8 106 läst ·
40 svar
8k läst
40 svar
Tillåtet att använda tyska kablar? (NYY-J istället för aceflex)
N1XV är tillåten "överallt"
N1XE har PE i manteln och får användas med starka begränsningar inomhus. Det är pga risken för plastbrand i höljet.
N1XE får aldrig passera brandcellsgränser
N1XE får endast dras kortare sträckor inomhus, t.ex. från en genomföring i golv/vägg till fördelningscentral (är vanligt), så några enstaka meter är godkänt.
Beställaren kan ha regler kring N1XE som är mer vittgående.
Jag vet inte vad som gäller explosiv miljö, men jag skulle kolla upp vad som gäller innan jag använde N1XE i sådan. Detta gäller faktiskt alla kablar, det finns EQLQ som är godkänd i EX och det finns EQLQ som inte är godkänd, gäller att vara noggrann och välja rätt material i EX-miljö.
N1XE är väldigt populär kabel för att plöja ner i mark, t.ex. mellan belysningsstolpar.
Den är billig och glider bra och är robust. Och som sagt, i mark är det inga problem.
När någon kommer med lite N1XE som de vill att man använder så är det nästan alltid kabel som blivit över vid något plöjningsprojekt, som man sen fått, eller köpt billigt.
N1XE har PE i manteln och får användas med starka begränsningar inomhus. Det är pga risken för plastbrand i höljet.
N1XE får aldrig passera brandcellsgränser
N1XE får endast dras kortare sträckor inomhus, t.ex. från en genomföring i golv/vägg till fördelningscentral (är vanligt), så några enstaka meter är godkänt.
Beställaren kan ha regler kring N1XE som är mer vittgående.
Jag vet inte vad som gäller explosiv miljö, men jag skulle kolla upp vad som gäller innan jag använde N1XE i sådan. Detta gäller faktiskt alla kablar, det finns EQLQ som är godkänd i EX och det finns EQLQ som inte är godkänd, gäller att vara noggrann och välja rätt material i EX-miljö.
N1XE är väldigt populär kabel för att plöja ner i mark, t.ex. mellan belysningsstolpar.
Den är billig och glider bra och är robust. Och som sagt, i mark är det inga problem.
När någon kommer med lite N1XE som de vill att man använder så är det nästan alltid kabel som blivit över vid något plöjningsprojekt, som man sen fått, eller köpt billigt.
Går det verkligen att säga att alla n1xv är godkänd överallt?
Tex denna verkar bara vara ok för förläggning utomhus.
https://www.ahlsell.se/products/el/kabel-00-05-47-49/00-kraftkabel/jordkabel-1-kv/0030990/
Tex denna verkar bara vara ok för förläggning utomhus.
https://www.ahlsell.se/products/el/kabel-00-05-47-49/00-kraftkabel/jordkabel-1-kv/0030990/
Det var en fråga på mitt tidigare inlägg #26 som du svarade på. Jag skrev n1xv och inte n1xe som du rättade med eftersom jag sett n1xv som ej av tillverkaren är godkända för förläggning inomhus av oklar anledning.
Blev lite virrigt detta ursäkta 🙂
Sen edit: Frågan är alltså om alla n1xv är ok inomhus. Jag har gett ett exempel just här ovan på en som inte verkar vara det. Har även för mig jag stött på någon mer typ.
Brandklass E är ok i många byggnader men tillverkaren har bara föreskrivit förläggning utomhus,i mark och rör.
Blev lite virrigt detta ursäkta 🙂
Sen edit: Frågan är alltså om alla n1xv är ok inomhus. Jag har gett ett exempel just här ovan på en som inte verkar vara det. Har även för mig jag stött på någon mer typ.
Brandklass E är ok i många byggnader men tillverkaren har bara föreskrivit förläggning utomhus,i mark och rör.
Ja då får man skippa att köpa a-collection från Ahlsell, och istället välja bra fabrikat där de listar användningsområden korrekt.A avh67f skrev:
https://www.rekakabel.se/produktkategori/se-n1xv-k-rekaflex/
Men du och andra kan vara lugna, N1XV får förläggas i princip överallt. Fast cpalm har en poäng med att påpeka att den bara uppfyller brandspridningsklass Eca, och därmed inte är tillåten i stora kommersiella byggnader (lite beroende på ifall det finns sprinkler eller inte).
Så som vanligt gäller det att ha koll på mer än man tror.
Klicka här för att svara