1 715 läst ·
28 svar
2k läst
28 svar
Tilläggsisolering, utanpåliggande
Tar du inte bort den gamla panelen skapar du förutsättningar för luftrörelser bakom isoleringen vilket drastiskt minskar den isolerande effekt du vill uppnå med din tilläggsisolering. Detta eftersom den nya isoleringen då inte ligger direkt an mot stommen/övrig isolering. Luftspalten ska vara mellan isolering och ytterpanel. Direkt på isoleringen sätts vindduk.Grannens Häck skrev:
Det finns flera bra byggbeskrivningar om du googlar lite. Västkustskivan är tex ett smidigt sätt men lite dyrare.
Senast jag tilläggsisolerade korsreglade vi med 45x45 för att få så lite köldbryggor som möjligt och med två lager 45mm mineralull.
Utsatt läge på västkusten gjorde att vi har först stående läkt och sedan liggande spikläkt. Detta för att vatten som trycks in bakom fasaden inte ska fastna på den liggande spikläkten och sedan riskera att tryckas vidare in i konstruktionen. Ligger huset mer skyddat kan man sätta spikläkten direkt på reglarna. Men viktig att den snedkapas så vattnet rinner ut mot ytterpanelen.
detta stämmer inte, jobbat mycket med att projektera och bygga passivhus och luftspalter i väggarna var a & o för att skapa en passivvägg
mexitegel skrev:
Tar du inte bort den gamla panelen skapar du förutsättningar för luftrörelser bakom isoleringen vilket drastiskt minskar den isolerande effekt du vill uppnå med din tilläggsisolering. Detta eftersom den nya isoleringen då inte ligger direkt an mot stommen/övrig isolering. Luftspalten ska vara mellan isolering och ytterpanel. Direkt på isoleringen sätts vindduk.
Det finns flera bra byggbeskrivningar om du googlar lite. Västkustskivan är tex ett smidigt sätt men lite dyrare.
Senast jag tilläggsisolerade korsreglade vi med 45x45 för att få så lite köldbryggor som möjligt och med två lager 45mm mineralull.
Utsatt läge på västkusten gjorde att vi har först stående läkt och sedan liggande spikläkt. Detta för att vatten som trycks in bakom fasaden inte ska fastna på den liggande spikläkten och sedan riskera att tryckas vidare in i konstruktionen. Ligger huset mer skyddat kan man sätta spikläkten direkt på reglarna. Men viktig att den snedkapas så vattnet rinner ut mot ytterpanelen.
Dett lutar åt att behålla panelen. Tilläggsisolera utanpå. Täta befintlig luftspalt och skapa en ny luftspalt.
Även om det kanske är bättre att ta bort befintlig panel så motsvarar det inte min ambitionsnivå. Detta projektet ska vara good enough inte mer.
Även om det kanske är bättre att ta bort befintlig panel så motsvarar det inte min ambitionsnivå. Detta projektet ska vara good enough inte mer.
Instämmer och man får även svar på hur väggen ser ut innanför. Har gjort sådan renovering av fritidshus där det var diverse isolering mera eller mindre tätt när panelen togs bort. Man ser även hur man bäst sätter på och fäster ett nytt regelverk.Matti_75 skrev:
Men låt oss säga "good enough"-nivå ur mitt perspektiv med att behålla panel, då hade jag inte lagt tid på tätningsdelen utifrån att man inte kan se hur det är gjort bakom panelen och bara bortkastad tid/pengar.
Jag känner bara att om man ids lägga tid och pengar på tilläggsisolering och ny fasad varför orkar man inte lägga lite tid till för att få det bra?
Med dagens energipriser så betalar dom extra timmarna snabbt igen sig.
Med dagens energipriser så betalar dom extra timmarna snabbt igen sig.
Klicka här för att svara