A avh67f skrev:
Gissar att det är en kraftkabel av denna typ du är ute efter: [länk] finns i olika dimensioner. Denna typ är bra då den får användas överallt i princip.
Okey jag ska lägga utomhus i backen till ett garage från en elstolpe.

A
Skillnaden mellan n1xv och n1xe är bara typ av isolering där V är pvc och E är PE-plast.
Ja till det kommer den fungera bra.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
L Lennart19 skrev:
Hittar ingen kabel med beteckningen n1xe ?
Bra det, för det var ett svar på vilken kabel man ska undvika om man ska dra in den i byggnader. 😀 Om du googlar N1XE 4G16 får du garanterat träff hos Nexans, Draka med flera.

• Gilla
Lennart19
  • Laddar…
Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför det?
Fyrledare utan blå fungerar endast till trefasmatningar utan nolla, dvs 400V trefasförbrukare, t.ex. en ren elmotor utan motorstyrning.

Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
Du kan väl ta blå som nolla och grå och svart som två faser eller blå som nolla, därtill en fas och en tändtråd.
Det finns ingen blå där, utan brun, svart, grå och gulgrön

Mikael_L
N1XV är tillåten "överallt"

N1XE har PE i manteln och får användas med starka begränsningar inomhus. Det är pga risken för plastbrand i höljet.
N1XE får aldrig passera brandcellsgränser
N1XE får endast dras kortare sträckor inomhus, t.ex. från en genomföring i golv/vägg till fördelningscentral (är vanligt), så några enstaka meter är godkänt.
Beställaren kan ha regler kring N1XE som är mer vittgående.
Jag vet inte vad som gäller explosiv miljö, men jag skulle kolla upp vad som gäller innan jag använde N1XE i sådan. Detta gäller faktiskt alla kablar, det finns EQLQ som är godkänd i EX och det finns EQLQ som inte är godkänd, gäller att vara noggrann och välja rätt material i EX-miljö.

N1XE är väldigt populär kabel för att plöja ner i mark, t.ex. mellan belysningsstolpar.
Den är billig och glider bra och är robust. Och som sagt, i mark är det inga problem.

När någon kommer med lite N1XE som de vill att man använder så är det nästan alltid kabel som blivit över vid något plöjningsprojekt, som man sen fått, eller köpt billigt.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
N1XV är tillåten "överallt"
Om man skall vara petig är det väl inte riktigt sant då N1XV pga PVC-manteln endast uppfyller CPR-klass Eca? Medans t.ex. Aceflex är Dca-klassad.

A avh67f skrev:
Går det verkligen att säga att alla n1xv är godkänd överallt?

Tex denna verkar bara vara ok för förläggning utomhus.

[länk]
Det står ju brandspridningsklass Eca?

A
Det var en fråga på mitt tidigare inlägg #26 som du svarade på. Jag skrev n1xv och inte n1xe som du rättade med eftersom jag sett n1xv som ej av tillverkaren är godkända för förläggning inomhus av oklar anledning.

Blev lite virrigt detta ursäkta 🙂

Sen edit: Frågan är alltså om alla n1xv är ok inomhus. Jag har gett ett exempel just här ovan på en som inte verkar vara det. Har även för mig jag stött på någon mer typ.

Brandklass E är ok i många byggnader men tillverkaren har bara föreskrivit förläggning utomhus,i mark och rör.

Mikael_L
A avh67f skrev:
Går det verkligen att säga att alla n1xv är godkänd överallt?

Tex denna verkar bara vara ok för förläggning utomhus.

[länk]
Ja då får man skippa att köpa a-collection från Ahlsell, och istället välja bra fabrikat där de listar användningsområden korrekt.
https://www.rekakabel.se/produktkategori/se-n1xv-k-rekaflex/

Men du och andra kan vara lugna, N1XV får förläggas i princip överallt. Fast cpalm har en poäng med att påpeka att den bara uppfyller brandspridningsklass Eca, och därmed inte är tillåten i stora kommersiella byggnader (lite beroende på ifall det finns sprinkler eller inte).
Så som vanligt gäller det att ha koll på mer än man tror.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.