Gynteri skrev:
Den här tråden innebär i hela sitt innehåll och i hela sitt sammanhang att forumets trovärdighet och existensberättigande kraftigt kan ifrågasättas.
Varför då?
 
Gynteri
MathiasS skrev:
Här skriver du att din profil inte ens tål att frågan diskuteras på BH. Du tycker inte att du har lite lågt i tak då, detta är ju ändå ett diskussionsforum?! Jag tror du drar lite stora växlar nu. Oavsett vad Marlene väljer att göra kommer förändringen på forumet i praktiken vara rätt liten. Medlemmar som ev diskuterar från ett företags perspektiv kommer vara ett dussin, vi andra är långt över hundratusen.......

....och som sagt, det finns ju vägar att nå målet utan att företag har officiella reps.
Kanske borde du följa tråden lite bättre?

Med omåttlig frenesi förespråkas att företag som kränger skruvdragare måste få komma till tals här på forumet. Eljest skulle ovärderlig och eminent kunskap inom området riskera att gå förlorad.

Fine! Då är alltså mina och andras kunskaper och erfarenheter överflödiga eftersom de som vill ha råd och tips värdesätter väskdängares och månglares ord högre.
 
Gynteri skrev:
...Då är alltså mina och andras kunskaper och erfarenheter överflödiga eftersom de som vill ha råd och tips värdesätter väskdängares och månglares ord högre.
Jag tvivlar starkt på att ev. företagsrepresentanter kommer att svara i alla frågor som ev. kan röra deras produkter/område. Medlemmars svar och input kommer säkerligen till 99.9% vara det som gäller efter ev. inträde av ett antal representanter.
 
  • Gilla
ullberg och 2 till
  • Laddar…
Gynteri skrev:
Kanske borde du följa tråden lite bättre?

Med omåttlig frenesi förespråkas att företag som kränger skruvdragare måste få komma till tals här på forumet. Eljest skulle ovärderlig och eminent kunskap inom området riskera att gå förlorad.

Fine! Då är alltså mina och andras kunskaper och erfarenheter överflödiga eftersom de som vill ha råd och tips värdesätter väskdängares och månglares ord högre.
Jag försöker följa den så gott det går, men med alla stickspår är det inte lätt. Svara gärna på frågan kring varför detta ämne inte ens kan diskuteras på forumet utan att skada detsamma.

Har du själv följt tråden ser du att jag har min uppfattning klar i denna fråga, behöver ej repeteras igen. Och ja, trots att kunskapsbanken bland medlemmarna är enorm kan man tänka sig att i tex rena supportfrågor om skruvdragare eller andra prylar så skulle någon med specialistkunskap (en reparatör tex) kunna tillföra ytterligare en dimension.

Att ytterligare personer på forumet skulle göra dina och mina erfarenheter överflödiga är det nog bara du själv som tror - varför skulle det bli så?

Varför inte prova på att själv ge dig in i alla diskussioner här på BH och bidra - då tror jag att du snabbt kommer se att ytterligare någon person med specialkunskap inte fördärvar det vi andra gör. Graden av specialistkunskap är redan bland befintliga medlemmar oerhört hög på de mest märkliga områdena - en konsekvens av väldigt intresserade hemmapulare och en vilja att dela med sig. Detta hotas inte av att någon säger: "Hej, jag jobbar på Bosch och har sett att detta brukar lösa problemet:...".
 
  • Gilla
1457g och 2 till
  • Laddar…
Personligen tycker jag att det ej skall finnas företag på forumet pga tidigare påtalade risker som tyvärr förefaller vara obegribart för skruvdragarentuiasten. Trots att jag har fått rekapitulera och förtydliga otaliga gånger finnes nyttas med en suportfunktion på detta forum oumbärlig.

Det enda jag då önskar är att det skapas en tydlig avgränsning mellan ettt "rent" forum och prongelforum där MathiasS och hans handverkydgsentourage kan fraternisera med de goda boscharbetarna. :)
 
Har inte läst hela tråden, men har några tankar jag skulle vilja yttra med.

Såg att någon reffererade till Happy gällande egna trådar för företag. Tycker det är en ytterst bra lösning, där man kan få möjlighet till dialog med olika bolag som svarar och supportar sina produkter.

Att bolag skall få gå in i olika trådar och diskutera och kommentera tycker jag däremot är bra att ni håller en strikt linje.

Gällande smygreklam så är det klart att det är kass och inte bör finnas. Men åt andra sidan så tycker jag även att konsumenten har ett ansvar i sitt faktasökande och bör granska fakta och tips någorlunda kritiskt i alla fall. Sen är ju sidan helt fullsmäckad med reklam ändå så ser inte det som ett jättestort problem ;)
 
ullberg
Villa vista skrev:
Personligen tycker jag att det ej skall finnas företag på forumet pga tidigare påtalade risker som tyvärr förefaller vara obegribart för skruvdragarentuiasten. Trots att jag har fått rekapitulera och förtydliga otaliga gånger finnes nyttas med en suportfunktion på detta forum oumbärlig.

