Vi har en garagebyggnad med carport och varmgarage som delar på ett åstak med öppen vind.Just nu sitter det en ca halvmeter hög vägg mellan delarna som håller blåsullen på plats över den varma garagedelen. I övrigt är det glesa brädor mellan carport och vind, ventiler i båda gavlarna och luft via takfötterna.
Brukar man ha skilja av delarna? Skulle man ha något att vinna i effektivitet på att sätta upp någon form av vindskydd ända upp till taket mellan carportdelen och garagedelen?
Brukar man ha skilja av delarna? Skulle man ha något att vinna i effektivitet på att sätta upp någon form av vindskydd ända upp till taket mellan carportdelen och garagedelen?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 194 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 194 inlägg
Beror på , iom att det är samma temp över hela vinden .
Om det är 500 mm isolering så är det mycket bra isolerat .
Är det 250 mm så är det sämre isolerat .
Beror också på temp i garaget .
Om det är 500 mm isolering så är det mycket bra isolerat .
Är det 250 mm så är det sämre isolerat .
Beror också på temp i garaget .
Det blev byggt med 300mm isolering men det ser lite ihopsjunket ut. Gissar det rör sig kring 250 mm nu. Min tanke var att det med lite mindre isolering som här borde ha viss inverkan om det är dragfritt. Skulle jag bygga idag skulle det lugnt bli 500mm.
Har bara 5 grader i garaget med direkt elvärme och avfuktare. Fungerar bra eftersom vi inte kör in våta bilar och grejer så ofta. Däremot stör det mig att garaget redan med 5C drar så mycket i förhållande till huset.
Har bara 5 grader i garaget med direkt elvärme och avfuktare. Fungerar bra eftersom vi inte kör in våta bilar och grejer så ofta. Däremot stör det mig att garaget redan med 5C drar så mycket i förhållande till huset.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 194 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 194 inlägg
Med endast 5 gr i garaget så blir 250 mm isolering överkurs 😊T torppi skrev:Det blev byggt med 300mm isolering men det ser lite ihopsjunket ut. Gissar det rör sig kring 250 mm nu. Min tanke var att det med lite mindre isolering som här borde ha viss inverkan om det är dragfritt. Skulle jag bygga idag skulle det lugnt bli 500mm.
Själv halverade jag energiförbrukningen i mitt garage när jag installerade LLVP 👍
Har 35 kvm med 15-19 gr , håller noga koll på luftfuktigheten också .
Haha, överkurs är ju bästa kursen! 👍
I -20 C har man ju dT på 25 C iaf så nog vinner man ju på bra isolering i vilket fall som helst. Eftersom låg temp räcker just nu för sporadiskt mekande blir LLVP lite tveksam investering. Om man däremot genom någon enkel åtgärd, som t.ex.att dragskydda garagedelen, kunde göra det lite bättre skulle det vara intressant.
I -20 C har man ju dT på 25 C iaf så nog vinner man ju på bra isolering i vilket fall som helst. Eftersom låg temp räcker just nu för sporadiskt mekande blir LLVP lite tveksam investering. Om man däremot genom någon enkel åtgärd, som t.ex.att dragskydda garagedelen, kunde göra det lite bättre skulle det vara intressant.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 194 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 194 inlägg
Har självdrag i mitt garage , springan mellan garageport / tröskel är 1-2 cm vilket agerar tilluft .T torppi skrev:Haha, överkurs är ju bästa kursen! 👍
Frånluften sitter där det är som högst 3,9 m upp på den andra kortväggen .
Himla drag i det röret , har just nu med -6,9 gr utanför , 15, 8 gr / 28,5% RH på insidan
LLVP käkar 700 w just nu , igår 7,91 kwh .
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden