37 003 läst ·
335 svar
37k läst
335 svar
Tillåta att företag diskuterar i forumet?
Jag skulle vilja passa på att tacka de medlemmar som gör detta, ingen nämnd och ingen glömd.Marlen Eskilsson skrev:Det jag kan tänka mig är att vi som modererar håller i åtanke att medlemmarna uppskattar att någon med fördjupad kunskap i vissa tekniska produkter såsom verktyg, värmepumpar och andra maskiner (kommer att bli aktuellt främst inom delforumen under kategorin Teknik & VVS) går in och reder ut rena frågetecken och missuppfattningar, saker som egentligen bara företaget bakom produkten kan veta. Det innebär INTE att företag får starta trådar med produktinformation.
Därför ska vi i Byggahus forum även fortsättningsvis hålla företagen kort. Det är vi konsumenter som bestämmer här, vi granskar företagen.
Praktiskt kommer detta inte att innebära att man får starta ett medlemskap i ett företagsnamn. Det ska vara en vanlig användare som bara berättar att man faktiskt jobbar med produkten till vardags och därför besitter den här kunskapen.
Aktiviter av detta slag kan vara en känslig fråga på många företag, men det är guld värt för oss konsumenter.
Tja, Marlen.
Jag har ju inte uttryckt någon direkt åsikt ännu så länge, men om du vill kan du räkna in även mig mig i alternativ2-gruppen.
Jag har bara lurkat tråden än så länge, och jag tycker att alla deltagare har lyft fram en mängd vettiga argument, för de olika ståndpunkter som återfinns här.
Och jag tycker det ganska väl indikerar att frågan inte har enkla svar.
Men jag har väl tänkt ut att jag i princip ansluter mig till den åsikt som marlen anger som alt. 2.
Jag har ju inte uttryckt någon direkt åsikt ännu så länge, men om du vill kan du räkna in även mig mig i alternativ2-gruppen.
Jag har bara lurkat tråden än så länge, och jag tycker att alla deltagare har lyft fram en mängd vettiga argument, för de olika ståndpunkter som återfinns här.
Och jag tycker det ganska väl indikerar att frågan inte har enkla svar.
Men jag har väl tänkt ut att jag i princip ansluter mig till den åsikt som marlen anger som alt. 2.
Jag tror också att detta blir bra.
Personligen hade jag gärna sett att man tillåtit företag att registrera sig under "sitt rätta namn" så att man enklare kan värdera informationen användaren skriver.
Detta känns dock som ett steg i rätt riktning, och jag är inte alls säker på att man bör ta fler steg åt samma håll.
Personligen hade jag gärna sett att man tillåtit företag att registrera sig under "sitt rätta namn" så att man enklare kan värdera informationen användaren skriver.
Detta känns dock som ett steg i rätt riktning, och jag är inte alls säker på att man bör ta fler steg åt samma håll.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Detta håller jag helt med om, jag vill ju ha möjligheten att tänka:Lostmoose skrev:
Vi får väl som sagt se hur det utvecklar sig.Ullbergs Hjärna skrev:
/U
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Var du ironisk och syftade på mitt citat av min hjärna eller är det något jag inte fattar?MathiasS skrev:
Jag vill kunna värdera information, min grundinställning är att all information är värdefull, och att det är upp till mottagaren att värdera informationen. För att kunna göra en sådan värdering är det bra med metadata, exempelvis att användare X faktiskt har ett anställningsförhållande som har inverkan på dess objektivitet (i vissa frågor, inte andra)
EDIT: sen inser jag ju att folk kanske vill vara anonyma (om inte annat i ämnen/trådar där deras anställningsförhållande inte är relevant), det är ett problem vi i så fall skulle behöva hantera.
Redigerat:
Nu var det ett par dagar sedan folk skrev i tråden så ursäkta ifall jag återupplivar en gammal tråd, men som anställd på ett företag tänkte jag ta och inflika med vår syn på det hela.
