Villa vista skrev:
MEn som MAthisaS skerv jag har ju inte varit medlem så länge så jag förstår nog inye konsekvensen som han gör
Det du beskriver skulle kunna hända oavsett vilka regler vi har kring företagsdeltagande men den konsekvens du kanske inte ser är att dessa personer skulle bli starkt ifrågasatta av övriga medlemmar. Det är rätt svårt att komma undan med "halvsanningar" här, vilket förstås är positivt. Risk att saker händer finns, konsekvensen om det händer antagligen mindre besvärande.
 
ullberg skrev:
Detta var kanske snarare riktat till mig som delvis tog upp den frågan. Jag ser inte skillnaden. Jag känner ett par personer som jobbar hos just handverktygstillverkare, kul att du tog det som exempel (två konkurrerande märken samt en säljare på byggvaruhus som säljer båda). Jag träffar dem på fritiden, vi känner också alla varandra, så vi träffas ofta ihop, och det händer ju att vi halkar in på verktyg...

Märkligt nog framhåller de, trots att det är på fritiden, alltid sitt eget märkes förträfflighet. Han som jobbar i byggvaruhandlen är mer neutral, men jag har aldrig hört honom prata väl om något märke som inte finns representerat i hans butik. Däremot är det ju så att om jag har frågor om en produkt som finns hos det ena märket så brukar jag få svar av den som jobbar där, eller han i byggvaruhandeln. Dessutom är representanten från det andra märket oftast tyst, möjligvis spetsar han öronen och gör lite "industrispionage" a la "know your enemy".
På allvar är detta ditt argument?

Jag ställer mig frågande till huruvida dina kompisar utgör ett statistiskt säkerstält underlag beträffande "Hur ärliga är boschanställda på fritiden ang frågor om egna företagets produkter"

Och det jag avsåg har mer att göra med etik, jag tycker att förbjuda folk att medverka på ett formun pga deras arbete är dumt om inte mycket svårreglerat.
 
ullberg
Villa vista skrev:
På allvar är detta ditt argument?

Jag ställer mig frågande till huruvida dina kompisar utgör ett statistiskt säkerstält underlag beträffande "Hur ärliga är boschanställda på fritiden ang frågor om egna företagets produkter"
Nej, det var en observation, inte en allmängiltig sanning (har du kommit med några sådana? I så fall har jag missat det, men visa mig gärna)

Villa vista skrev:
Och det jag avsåg har mer att göra med etik, jag tycker att förbjuda folk att medverka på ett formun pga deras arbete är dumt om inte mycket svårreglerat.
Perfekt, vi kanske är överens ändå, så det skulle vara helt ok att alla anställda på ett tillverkande företag (säg en verktygstillverkare) har ett konto på BH, bara de svarar på fritiden och inte gör förtäckt reklam? Är det också ok att de berättar var de jobbar? (Det är inte tillåtet i dagsläget)

Hmm, vi kanske bara har pratat förbi varandra...

/U
 
MathiasS skrev:
Det du beskriver skulle kunna hända oavsett vilka regler vi har kring företagsdeltagande men den konsekvens du kanske inte ser är att dessa personer skulle bli starkt ifrågasatta av övriga medlemmar. Det är rätt svårt att komma undan med "halvsanningar" här, vilket förstås är positivt. Risk att saker händer finns, konsekvensen om det händer antagligen mindre besvärande.
Du är för logisk, det handlar om ett trovärdighetskapital, ett starkt inarbetat varumärke (BH) som riskeras pga trivialt mervärde som ev företag kan ge. Alla medlemmar och speciellt nya vet kanske inte att "vi" puliserar företagen när de har fel.
De ser dock risker. och är rädda för konsekvenser.

Jag ser faktist heller inte den jättenyttan som företagen kan ge.
Vad ser ni som är så viktigt att kämpa för? Är det suporten i vissa sällan förekommande fall? Eller har jag missat något omdanande?
 
