Har ett sommarhus från -63 som är lite ombyggt i omgångar, större delen av huset har kvar sina gamla dimensioner på dess ytterväggar dvs lövtunna, givetvis är detta ett litet problem under kallare månader och när det blåser kraftigt mot dessa ytterväggar, nästan så man kan känna vinddraget 😂

Tänkte kika på en enklare tilläggsisolering alt sätta in västkuskivor i facken?
öppnade då upp för att kika vad är bakom ytterpanel och ser denna, svart/grå skivan som jag gissar en någon form av asfaltsboard?

Uppsprucken yttervägg i ett gammalt sommarhus, med synlig svart/grå skiva och träpanel, samt damm och spindelväv i hörnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt är snustorrt men som sagt hade behövt sig lite mer isolering, era tips förslag på ett smart val av isolering samt väg framåt/teknik

Tack
 
  • Närbild av en vägg med träregel och svart/grå skiva bakom ytterpanelen, inklusive linjal som mäter brädans tjocklek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Västkustskiva Kan du sätta men du ska inte sätta den i facken utan över reglarna så det blir tät vägg utan köldbryggor.
Sen slår du spikläkt över västkustskivan och så panelen.
 
  • Gilla
Osek
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Västkustskiva Kan du sätta men du ska inte sätta den i facken utan över reglarna så det blir tät vägg utan köldbryggor.
Sen slår du spikläkt över västkustskivan och så panelen.
Ok, tänkte mer nu i efterhand riva läkten och sätta skivorna direkt mot asfaltsboarde sedan på med läkt?
 
  • Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
O Osek skrev:
Ok, tänkte mer nu i efterhand riva läkten och sätta skivorna direkt mot asfaltsboarde sedan på med läkt?
Ja västkustskivan ska sitta mot vindskyddet som i detta fall är asfaboarden 👍
 
  • Gilla
Tjrex och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.