Förstår fortfarande inte varför mitt svar med video blev borttaget?

Även minhembio.com har öppet för sk företagskonton
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=41188
Dom trådar där företagen går in o supporterar brukar vara ruskigt populära och folk blir nästan lite sura om det tar mer än ett par timmar att få svar.

Jag tror inte på att dom ska ha sina egna forumavdelningar för denna typer av lösningar brukar bli väldigt döda.
Nä, låt företagen stiga in med tydliga användarnamn att dom representerar företaget och låt dom agera som en vanlig medlem. Däremot så ska dom slängas ut om dom börjar dissa sin konkurrenter eller gör reklam för egna produkter/tjänster. Dom kanske inte heller ska få starta egna trådar runt sitt företag/produkter utan enbart supporta o tipsa redan öppnade trådar.

• Gilla
Chaly och 3 till
  • Laddar…
ullberg
Masses skrev:
Du är ju företagare, och ditt företag gick att identifiera genom användaren på vimeo, var glad att du gick samma öde till mötes som Tormekrepresentanten och blev bannad ;)

PS: Grym video, både den och den tidigare Tormekvideon.

/U

• Gilla
Masses
  • Laddar…
ullberg
Smygreklam är en sak, sannolikt blir vi aldrig helt av med den, men än mer sannolikt ger dagens regler upphov till mer smygreklam, försök eller lyckade (det är ju enda chansen för ett företag att säga något).

Mycket bättre i så fall är att kräva att man är tydlig med sitt ursprung (som många andra forum kräver, se ovan) men egentligen kanske det borde gälla alla, även de hantverkare som figurerar på forumet (se mitt inlägg ovan om att det är en glidande skala). Risken då är att forumet inte blir lika intressant när anonymiteten minskar (vi har haft diskussionen tidigare och för en del, inkl mig, är inte det ett problem, men för vissa är det kanske det). Ett avfolkat BH är ju inget jag vill ha...

/U

• Gilla
Niklas_1
  • Laddar…
Korvgubbe
Jag tycker också att de borde få finnas på forumet.

Går det inte att få till en lösning där företagsinlägg får en speciell färg, som med TS svar?

Sen är det bara att hålla dem kort, enbart svara sakligt och neutralt, inte skapa egna trådar, inte tipsa om egna produkter om det inte efterfrågas och absolut inte uttala sig om konkurrenter.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Smyg reklam kommer inte dessa regler åt. Däremot missar forumet massor genom att inte tillåta ftg.
Och för mycket reklam brukar hanteras av medlemmarna själva.
Långsiktigt vet alla bolag att det är deras trovärdighet som sätts i potten om de misssköter sig.
Det kan möjligtvis bli knepigt om alla alltid förväntar sig att alla tillverkare alltid skall svara.
But lets cross that bridge when we get there....

Intressant diskussion och jag kan förstå Byggahus blockerings syfte. Jag tycker slipning och hur man slipar är intressant oavsett vilken metod och så länge jag är privatpersonen och inte företagets representant så verkar det vara ok.

Mao, jag gör ingen reklam och det var inte meningen heller, däremot så sitter jag inne på en del kunskap om systemet och har ni problem så går det bra att fråga eller skicka ett meddelande om jag förstått det hela rätt?

ullberg
Strei73 skrev:
Jag tycker slipning och hur man slipar är intressant oavsett vilken metod och så länge jag är privatpersonen och inte företagets representant så verkar det vara ok.
Ja, det är just detta jag tycker är så märkligt, bara för att du faktiskt förklarade varför du satt inne med kunskapen blev din kunskap inte tillåten.

Jämför alla yrkesverksamma hantverkare här på BH som ju har samma anledning att vara kunniga och också har ett egenintresse i att visa på åtminstone sitt yrkes förträfflighet (även om det är en sidoeffekt), men eftersom de agerar "som privatpersoner" (vad det nu betyder, kanske borde de inte då få använda de erfarenheter de har från jobbet? [obs: inroni]) så är det ok, märkligt...

Strei73 skrev:
Mao, jag gör ingen reklam och det var inte meningen heller, däremot så sitter jag inne på en del kunskap om systemet och har ni problem så går det bra att fråga eller skicka ett meddelande om jag förstått det hela rätt?
Och här visar du på hur olyckliga dagens regler, eftersom det inte är ok att diskutera i forum tas det i PM eller i mail, och plötsligt får inte hela BH nytta av allt intressant som kommer fram i dessa diskussioner, tråkigt, inneffektivt och tvärt emot hur jag ser på nytta av forum.

/U

PS: Moderatorerna kanske ska fundera på om jag ska stängas av eller bli kraftigt moderad. Det är inte min huvudsakliga försörjning men jag har vid något tillfälle fakturerat för tjänster relaterat till hemautomation, det gör mig väl persona non grata i alla trådar relaterat till detta, och där har jag figurerat :eek: (jag trodde i min enfald att min ev. kunskap kanske var uppskattad...)

ullberg skrev:
Ja, det är just detta jag tycker är så märkligt, bara för att du faktiskt förklarade varför du satt inne med kunskapen blev din kunskap inte tillåten.

Jämför alla yrkesverksamma hantverkare här på BH som ju har samma anledning att vara kunniga och också har ett egenintresse i att visa på åtminstone sitt yrkes förträfflighet (även om det är en sidoeffekt), men eftersom de agerar "som privatpersoner" (vad det nu betyder, kanske borde de inte då få använda de erfarenheter de har från jobbet? [obs: inroni]) så är det ok, märkligt..
/U
Så skiljelinjen är inte om man är företagare utan om man representerar en produkt?
Det, om något, är en svårdragen linje.

Jag har aldrig sett att någon blivit bannad för att de skrivit i stil med:
"Jag har aldrig under mina år som elektriker sett en så usel inkoppling!"
Eller den mera tveksamma
"Om du måste fråga om det skall du anlita en elektriker!"
-Även om det är sant så är det ju att tala i egen sak...

Jag tror att forum har nytta av att företag visar upp sig officiellt,
när man gör det så kommer man också att bete sig vettigt.

Masses skrev:
Hjälp, jag hittar det inte. :o

Det var så att ett inlägg, och då var det förmodligen ditt, kom med i flytten hit som inte skulle med. När jag såg det så flyttade jag tillbaka det. Men nu ser jag att det inte finns längre. Det måste vara förlorat i cyberrymden. Förlåt.

Du får gärna lägga tillbaka det om det inte är för mycket jobb.

D09
Tror det kan vara bra att dra nytta av företagens kunskaper.

Likaså har företagen en sak att tjäna på.

Företaget kan avbelasta sin egna support genom att lösningen på problem dyker upp här och inte går genom deras egna organisation.

T ex

Jag köper vedpanna och är inte helt införstådd med alla funktioner och ställer som konsument en massa frågor.

Dessa frågor kommer bara mig till nytta såvida jag själv inte publicerar dom t ex här.

Och företagaren får göra om proceduren vid nästa kund.

En del företag har redan tänkt på detta och lägger upp inkommande frågor och svar på sin hemsida.

Vinsten för byggahus och medlemmarna blir ju mer kunskap samt ökade träffar på nätet som leder till mer besökare.

Viktigt är att det framgår att det är ett företag och att företaget inte diskuterar andra produkter, tjänster, principer eller företag.

Ser inga problem med att svar modereras vid tvist då konsumentstyrkan kan urholkas och det kan leda till att konsumenter slutar skriva för att dom blir överkörda / påhoppade direkt av företagaren.

Kanske vissa området t ex juridik ska vara strängare och svar modereras medan biobränsle räcker med att det tydligt framgår vilket företag som svarar.

Nackdelen med att allt modereras blir att det kanske blir för mycket jobb för en företagare att denna inte svarar, eller att det blir väldigt resurskrävande av byggahus.

Har sett företagare svara tidigare genom vanliga konsument alias och det framgår inte alltid att dom är försäljare för en viss produkt. Vilket blir fel även om deras svar kan vara helt rätt och uppskattade.

T ex kring vedpannor så verkar samtliga säljare ha medlemsskap här, inget ont om det. Dom äger också hus och är också konsumenter. Men när det blir jävig sits ska det framgå.

D09 skrev:
Tror det kan vara bra att dra nytta av företagens kunskaper.
Likaså har företagen en sak att tjäna på.
Japp, likaså blir det ibland diskussioner kring produkter och hemmasnickrade workarounds i stället för att göra det man borde; ringa leverantörens support. Och om dessa workarounds är gissningar, så kan de ställa till det för såväl leverentör som andra läsare.

Vill bara säga att jag är inte helt emot det, utan vill bara att det ska bli bra och att så många som möjligt är med på det. Det kan ju vara så att det passar att ha när vi diskuterar vissa ämnen som t ex Verktyg eller Teknik, medan det passar sämre i andra. I vilket fall så är det en stor förändring tycker jag, så vi bör tänka efter ordentligt och väga för- och nackdelar mot varandra.

Bra om så många som möjligt säger vad ni tycker här. :)

• Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
M
Jag tycker absolut att företag ska få vara med. Men då under tydliga riktlinjer för vad syftet är och med låg tolerans för att inte hålla sig till dessa riktlinjer. Saklig information och support kan vara mycket värdefullt för alla.

• Gilla
Springare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.