37 003 läst ·
335 svar
37k läst
335 svar
Tillåta att företag diskuterar i forumet?
Det är en sak att låta företag rekommendera produkter gentemot att svara på frågor ställda om en viss produkt som det var med Tormek.
Så produktsupport bra!
Sen hur man löser detta regelmässigt kanske blir krångligt att få till.
Så produktsupport bra!
Sen hur man löser detta regelmässigt kanske blir krångligt att få till.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Precis så tänker jag också, eftersom företag (de vi pratar om här) är juridiska personer snarare än fysiska kommer vi aldrig få inlägg från företaget självt, vi kommer få inlägg från en eller flera, mer eller mindre officiellt utpekade fysiska personer med ett anställningsförhållande till den juridiska personen.D09 skrev:
Dessa fysiska personer är inte annorlunda mot dig eller mig, och bör, imho, därför inte behandlas annorlunda (exv placeras i en separat forumdel)
De kan dock antas vara en smula partiska* i vissa diskussioner, och av den anledningen bör detta anställningsförhållande (jävsförhållande) tydliggöras så att det blir lättare för oss att, precis som vi måste göra med allt vi läser på BH, avgöra om:
1) detta är ren bullshit
2) detta är relevant information
/U
* du och jag är också partiska: Jag skulle, baserat på trådhistorik gissa att du ibland överdriver vedeldningens förträfflighet (överdriver, inte säger något felaktigt) och jag är nog överdrivet entusiastisk i trådar som handlar om hemautomation, speciellt kring den teknik just jag fastnat för. När vi gör inlägg i dessa frågor förutsätter jag att våra svar blir "normaliserade" av läsaren enligt dennes kunskap om våra ev. bias...
Nu är jag inte helt 100 på vad för slags kompetens du har, men jag tycker det låter väldigt trist om det är så att du, eller någon annan, pga. anställning eller liknande, måste hålla inne med information för att inte råka i trubbel. Är det verkligen så illa?Nimajneb skrev:Är det inte så att alla ev nya företagsmedlemmar som vi pratar om i denna tråd redan finns här på BH.
Nästan alla har eller har haft ett jobb och väldigt många har därmed införskaffat en ganska djup kompetens inom detta området.
Dagens forumregler förbjuder oss att förmedla denna kompetens och förstärka den genom att beskriva vår bakgrund.
Jag besitter själv bla viss kompetens som jag efter dialog med Marlen kommit överens om att inte dela med mig med då det bryter mot reglerna.
Jag tror att jag absolut inte är ensam om detta, då valet är att bli avstängd eller inte dela med mig så väljer jag det sistnämnda.
Det finns t.ex. en tråd som är hyfsat aktiv just nu där en av deltagarna, som jag förstår det, arbetar med produkterna ifråga, kanske ev. även är en ÅF. Svaren som ges av den användaren är klara och bara svar på det som efterfrågas, och vad jag kan se neutrala och sakliga. Om fler sådana användare, med sådant sätt, skulle finnas på forumet så skulle inte jag ha några problem i alla fall. Men, det kanske inte bara blir användare av den sorten.
Visst är det så att användare håller inne med info. Jag sitter på manualer till vissa produkter (jobbar ej för företaget ifråga, men väl i samma bransch) och har ådragit mig varning av forumet för att jag delade med mig av denna manual. Man misstänkte (felaktigt) att jag jobbade för företaget ifråga.
Vid ett flertal tillfällen har det skapats trådar och inlägg där personer efterfrågar denna manual, men tyvärr tillåts jag inte hjälpa till...!
Vid ett flertal tillfällen har det skapats trådar och inlägg där personer efterfrågar denna manual, men tyvärr tillåts jag inte hjälpa till...!
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Ja, så är det i dagsläget, dock finns givetvis ett antal sådana personer på forumet, och vissa lyckas hålla sig "under radarn" och därmed dela med sig av sina kunskaper (som kanske är fallet i den tråd du tänker på, även om jag inte vet riktigt vilken det är). Men de gör så "på egen risk" och kan bli modererade / få varningar (som tydligen @Maceric77 blivit).bonnier skrev:
För det första tycker jag detta är mycket olyckligt, jag ser inte den oerhörda skada vi riskerar med att sprida kunskap man har genom sin anställning på ett företag som säljer produkter, och tycker därför att företagsregeln ska tas bort helt och i viss mån stärka reklamregeln.