Det är absolut fullt förståeligt att man vill vara försiktig med att låta forumen förvandlas till en enda stor annons för företagen. Samtidigt ger forum som Byggahus en utmärkt möjlighet för företag att på ett ganska avslappnat sätt få bättre direktkommunikation med konsumenterna; något som knappt har varit möjligt förut. Att ha god relation med både nuvarande och potentiella kunder är absolut viktigare än någonsin, och jag tror få företag är intresserade av att framstå som ansiktslösa Bond-skurkar som bara försöker lura konsumenterna på deras sista krona (åtminstone kan man hoppas att så är fallet!).
Jag tror dock inte på att förbjuda dedicerade företagskonton; snarare tvärt om. Om man ska tillåta företag att skapa konton så borde korten läggas på bordet och göras uppenbart att det som skrivs görs av någon som representerar ett företag. Detta gör att vanliga användare både förstår att man kanske bör ställa sig kritisk (vi skulle så klart i första hand exempelvis referera till våra egna produkter och tjänster, och inte till våra konkurrenters), men också att personen faktiskt har förstahandskunskap om sina egna produkter och kan därför komma med råd och kommentarer som utomstående antagligen inte kan.
Företag som mot förmodan missköter sig och spammar reklam eller liknande, så är det ju bara att konstatera att de har bränt sina broar och banna dem från forumen (vilket inte är direkt något man som företag gärna skyltar med). Jag håller också helt med om att företag inte skall skapa nya trådar i forumet, utan bör begränsa sig till att svara på relevanta frågor som på något sätt berör företaget.
Att man däremot istället i princip ska gömma sin relation till företaget bakom generella användarkonton tror jag bara skapar en osund och paranoid stämning i forumen då det blir svårt att veta på vilka grunder personen baserar sina åsikter. I sådana fall tycker jag det vore bättre att inte tillåta företag att skriva överhuvudtaget.
Det är absolut fullt förståeligt att man vill vara försiktig med att låta forumen förvandlas till en enda stor annons för företagen. Samtidigt ger forum som Byggahus en utmärkt möjlighet för företag att på ett ganska avslappnat sätt få bättre direktkommunikation med konsumenterna; något som knappt har varit möjligt förut. Att ha god relation med både nuvarande och potentiella kunder är absolut viktigare än någonsin, och jag tror få företag är intresserade av att framstå som ansiktslösa Bond-skurkar som bara försöker lura konsumenterna på deras sista krona (åtminstone kan man hoppas att så är fallet!).
Jag tror dock inte på att förbjuda dedicerade företagskonton; snarare tvärt om. Om man ska tillåta företag att skapa konton så borde korten läggas på bordet och göras uppenbart att det som skrivs görs av någon som representerar ett företag. Detta gör att vanliga användare både förstår att man kanske bör ställa sig kritisk (vi skulle så klart i första hand exempelvis referera till våra egna produkter och tjänster, och inte till våra konkurrenters), men också att personen faktiskt har förstahandskunskap om sina egna produkter och kan därför komma med råd och kommentarer som utomstående antagligen inte kan.
Företag som mot förmodan missköter sig och spammar reklam eller liknande, så är det ju bara att konstatera att de har bränt sina broar och banna dem från forumen (vilket inte är direkt något man som företag gärna skyltar med). Jag håller också helt med om att företag inte skall skapa nya trådar i forumet, utan bör begränsa sig till att svara på relevanta frågor som på något sätt berör företaget.
Att man däremot istället i princip ska gömma sin relation till företaget bakom generella användarkonton tror jag bara skapar en osund och paranoid stämning i forumen då det blir svårt att veta på vilka grunder personen baserar sina åsikter. I sådana fall tycker jag det vore bättre att inte tillåta företag att skriva överhuvudtaget.
Redigerat av moderator:
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Detta är anledningen till att jag inte vill ha in företag. BH är ingen plattform för företag och skall ej vara ett utmärkt sätt att bedriva företagskommunikation.
Om det är reklam varje gång ett företagsnamn eller produkt nämns så blir det lite runt på forumet.MaxPax skrev:
Tvärtom så uppskattar jag ärligheten om sitt ursprung, då kan var och en värdera det som sägs i det skenet.
Hmmm, såg nu att det funnits en länk också, och den kanske inte behövdes...