37 002 läst ·
335 svar
37k läst
335 svar
Tillåta att företag diskuterar i forumet?
Istället för att du kör den vanliga vägen med att smyga in mer eller mindre konstiga regler. Använd energin i denna fråga till att i tråden jobba fram tillsammans med medlemmarna ett regelverk höjer kvalitén på forumet genom att tillåta företagsrepresentanter. Du har redan fått en massa bra ingångar och tips på hur andra forum hanterar frågan.Marlen Eskilsson skrev:Vill bara säga att jag är inte helt emot det, utan vill bara att det ska bli bra och att så många som möjligt är med på det. Det kan ju vara så att det passar att ha när vi diskuterar vissa ämnen som t ex Verktyg eller Teknik, medan det passar sämre i andra. I vilket fall så är det en stor förändring tycker jag, så vi bör tänka efter ordentligt och väga för- och nackdelar mot varandra.
Bra om så många som möjligt säger vad ni tycker här.![]()
Ta tag i saken NU medans grytan kokar.
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Jag trodde att det var det jag höll på med?Nimajneb skrev:
Tycker inte alls det är självklart hur detta ska gå till för att bli bra. På andra forum har jag sett både fungerande och icke fungerande system och det är till sist inte forumets regler för deltagandet som styr om det funkar, utan individen som deltar i diskussionen.
På något forum har tex flera företagsrepresentanter väldigt svårt att göra objektiva inlägg. Det smyger sig ofta in flera halvsanningar i inläggen som inte alltid är så lätta att genomskåda för den oinvigde. Delvis är detta självsanerande när vanliga medlemmar synar korten men det är definitivt en avigsida med upplägget.
Det som funkar bäst är ju när man inte representerar något annat än sig själv och bara delar med sig av sin kunskap (vilket ju egentligen var vad Tormek-killen ville göra) dvs det som alla andra vanliga medlemmar gör. De flesta av oss har ett yrke som färgar våra åsikter genom den kunskap och erfarenhet vi samlat på oss genom åren och det ska man kunna dela med sig av. Idag tycker jag det är för lågt i tak när det är uppenbart att man diskuterar sitt företags produkter eller tjänster. Man ska kunna dela sin erfarenhet av detta utan att för den skull representera företaget.
Att officiellt tillsätta företagsrepresentanter vänder också uppochner på grundtanken med forumet. Per default bygger man in en förväntan om motprestation. I utbyte mot att få synas på forumet (kanske betalar man också för att få synas med logga) så vill man ju förstås också få något tillbaka genom att prata positivt om sina produkter. Spetsar man till det kan man ju säga att man betalar för att få göra reklam och reklam ger alltid en färgad bild av verkligheten.
Det har alltid funnits en diskussion på BH kring vad man diskuterar "som". Som hantverkare, som frisör, som anställd på X. Jag tror det blir bäst om man diskuterar som sig själv och delar sina erfarenheter utifrån det och det ska man kunna göra även i en knivslipstråd som handlar om den tillverkare man jobbar för. Har man den intentionen är det ej heller ett problem att avslöja var man jobbar.
På något forum har tex flera företagsrepresentanter väldigt svårt att göra objektiva inlägg. Det smyger sig ofta in flera halvsanningar i inläggen som inte alltid är så lätta att genomskåda för den oinvigde. Delvis är detta självsanerande när vanliga medlemmar synar korten men det är definitivt en avigsida med upplägget.
Det som funkar bäst är ju när man inte representerar något annat än sig själv och bara delar med sig av sin kunskap (vilket ju egentligen var vad Tormek-killen ville göra) dvs det som alla andra vanliga medlemmar gör. De flesta av oss har ett yrke som färgar våra åsikter genom den kunskap och erfarenhet vi samlat på oss genom åren och det ska man kunna dela med sig av. Idag tycker jag det är för lågt i tak när det är uppenbart att man diskuterar sitt företags produkter eller tjänster. Man ska kunna dela sin erfarenhet av detta utan att för den skull representera företaget.
Att officiellt tillsätta företagsrepresentanter vänder också uppochner på grundtanken med forumet. Per default bygger man in en förväntan om motprestation. I utbyte mot att få synas på forumet (kanske betalar man också för att få synas med logga) så vill man ju förstås också få något tillbaka genom att prata positivt om sina produkter. Spetsar man till det kan man ju säga att man betalar för att få göra reklam och reklam ger alltid en färgad bild av verkligheten.
Det har alltid funnits en diskussion på BH kring vad man diskuterar "som". Som hantverkare, som frisör, som anställd på X. Jag tror det blir bäst om man diskuterar som sig själv och delar sina erfarenheter utifrån det och det ska man kunna göra även i en knivslipstråd som handlar om den tillverkare man jobbar för. Har man den intentionen är det ej heller ett problem att avslöja var man jobbar.