Dessutom är det ju just sådan (genom anställning erhållen) kunskap som i stora delar driver vårt forum, men när det är i tjänstesektorn (byggare, rörisar, elektriker etc. etc.) så finns det ingen som motsätter sig deras välvilja att dela med sig av kunskap (och som jag sagt tidigare, tur är väl det för annars skulle det vara väldigt mycket gissningar här - tack alla ni hantverkare som delar med er!), men när det handlar om produkter, ja då är det plötsligt förbjudet...
/U
Håller med om att det är bra att det finns hantverkare/ företagare här som kan dela med sig av sina kunskaper.ullberg skrev:Ja, så är det i dagsläget, dock finns givetvis ett antal sådana personer på forumet, och vissa lyckas hålla sig "under radarn" och därmed dela med sig av sina kunskaper (som kanske är fallet i den tråd du tänker på, även om jag inte vet riktigt vilken det är). Men de gör så "på egen risk" och kan bli modererade / få varningar (som tydligen @Maceric77 blivit).
För det första tycker jag detta är mycket olyckligt, jag ser inte den oerhörda skada vi riskerar med att sprida kunskap man har genom sin anställning på ett företag som säljer produkter, och tycker därför att företagsregeln ska tas bort helt och i viss mån stärka reklamregeln.
Dessutom är det ju just sådan (genom anställning erhållen) kunskap som i stora delar driver vårt forum, men när det är i tjänstesektorn (byggare, rörisar, elektriker etc. etc.) så finns det ingen som motsätter sig deras välvilja att dela med sig av kunskap (och som jag sagt tidigare, tur är väl det för annars skulle det vara väldigt mycket gissningar här - tack alla ni hantverkare som delar med er!), men när det handlar om produkter, ja då är det plötsligt förbjudet...
/U
Mycket hade nog blivit olöst eller felaktigt eller tagit en omväg.
Man skulle kunna ha en testperiod på 6-12 månader och se hur det slår.
Men direktreklam får man reglera bort.
Kul med alla åsikter och vilket engagemang som finns här på forumet.
Balansgången är ju svår här vilket påpekas.
Men:
Vill man göra reklam så får man väl betala för en annons.
Jag kan inte svara för hur andra gör, jag ville bara ge information om hur man kommer tillrätta med sina eventuella problem.
Sedan är tråden lång och drar ut på tiden.
Varför inte testa i några månader, med tanke på intresset och medlemmarnas engagemang så är man körd som forummedlem om man börjar göra reklam för sina produkter.
Det jag sliter med är ju mitt eget intresse/kunnskap gentemot företagets roll. Jag får fundera extra så jag ser till att det jag skriver uppfattas på rätt sätt.
Balansgången är ju svår här vilket påpekas.
Men:
Vill man göra reklam så får man väl betala för en annons.
Jag kan inte svara för hur andra gör, jag ville bara ge information om hur man kommer tillrätta med sina eventuella problem.
Sedan är tråden lång och drar ut på tiden.
Varför inte testa i några månader, med tanke på intresset och medlemmarnas engagemang så är man körd som forummedlem om man börjar göra reklam för sina produkter.
Det jag sliter med är ju mitt eget intresse/kunnskap gentemot företagets roll. Jag får fundera extra så jag ser till att det jag skriver uppfattas på rätt sätt.
Jag kan inte undgå att dra en parallell till en händelse i en facebook-grupp jag är med i. Det kom in en kvinnlig medlem som hade ordet "Eskort" i sitt användarnamn. Hon bara skrev ett "Hej" i gruppen och gruppens ägare tyckte "Jag kan inte slänga ut henne eftersom hon inte gjort nåt som bryter mot reglerna". Men vem som helst kan ju lista ut att hon bara var ute efter att exponera sitt namn, alla som eventuellt var intresserade av det hon hade att "erbjuda" såg ju direkt på namnet att de kunde kontakta henne.
Så frågan om vad som räknas som "reklam" är inte så himla lätt alla gånger.
Så frågan om vad som räknas som "reklam" är inte så himla lätt alla gånger.
"Så frågan om vad som räknas som "reklam" är inte så himla lätt alla gånger."