Det enda jag då önskar är att det skapas en tydlig avgränsning mellan ettt "rent" forum och prongelforum där MathiasS och hans handverkydgsentourage kan fraternisera med de goda boscharbetarna. :)
Nu kan jag bara tala för mig själv, men jag anar nog att MathiasS (som ju utpekades här, du får väl dementera annars) håller med:

Jag är givetvis inte intresserad av den direkta reklamen, och det är i min värld (tydligen till skillnad från din) ändå förenligt med företagsnärvaro (med en dåres enfaldhet repeterar jag: vi har redan idag företagsnärvaro, låt vara primärt i tjänstesektorn).

Jag är dock intresserad av att få hjälp med mina funderingar och frågor. Om det är någon som jobbar på ett tillverkande företag som kan hjälpa mig med mina spörsmål tar jag tacksamt emot informationen och lägger på mitt eget ansvar att värdera den i förhållande till avsändarens ev. partiskhet (precis som jag hävdar att man måste göra med _all_ information, speciellt på internet)

Jag ser omvänt en vinst med att vi tydliggör tillhörigheten, det gör det lättare för mig att värdera informationen. Jag är övertygad om att någon som jobbar på bosch redan finns här (vi har trots allt 120k+ medlemmar), kanske till och med en säljare. Men eftersom det inte är tillåtet håller dessa en låg profil, och gör inlägg i trådar sett "ur sitt privata perspektiv" men deras inneboende övertygelse att den egna produkten/märket är överlägsen finns där ändå, och kommer alltid påverka deras svar.

/U
 
Gynteri
Villa vista skrev:
Personligen tycker jag att det ej skall finnas företag på forumet pga tidigare påtalade risker som tyvärr förefaller vara obegribart för skruvdragarentuiasten. Trots att jag har fått rekapitulera och förtydliga otaliga gånger finnes nyttas med en suportfunktion på detta forum oumbärlig.

Det enda jag då önskar är att det skapas en tydlig avgränsning mellan ettt "rent" forum och prongelforum där MathiasS och hans handverkydgsentourage kan fraternisera med de goda boscharbetarna. :)
Ett annat incitament som framskymtat för att tillåta företag är möjligheten som vissa ser att få tillfälle att polemisera med väskdängarna. Å de kan ju vara kul att läsa och följa - en liten stund. Men det brukar mestadels bli j.....igt tjatigt med ständiga upprepningar av samma sak.
 
Villa vista skrev:
Personligen tycker jag att det ej skall finnas företag på forumet pga tidigare påtalade risker som tyvärr förefaller vara obegribart för skruvdragarentuiasten. Trots att jag har fått rekapitulera och förtydliga otaliga gånger finnes nyttas med en suportfunktion på detta forum oumbärlig.

Det enda jag då önskar är att det skapas en tydlig avgränsning mellan ettt "rent" forum och prongelforum där MathiasS och hans handverkydgsentourage kan fraternisera med de goda boscharbetarna. :)
Nej, dina påtalade risker är inte obegripbara ens för mig, men du får nog finna dig i att jag och kanske någon till inte håller med dig. Bara för att jag förstår vad du säger behöver jag inte hålla med antar jag.

Ej heller vill jag ha en avgränsning till ett "prongelforum". Jag ser helst att alla bidrar utifrån sina erfarenheter, vi behöver bara ha lite högre i tak för att det ska funka praktiskt. Den sista halvan av din mening innehöll för många svåra ord för mig så den avstår jag att kommentera.

Men, och jag var lite tveksam till att spela detta kortet, men ändå: Du har hängt här i ett år. Du borde vara lite mindre svartvit i uppfattningen av vad som funkar och inte tycker jag. Våga prova och se vad som händer!
 
Gynteri skrev:
Ett annat incitament som framskymtat för att tillåta företag är möjligheten som vissa ser att få tillfälle att polemisera med väskdängarna. Å de kan ju vara kul att läsa och följa - en liten stund. Men det brukar mestadels bli j.....igt tjatigt med ständiga upprepningar av samma sak.
Nu går det bra att svara på frågorna som ställts till dig tidigare i tråden. Tack.
 
Villa vista skrev:
Personligen tycker jag att det ej skall finnas företag på forumet pga tidigare påtalade risker som tyvärr förefaller vara obegribart för skruvdragarentuiasten. Trots att jag har fått rekapitulera och förtydliga otaliga gånger finnes nyttas med en suportfunktion på detta forum oumbärlig.