Det är faktiskt ingen dum modell att bara säga att till syvende och sist då har forumägaren sista ordet i alla beslut.
Då kan man nypa åt fuskare och paragraf ryttare. Och som besökare får man vackert förhålla sig till de beslut som tas.
Däremot kan det vara juste att varna innan avstängning...
Då kan man nypa åt fuskare och paragraf ryttare. Och som besökare får man vackert förhålla sig till de beslut som tas.
Däremot kan det vara juste att varna innan avstängning...
Ganska kasst förslag, jag tror forumägaren har viktigare saker för sig än att vara involverad i varje beslut.eleson skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Att jag inte vet, att jag är osäker och vill höra vad ni tycker. Tar tacksamt emot alla synpunkter, förslag och infallsvinklar.
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Och min åsikt är väl att det inte alls är omöjligt att vi ändrar på reglerna, men jag tycker att det är nödvändigt att vi överväger det noga, tar in allas synpunkter och tänker ut ett bra sätt att göra det på. I så fall.
Nja...MathiasS skrev:Tycker inte alls det är självklart hur detta ska gå till för att bli bra. På andra forum har jag sett både fungerande och icke fungerande system och det är till sist inte forumets regler för deltagandet som styr om det funkar, utan individen som deltar i diskussionen.
På något forum har tex flera företagsrepresentanter väldigt svårt att göra objektiva inlägg. Det smyger sig ofta in flera halvsanningar i inläggen som inte alltid är så lätta att genomskåda för den oinvigde. Delvis är detta självsanerande när vanliga medlemmar synar korten men det är definitivt en avigsida med upplägget.
Det som funkar bäst är ju när man inte representerar något annat än sig själv och bara delar med sig av sin kunskap (vilket ju egentligen var vad Tormek-killen ville göra) dvs det som alla andra vanliga medlemmar gör. De flesta av oss har ett yrke som färgar våra åsikter genom den kunskap och erfarenhet vi samlat på oss genom åren och det ska man kunna dela med sig av. Idag tycker jag det är för lågt i tak när det är uppenbart att man diskuterar sitt företags produkter eller tjänster. Man ska kunna dela sin erfarenhet av detta utan att för den skull representera företaget.
Att officiellt tillsätta företagsrepresentanter vänder också uppochner på grundtanken med forumet. Per default bygger man in en förväntan om motprestation. I utbyte mot att få synas på forumet (kanske betalar man också för att få synas med logga) så vill man ju förstås också få något tillbaka genom att prata positivt om sina produkter. Spetsar man till det kan man ju säga att man betalar för att få göra reklam och reklam ger alltid en färgad bild av verkligheten.
Det har alltid funnits en diskussion på BH kring vad man diskuterar "som". Som hantverkare, som frisör, som anställd på X. Jag tror det blir bäst om man diskuterar som sig själv och delar sina erfarenheter utifrån det och det ska man kunna göra även i en knivslipstråd som handlar om den tillverkare man jobbar för. Har man den intentionen är det ej heller ett problem att avslöja var man jobbar.
om man tittar på hur dom sk företagsrepresentanterna agerar på andra forum så är det ofta uppenbart att det inte är någon från företaget officiell representation. Oftast är det än hängiven medarbetare kanske från deras support avdelning som älskar sitt jobb och företag och vill företagets och kundernas bästa. Dom är sällan i direkt beslutsfattande roller men kan däremot föra in kundernas input in i företaget genom informella eller formella kanaler som man ofta inte når annars.
Detta leder långsiktigt till bättre produkter och nöjdare BH medlemmar.
Kanske menar vi samma sak med företagsrepresentation.
- Formella representanter (typ "informations chef") ... nej tack
- Nisse på Supporten.... ja tack
Den modellen funkar nog om man jobbar i en kiosk med 1-2 anställda.eleson skrev:
På BH med 100k+ medlemmar tar det kanske 10 år innan alla har kommit i kontakt med den typen av prejudicerande beslut, vilket kanske innebär 10.000-tals kanske 100' beslut innan alla fattat. Sen hur konsekventa tror du att dessa beslut skulle kunna vara över en 10-års period
Självklart skall det finnas forumregler att hålla sig till. Men som sista anhalt kan mycket väl ägarens ord gälla, oavsett reglerna.Nimajneb skrev:Den modellen funkar nog om man jobbar i en kiosk med 1-2 anställda.
På BH med 100k+ medlemmar tar det kanske 10 år innan alla har kommit i kontakt med den typen av prejudicerande beslut, vilket kanske innebär 10.000-tals kanske 100' beslut innan alla fattat. Sen hur konsekventa tror du att dessa beslut skulle kunna vara över en 10-års period![]()