Sant, det är svårt! Men om man ställer en fråga till mig så får ju jag försöka besvara den så neutralt som möjligt. Jag måste ju ha respekt för forumet och dennas huvudman.
Sant, det är svårt! Men om man ställer en fråga till mig så får ju jag försöka besvara den så neutralt som möjligt. Jag måste ju ha respekt för forumet och dennas huvudman.
Nja, reklam är när man vill sälja en sak med bild eller presentation av vad man nu säljer.
Men jag förstår vad du menar fast jag tycker att man bör kunna skilja mellan reklam och i mitt fall en form av support.
Jag var ärlig och skrev vad jag jobbade med, för att hjälpa någon att komma tillrätta med sina bekymmer.
Hade jag istället valt att undanhålla mitt yrke men delat min kunskap så hade ju inte denna tråd upprättats och jag hade kunnat prata mer säljande om varumärket, bara där är skillnaden i avsikt av att deltaga på forumet.
Men jag förstår vad du menar fast jag tycker att man bör kunna skilja mellan reklam och i mitt fall en form av support.
Jag var ärlig och skrev vad jag jobbade med, för att hjälpa någon att komma tillrätta med sina bekymmer.
Hade jag istället valt att undanhålla mitt yrke men delat min kunskap så hade ju inte denna tråd upprättats och jag hade kunnat prata mer säljande om varumärket, bara där är skillnaden i avsikt av att deltaga på forumet.
Det finns ju redan idag ganska många användare som har ett användarnamn eller en avatar som innehåller märkesnamn eller logga.Nerre skrev:
Många trådar i verktygsdelen är ju dessutom rena orgier i festoolreklam.
Tar jag av mig foliehatten så ser jag att det troligen bara är konsumenter som gillar produkterna i fråga, men helt säker kan jag ju inte vara
Sen är det klart att det är marknadsföring att, som företag, gå in och supporta i en tråd på ett sånt här ställe, men sett ur mitt perspektiv så är kunden den största vinnaren.
EDIT: jag läste mitt inlägg igen och insåg att det kan tolkas som nedvärderande mot dig, det var absolut inte min mening.
Försök läsa det med glimten i ögat.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Tusen tack alla som har tyckt till om huruvida vi ska ha företag med i forumdiskussionen eller inte.
Som ni märker så är det inte helt enkelt.
Jag tycker att man ska ha i åtanke att vi har kommit väldigt långt på att ha den inriktning som vi har idag: Ett forum bara för konsumenter, där konsumenter byter erfarenheter med varandra. Tillsammans är vi både starkare och smartare. Ett forum med denna inriktning som gått från 0 – 128 000 medlemmar, från 2001 – 2013.
Av dessa 128 000 medlemmar har 35 stycken tyckt till om den här sakfrågan (< 0,03 %). Det låga deltagandet i diskussionen tolkar jag som att de flesta är nöjda med det som vi har det idag …
Men jag delade grovt in synpunkterna som inkommit i tre kategorier, då jag kan skönja tre ungefärliga ståndpunkter i frågan:
1. De som är emot att företag får diskutera och vill att bara konsumenter ska få vara här. 5 st slöt sig till den här åsikten.
2. De som tycker att vi har det bra som vi har det idag, men ändå tycker att vi kan höja taket lite grand och låta företag svara på rent tekniska detaljfrågor kring deras produkter. 16 medlemmar anslöt sig till den här ståndpunkten.
3. De som tycker att forumet skulle berikas av att ha företag med i diskussionen. 14 st i den här gruppen. Flera av dem jobbar på företag med intresse att synas i forumet.
Med detta resultat av diskussionen om företagens vara eller inte vara i Byggahus forum, så är jag inte beredd att öppna upp forumet och låta företag delta i diskussionen i någon större omfattning.
Det jag kan tänka mig är att vi som modererar håller i åtanke att medlemmarna uppskattar att någon med fördjupad kunskap i vissa tekniska produkter såsom verktyg, värmepumpar och andra maskiner (kommer att bli aktuellt främst inom delforumen under kategorin ”Teknik & VVS”
går in och reder ut rena frågetecken och missuppfattningar, saker som egentligen bara företaget bakom produkten kan veta. Det innebär INTE att företag får starta trådar med produktinformation.
Därför ska vi i Byggahus forum även fortsättningsvis hålla företagen kort. Det är vi konsumenter som bestämmer här, vi granskar företagen.
