vet jag inte rakt av, men jag skulle i TS fall välja gynnsammast möjliga tolkning om samfällighetsföreningen håller sig borta från frågan och markägaren är oanträffbar.

• Gilla
Rolf Alenvik och 2 till
  • Laddar…
Har TS körkort för motorsåg? Det behövs vid fällning på annans mark.

någon som vet vad som gäller i samfällighet angående detta?

• Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är nog rätt nyfiken på varför växtlighet på annans fastighet påverkar dina möjligheter till parkering på din fastighet?
Dripp Dropp av sav

• Haha
Destrier och 1 till
  • Laddar…
W Wiksten skrev:

Så många regler...tack för upplysning, mycket att ta hänsyn till

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
E
Maskintok skrev:
Skulle någon bli fundersam, så förklara vad du ska ha dem till då är det garanterat lugnt..
Kanske får du även färskare grenar.. Skulle jag ha gjort iallafall
Som jag skrev så ska dem kunna klättra på dem i sitt terrarium som även kommer att ha ett något likt ett regnskogsliknade inredning. Så istället för att dem bara ska kunna klättra på väggarna och blommorna så ville jag inreda terrariet med grenar från naturen :).

• Gilla
Mies och 2 till
  • Laddar…
W Wiksten skrev:

Vid fällning åt någon annan. Här arbetar han för sig själv. Ingen har anlitat ts.

• Gilla
  • Haha
cpalm och 8 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vid fällning åt någon annan. Här arbetar han för sig själv. Ingen har anlitat ts.
fundera lite över vems träd han fäller...
tror inte det har så stor betydelse om det är han som vill fälla eller inte

• Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
W Wiksten skrev:

Ska jag vara lika petig så behövs det bara om TS använder motorsåg. Kanske är träden relativt små.

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
F
S S1875 skrev:
Det är en person (inte grannen) som äger denna markremsa men han äger också all mark intill vägen i området.
Hur bred är denna remsa, alltså hur långt har du från din fastighet till vägen vid det aktuella stället?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
F fsn skrev:
Hur bred är denna remsa, alltså hur långt har du från din fastighet till vägen vid det aktuella stället?
4,5m

F
S S1875 skrev:
4,5m

Jag måste säga att det låter orimligt att det området inte ingår i väghållarens ansvarsområde, alltså samfälligheteten. Du kanske kan få lite hjälp om du kollar med Lantmäteriet då samfälligheten tydligen inte har full koll själv.

Jag tror att Nötegårdgubbens känsla för rimlighet är det korrekta och att området ingår i vägområdet.

Hur stora och grova träd snackar vi om här?

• Gilla
  • Haha
Bror9 och 3 till
  • Laddar…
F
W Wiksten skrev:

Vaken fråga, man behöver motorsågskort även om man gör ett arbete åt sig själv men på annans mark.

REVS jurister har rett ut just exakt denna fråga och som medlem i samfällighet är motorsågande på mark förvaltad av samfällighet att beteckna som egen mark. Det är alltså ok att gå loss med sågen utan körkort utan att samfälligheten är ansvarig.

• Gilla
  • Haha
Destrier och 6 till
  • Laddar…
S S1875 skrev:
Jag ska ordna med en parkeringsplats på tomten vid mitt fritidshus. Jag behöver fälla några större träd samt rensa en del mindre träd och buskar vid vägkanten. Träden står på spalten mellan min tomt och vägen. Jag får ingen svar från ägaren huruvida jag får rensa detta. Jag antar att han inte har ngt emot detta. Finns det några regler kring detta?
Tacksam för svar
Du måste anta att ägaren har något emot det.

• Gilla
Smulan56 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.