Det enda jag då önskar är att det skapas en tydlig avgränsning mellan ettt "rent" forum och prongelforum där MathiasS och hans handverkydgsentourage kan fraternisera med de goda boscharbetarna. :)
För diskussionens skull kan jag gå med på att jag är stendum, för jag hittar inte dina argument. Du beskriver en del farhågor i #121 som troligen bottnar i en erfarenhet. Delge oss grunden för dessa så kanske BH kan ta rätt beslut i frågan.
 
Men, och jag var lite tveksam till att spela detta kortet, men ändå: Du har hängt här i ett år. Du borde vara lite mindre svartvit i uppfattningen av vad som funkar och inte tycker jag. Våga prova och se vad som händer!
Du kanse har rätt, jag föröker, men jag får väl kontra mend att du har hängt här väldigt länge, du kanske borde åter fundera på BH:s värderingar du kanske har börja glömma varför du för så länge sen tyckte BH var så bra. Kanse har du blivit bekväm och tappat kämparglöden och nu vill ha enkel tillgång till vad som erbjuds utan att ifrågasätta för mycket.

Hursomhelst:
Det enda vi kan enas om är att vi inte kommer överens ang sakfrågan.
JAg kommer aldrig tycka att det är bra att företag får tillgång till forumet.

Jag tycker det är stor skillnad på att arbeta på ett företag och på fritiden svara på trådar på ett forum och att företag låter anstälda svara.
Detta har jag full förtåelse för om du ej förstår.
 
Känner mig ganska ambivalent här, och tycker egentligen att den nuvarande policyn är bra.
Företag har andra kanaler och har nog råd att få fram sina budskap.
Se bara alla "villatidningarna" som ramlar ner i brevlådan,
fastän man har en "Ingen reklam tack!" skylt.
De (tidningarna alltså) är fyllda av textreklam, nödtorftigt markerad som fakta.

Men om ändå något skall ändras, så släpp för allt i världen inte in mäklare :mad:
 
Bo.Siltberg skrev:
För diskussionens skull kan jag gå med på att jag är stendum, för jag hittar inte dina argument. Du beskriver en del farhågor i #121 som troligen bottnar i en erfarenhet. Delge oss grunden för dessa så kanske BH kan ta rätt beslut i frågan.
Jag själv föredrar för diskussionens skull att du inte är stendum, Jag vill dock inte tala för andra här på forat.

ETT exempel får du nu:
En person söker sig till ett forum för att få hjälp tex juridiska frågor, kanske som detta exempel: http://www.byggahus.se/forum/juridik/222459-kan-de-krava-nagot.html

Ponera att personen som vill ha hjälp vet att den kan bli attackerad/ifrågasatt/motarbetad av "motintressenten" pga att företaget får verka på forat. då kanske konsumentet söker sig till annat forum.

Detta förtydligar jag med så att alla ni skall förstå inte är förenligt (enligt mig) med devisen: PÅ KONSUMENTENS SIDA.

MEn som MAthisaS skerv jag har ju inte varit medlem så länge så jag förstår nog inye konsekvensen som han gör
 
ullberg
Villa vista skrev:
Hursomhelst:
Det enda vi kan enas om är att vi inte kommer överens ang sakfrågan.
JAg kommer aldrig tycka att det är bra att företag får tillgång till forumet.
Detta var inte riktat till mig, men jag håller med, vi tycks aldrig mötas i sakfrågan.
Mitt perspektiv: Jag kommer aldrig tycka det är bra att hålla företag utanför forumet.

Villa vista skrev:
Jag tycker det är stor skillnad på att arbeta på ett företag och på fritiden svara på trådar på ett forum och att företag låter anstälda svara.
Detta har jag full förtåelse för om du ej förstår.
Detta var kanske snarare riktat till mig som delvis tog upp den frågan. Jag ser inte skillnaden. Jag känner ett par personer som jobbar hos just handverktygstillverkare, kul att du tog det som exempel (två konkurrerande märken samt en säljare på byggvaruhus som säljer båda). Jag träffar dem på fritiden, vi känner också alla varandra, så vi träffas ofta ihop, och det händer ju att vi halkar in på verktyg...

Märkligt nog framhåller de, trots att det är på fritiden, alltid sitt eget märkes förträfflighet. Han som jobbar i byggvaruhandlen är mer neutral, men jag har aldrig hört honom prata väl om något märke som inte finns representerat i hans butik. Däremot är det ju så att om jag har frågor om en produkt som finns hos det ena märket så brukar jag få svar av den som jobbar där, eller han i byggvaruhandeln. Dessutom är representanten från det andra märket oftast tyst, möjligvis spetsar han öronen och gör lite "industrispionage" a la "know your enemy".

Det är till syvende och sist den egna moraliska fanan som avgör om man kommer ge ett objektivt svar. Vi kan tro gott om människor (fria snarare än fälla) och låta dem deltaga tills de bryter våra regler (kan väl börja med en varning), eller så kan vi redan i förväg döma dem som onda och inte släppa in dem här. Jag föredrar det förra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.