Tillverkningsland spelar ju ingen roll iallafall. De tillverkar ju mot underlag för respektive land ändå. Det är inte så att alla får hålla till godo med vad tillverkaren erbjuder........

S Stefan1972 skrev:
Tillverkningsland spelar ju ingen roll iallafall. De tillverkar ju mot underlag för respektive land ändå. Det är inte så att alla får hålla till godo med vad tillverkaren erbjuder........
Okey anledningen är dubbla priset I Sverige.

N nb. skrev:
För att det inte finns någon nolla...

Först från 10mm2 är den användbar om man behöver fasspänning. Annars funkar den bara för utrustning som endast behöver huvudspänning.
Du kan väl ta blå som nolla och grå och svart som två faser eller blå som nolla, därtill en fas och en tändtråd.

Kolla prisskillnaden mellan 4 och 5 ledare den brukar inte vara stor, det är tom så att 5 ledare kan vara billigare än 4 ledare. Tar du en 5 ledare så får du även en blå tamp i kabeln.

• Gilla
Erik 83 och 2 till
  • Laddar…
N nb. skrev:
För att det inte finns någon nolla...

Först från 10mm2 är den användbar om man behöver fasspänning. Annars funkar den bara för utrustning som endast behöver huvudspänning.
E elmont skrev:
Kolla prisskillnaden mellan 4 och 5 ledare den brukar inte vara stor, det är tom så att 5 ledare kan vara billigare än 4 ledare. Tar du en 5 ledare så får du även en blå tamp i kabeln.
5x 2.5 mm2 60 meter för 1700 kr

• Gilla
J.Hoffa
  • Laddar…
L Lennart19 skrev:
5x 2.5 mm2 60 meter för 1700 kr
50 m N1xv 5g2,5 kostar 2000 kr, så det är rätt dålig timlön på tiden för att klura ut om en annan kabel funkar...

T Thomas_Blekinge skrev:
Du kan väl ta blå som nolla och grå och svart som två faser eller blå som nolla, därtill en fas och en tändtråd.
Men utan en blå blir det svårt att ta den blå som nolla...

Jag kollade på Amazon och 4gX kabeln har ingen blå, den som ser svart ut på bilden är svart och inte blå, som jag misstänkte.

MrJay MrJay skrev:
Konstigt, med tanke på att en bekant importerar och säljer material till dessa…
Det säljs absolut turkisk kabel i Sverige. Det står Made in Turkey på den. Står det Made i Sweden på den så är den inte turkisk.

Tyskland tillverkar mycket kabel, så köper du från Tyskland får du ofta tysktillverkad kabel, men inte säkert. Även Spanien och Italien tillverkar en massa kabel, vilka också finns på den svenska marknaden.

• Gilla
MrJay
  • Laddar…
N nb. skrev:
50 m N1xv 5g2,5 kostar 2000 kr, så det är rätt dålig timlön på tiden för att klura ut om en annan kabel funkar...
Okey vart hitta du det , jag behöver 60 meter för att va säker.

L Lennart19 skrev:
Okey vart hitta du det , jag behöver 60 meter för att va säker
L Lennart19 skrev:
Okey vart hitta du det , jag behöver 60 meter för att va säker.
Elbutik.se men ingen aning om de är billigast. Googla på kabeln och jämför.

A
Kolla upp att kabeln också får användas i den miljö det är tänkt. Vissa n1xv får bara förläggas utomhus och fram till första kopplingsutrustning inomhus inom ett visst spann av meter.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Kolla upp att kabeln också får användas i den miljö det är tänkt. Vissa n1xv får bara förläggas utomhus och fram till första kopplingsutrustning inomhus inom ett visst spann av meter.
N1XE

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Knappast något problem i dimensionerna TS behöver här.

H HenrikHuslöse skrev:
N1XE
Hittar ingen kabel med beteckningen n1xe ?

A
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.