MathiasS skrev:
Precis som att du efter en tid här lär dig vem du ska lyssna på och inte bland de vanliga användarna kommer du också förstå om du snackar med marknadsavdelningen eller supportavdelningen.....
Men om det nu är en nybliven medlem som skriver en fråga och får ett svar från en sån person?

Jag själv skulle nog inte ha några problem med att företag skriver på forumet, jag är luttrad, men med tanke på hur folk idag utan den minska källkritik sprider skrönor och rena bluffar på facebook så är jag inte så säker på att alla skulle klara det.
 
Perfekt, vi kanske är överens ändå, så det skulle vara helt ok att alla anställda på ett tillverkande företag (säg en verktygstillverkare) har ett konto på BH, bara de svarar på fritiden och inte gör förtäckt reklam? Är det också ok att de berättar var de jobbar? (Det är inte tillåtet i dagsläget)
Att ha förtagslogga i sin profil tycker jag är reklam och fel då det kan tolkas som man representerar ett företag.
Att nämna i en tråd vart man jobbar tycker jag inte skall förbjudas känner jag själv att det kan vara olämpligt. Jag nämner själv aldrig mitt arbete dock har jag nämnt vad jag arbetar med. Men tråden har väll utvecklats till: Skall företag få användarkonton?

Om det för dig handlar mer om trådens start, Att BH bannar/raderar folk hej vilt pga ev anställning då äv vi väldigt överens, jag skrev tidigare att jag tycker det borde ses över.
 
ullberg skrev:
Jag är dock intresserad av att få hjälp med mina funderingar och frågor. Om det är någon som jobbar på ett tillverkande företag som kan hjälpa mig med mina spörsmål tar jag tacksamt emot informationen och lägger på mitt eget ansvar att värdera den i förhållande till avsändarens ev. partiskhet (precis som jag hävdar att man måste göra med _all_ information, speciellt på internet)
Om JAG vill ha ett svar från tillverkaren av en produkt så ställer jag frågan till dem. Finns det något företag idag som inte har en mail-adress för tekniska supportfrågor?

Tillverkarna finns redan "på internet", varför ska de behöva in i forumet?

Diskussionen påminner mig om en diskussion på ett forum. Vi kan för enkelhets skull säga att det var ett matlagningsforum. En del medlemmar på forumet tyckte att det skulle startas kategorier för datorer och bilar, eftersom de ville diskutera de sakerna med varandra. Det handlar alltså om nån slags lättja: Man vill att forumet anpassas efter ens egna önskemål utan att ta hänsyn till andra.
 
ullberg
Villa vista skrev:
Att ha förtagslogga i sin profil tycker jag är reklam och fel då det kan tolkas som man representerar ett företag.
Själv skulle jag se det som en fördel, då vet jag att svar denne person ger rörande just det företaget kanske man ska ta med en nypa salt.

Villa vista skrev:
Att nämna i en tråd vart man jobbar tycker jag inte skall förbjudas känner jag själv att det kan vara olämpligt. Jag nämner själv aldrig mitt arbete dock har jag nämnt vad jag arbetar med.
av samma anledning som ovan ser jag hellre att det hålls så offentligt som möjligt, så att jag kan värdera information från resp. användare.

Villa vista skrev:
Men tråden har väll utvecklats till: Skall företag få användarkonton?

Om det för dig handlar mer om trådens start, Att BH bannar/raderar folk hej vilt pga ev anställning då äv vi väldigt överens, jag skrev tidigare att jag tycker det borde ses över.
Det är en kombination, jag tycker vi ska ändra reglerna / dess tolkning, och jag vill öppna för mer företagskontakter, därigenom få mer information, samt ge läsarna bättre stöd i att värdera den information man får (hur objektiv bör jag tro att denna information är).

/U
 
ullberg
Nerre skrev:
Om JAG vill ha ett svar från tillverkaren av en produkt så ställer jag frågan till dem. Finns det något företag idag som inte har en mail-adress för tekniska supportfrågor?

