Och tar du bort den kan du göra ett helt isolerskikt mot innervägg.

Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Förklara varför den ska bort så jag förstår.
Tar du inte bort den gamla panelen skapar du förutsättningar för luftrörelser bakom isoleringen vilket drastiskt minskar den isolerande effekt du vill uppnå med din tilläggsisolering. Detta eftersom den nya isoleringen då inte ligger direkt an mot stommen/övrig isolering. Luftspalten ska vara mellan isolering och ytterpanel. Direkt på isoleringen sätts vindduk.

Det finns flera bra byggbeskrivningar om du googlar lite. Västkustskivan är tex ett smidigt sätt men lite dyrare.

Senast jag tilläggsisolerade korsreglade vi med 45x45 för att få så lite köldbryggor som möjligt och med två lager 45mm mineralull.

Utsatt läge på västkusten gjorde att vi har först stående läkt och sedan liggande spikläkt. Detta för att vatten som trycks in bakom fasaden inte ska fastna på den liggande spikläkten och sedan riskera att tryckas vidare in i konstruktionen. Ligger huset mer skyddat kan man sätta spikläkten direkt på reglarna. Men viktig att den snedkapas så vattnet rinner ut mot ytterpanelen.

Låt panelen vara kvar, täta bef. luftspalt och gör en ny.

• Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
Grannens Häck
V Vante skrev:
Låt panelen vara kvar, täta bef. luftspalt och gör en ny.
Hur skapar man en ny luftspalt, det är det jag inte är med på fullt ut. Det andra har jag koll på tror jag.

O
skitsnack, du får stillastående luft och panel som om något skapar bättre isolering.

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
O
detta stämmer inte, jobbat mycket med att projektera och bygga passivhus och luftspalter i väggarna var a & o för att skapa en passivvägg
mexitegel mexitegel skrev:
Tar du inte bort den gamla panelen skapar du förutsättningar för luftrörelser bakom isoleringen vilket drastiskt minskar den isolerande effekt du vill uppnå med din tilläggsisolering. Detta eftersom den nya isoleringen då inte ligger direkt an mot stommen/övrig isolering. Luftspalten ska vara mellan isolering och ytterpanel. Direkt på isoleringen sätts vindduk.

Det finns flera bra byggbeskrivningar om du googlar lite. Västkustskivan är tex ett smidigt sätt men lite dyrare.

Senast jag tilläggsisolerade korsreglade vi med 45x45 för att få så lite köldbryggor som möjligt och med två lager 45mm mineralull.

Utsatt läge på västkusten gjorde att vi har först stående läkt och sedan liggande spikläkt. Detta för att vatten som trycks in bakom fasaden inte ska fastna på den liggande spikläkten och sedan riskera att tryckas vidare in i konstruktionen. Ligger huset mer skyddat kan man sätta spikläkten direkt på reglarna. Men viktig att den snedkapas så vattnet rinner ut mot ytterpanelen.

Stillastående luft isolerar, det gör inte luft som rör sig. Passivhus är ju en annan konstruktion.

Grannens Häck
Dett lutar åt att behålla panelen. Tilläggsisolera utanpå. Täta befintlig luftspalt och skapa en ny luftspalt.

Även om det kanske är bättre att ta bort befintlig panel så motsvarar det inte min ambitionsnivå. Detta projektet ska vara good enough inte mer.

Det tar nog längre tid att täta luftspalterna än att riva bort panelen. Bara min reflektion

Grannens Häck
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det tar nog längre tid att täta luftspalterna än att riva bort panelen. Bara min reflektion
Ja du kanske har rätt, får utvärdera det.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Instämmer och man får även svar på hur väggen ser ut innanför. Har gjort sådan renovering av fritidshus där det var diverse isolering mera eller mindre tätt när panelen togs bort. Man ser även hur man bäst sätter på och fäster ett nytt regelverk.

Men låt oss säga "good enough"-nivå ur mitt perspektiv med att behålla panel, då hade jag inte lagt tid på tätningsdelen utifrån att man inte kan se hur det är gjort bakom panelen och bara bortkastad tid/pengar.

Jag känner bara att om man ids lägga tid och pengar på tilläggsisolering och ny fasad varför orkar man inte lägga lite tid till för att få det bra?
Med dagens energipriser så betalar dom extra timmarna snabbt igen sig.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Enligt ts:
"I dagsläget är stugan en byggbod med platt tak så mycket spartansk"

Och hur är en gammal byggbod konstruerad bakom panelen!

Grannens Häck
mycket bra info från alla, får se var det landar när det väl drar igång. Inget är bestämt och klart förrän det är det.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.