Praktiskt kommer detta inte att innebära att man får starta ett medlemskap i ett företagsnamn. Det ska vara en vanlig användare som bara berättar att man faktiskt jobbar med produkten till vardags och därför besitter den här kunskapen.
Som ni märker så är det inte helt enkelt.
Jag tycker att man ska ha i åtanke att vi har kommit väldigt långt på att ha den inriktning som vi har idag: Ett forum bara för konsumenter, där konsumenter byter erfarenheter med varandra. Tillsammans är vi både starkare och smartare. Ett forum med denna inriktning som gått från 0 – 128 000 medlemmar, från 2001 – 2013.
Av dessa 128 000 medlemmar har 35 stycken tyckt till om den här sakfrågan (< 0,03 %). Det låga deltagandet i diskussionen tolkar jag som att de flesta är nöjda med det som vi har det idag …
Men jag delade grovt in synpunkterna som inkommit i tre kategorier, då jag kan skönja tre ungefärliga ståndpunkter i frågan:
1. De som är emot att företag får diskutera och vill att bara konsumenter ska få vara här. 5 st slöt sig till den här åsikten.
2. De som tycker att vi har det bra som vi har det idag, men ändå tycker att vi kan höja taket lite grand och låta företag svara på rent tekniska detaljfrågor kring deras produkter. 16 medlemmar anslöt sig till den här ståndpunkten.
3. De som tycker att forumet skulle berikas av att ha företag med i diskussionen. 14 st i den här gruppen. Flera av dem jobbar på företag med intresse att synas i forumet.
Med detta resultat av diskussionen om företagens vara eller inte vara i Byggahus forum, så är jag inte beredd att öppna upp forumet och låta företag delta i diskussionen i någon större omfattning.
Det jag kan tänka mig är att vi som modererar håller i åtanke att medlemmarna uppskattar att någon med fördjupad kunskap i vissa tekniska produkter såsom verktyg, värmepumpar och andra maskiner (kommer att bli aktuellt främst inom delforumen under kategorin ”Teknik & VVS”
Därför ska vi i Byggahus forum även fortsättningsvis hålla företagen kort. Det är vi konsumenter som bestämmer här, vi granskar företagen.
Praktiskt kommer detta inte att innebära att man får starta ett medlemskap i ett företagsnamn. Det ska vara en vanlig användare som bara berättar att man faktiskt jobbar med produkten till vardags och därför besitter den här kunskapen.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Jag hoppas också att modereringen kan bli klok och logisk så att inte medlemmar är rädda för banning pga sakkunskap om produkt som hen arbetar med.
Hellre fria än fälla!
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Beslutet är ert och jag tycker oavsett utgång att det är bra att ni engagerar er i detta.
Dock skulle jag vilja kommentera:
Jag vet faktiskt inte hur vi bättre kan visa att vi engagerar oss i en fråga.
F.ö: om man nu ska titta på en andel användare får man väl ändå nöja sig med att dividera med de användare som överhuvudtaget loggat in sen tråden skapades, och då pratar vi inte längre 128000 utan strax över 6000 användare, vilket är ganska stor skillnad.
Men som jag inledde: ni har ju följt diskussionen och funderat på frågan, det tycker jag är väldigt bra!
/U
Dock skulle jag vilja kommentera:
Låg deltagande tycker jag är synd att säga:Marlen Eskilsson skrev:
- det är den mest besvarade tråden skapad de senaste 30 dagarna (med nästan en faktor 2 mot 2:an!)
- Det är den 7:e mest lästa tråden skapad de senaste 30 dagarna
- Det är den 8:e mest lästa tråden någonsin i detta delforum (information & feedback)
- Det är den 4:e mest besvarade tråden någonsin i detta delforum, de tre som har fler svar är dessutom inte av diskussionstyp så mycket som felrapportering
Jag vet faktiskt inte hur vi bättre kan visa att vi engagerar oss i en fråga.
F.ö: om man nu ska titta på en andel användare får man väl ändå nöja sig med att dividera med de användare som överhuvudtaget loggat in sen tråden skapades, och då pratar vi inte längre 128000 utan strax över 6000 användare, vilket är ganska stor skillnad.
Men som jag inledde: ni har ju följt diskussionen och funderat på frågan, det tycker jag är väldigt bra!
/U