Tillverkarna finns redan "på internet", varför ska de behöva in i forumet?
Ja, jag kan kontakta företaget, och få _ett_ svar (well, ibland blir det ju olika varje gång man ringer). Rent generellt är jag dock än mer intresserad av att få olika vinklingar på saken, och då kan ett forum vara en bra lösning. Att hålla igång två parallella diskussioner (en här och en med företaget) kan jag förstås göra, men det känns lite ineffektivt och man kan ju också missa en del korsbefruktning mellan diskussionerna (samt givetvis spridningsgraden av företagets information, i de fall där de själv misslyckas att publicera den - jag har inget emot att hjälpa dem)

/U

EDIT: svar på andra frågan, ja företagen finns redan på internet. Om man nu är så orolig för att de inte kan hålla sig objektiva här på BH, är det inte ännu värre på deras egna hemsidor? Vågar de som är emot ftg på BH ens läsa på företagets hemsida? Där kan de ju stå helt oemotsagda med vilka galenskaper som helst

Här kan ju någon vid behov kontra med något i stil med

"jag har själv en X av märke Y, och min erfarenhet är att att det inte alls är som det står på Y:s hemsida att det går att göra ABC, se här hur kasst det blev när jag försökte: [Bild]"

Kanske får du då ett tips av någon, eller så är X inte så bra på ABC, och då vet alla läsare det.
 
Redigerat:
Villa vista skrev:
Jag ser faktist heller inte den jättenyttan som företagen kan ge.
Vad ser ni som är så viktigt att kämpa för? Är det suporten i vissa sällan förekommande fall? Eller har jag missat något omdanande?
Du får rikta frågan till kollektivet. Även om jag inte håller med dig i din svartvita syn på detta tycker jag det finns mjuka sätt att lösa detta på som har få nackdelar, en lösning som ligger i gråzonen mellan "bara konsumenter" och "officiella företagsreps". Alla ska kunna vara med och bidra på forumet, skulle jag uteslutas från diskussioner kring tjänsteförsäljning bara för att jag jobbar med det dagligen? Knas tycker jag.
 
Nerre skrev:
Men om det nu är en nybliven medlem som skriver en fråga och får ett svar från en sån person?

Jag själv skulle nog inte ha några problem med att företag skriver på forumet, jag är luttrad, men med tanke på hur folk idag utan den minska källkritik sprider skrönor och rena bluffar på facebook så är jag inte så säker på att alla skulle klara det.
Det löser kollektivet.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Är det någon här som tror att företags konton automatiskt får skriva vad de vill?

Eller omformulerat ,
Borde det inte vara åsikten som har regler och inte härkomsten?
 
D09
Tror det hade kunnat vara jättebra om t ex hargassnerpersonalen varit med och svarat på tråden om deras vedpanna.

Behövs väl egentligen inget mer än att man presenterar sig att man är från företaget och vilken roll man har.

Många här jobbar ju på eller äger ett företag kopplat till hus etc
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Gynteri skrev:
Kanske borde du följa tråden lite bättre?

Med omåttlig frenesi förespråkas att företag som kränger skruvdragare måste få komma till tals här på forumet. Eljest skulle ovärderlig och eminent kunskap inom området riskera att gå förlorad.

Fine! Då är alltså mina och andras kunskaper och erfarenheter överflödiga eftersom de som vill ha råd och tips värdesätter väskdängares och månglares ord högre.
Du kan väll ändå inte vara så inskränkt att du anser att du vet bättre än en kille som dagligen jobbar på ex. Ahlsells som har varit på massa produkt utbildningar. Vi pratat inte om att bara det ska finnas en representant från bara ex. Bosch, utan någon som kan alla ex. Wurth, ahlsells, tools. Där dom inte bryr sig om vilken modell du köper. Utan kan rek. Den modellen dom tycker skulle passa just dig, och även kunna förklara skillnaden på dom.
Och skulle det nu finnas en representant från nåt specifikt företag ,så är vi nog så vuxna att vi märker om han bara pratar om hur bra hans grejor är. En sån ska självklart inte finnas!

Men en kille från Ahlsells ska väll kunna prata om produkter utan att riskera att bli utkastad bara för han även säljer produkten.
 
Redigerat:
suck!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.