Dotter 1:s lägenhet var rejält utkyld i vintras ned till knappa10°, så när hon nu har flyttat ut och dotter 2 tar över tänkte vi passa på att fixa till isoleringen i sovrummet lite senare i sommar.

BRF huskroppar är förskjuta, så av sovrummets ena vägg är ca 1.7m yttervägg (röda streck på skissen), resten av sovrumsväggen är mot nästa lägenhet.

1e105b1c-4c28-42d7-8863-fbccf866ea22.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det verkar som väggen är utreglad, då sovrummets längdmått skiljer sig från det angränsande vardagsrummet (blått streck på skissen). När vi satte upp sänglampa i den väggen (gul markör) så finns det inget gods efter någon centimeter, samt att lägenhetens undertryck gör att man känner hur det drar in luft från borrhålet. Slutsatsen är att det inte finns vare sig vindpapp eller isolering.
Enligt info från styrelsen är det bara dubbla tegelväggar 😮

Komplicerade faktor: förra ägaren delade av sovrummet med en innervägg (grönt streck) för att skapa ett garderobsutrymme (typ walk-in closet).

Det verkar inte som föreningen kommer göra något i närtid, då responsen på klagomålen i vintras från flera lght-ägare var att alla fick se över sina fönsterlister först.

Vår tanke är att
* ta ner/undersöka vad den utreglade väggen består av (förmodligen 45x45 samt gipsskiva)
* återställa med
- 45mm isolering (eller mer om det går)
- diffspärr mot varma sida
- stålreglar

Är vi helt fel ute?
En öppen fråga är om vi borde ta ned den "gröna" innerväggen för att fixa till den "blåa" i hela sovrummets bredd, dvs även den del som tas upp av grannens lägenhet.
Förhoppningsvis har man bara lagt ut en 70-regel på golvet och sedan ställt 45:r upp mot taket och skivmaterial på det. Hur de har gjort mot taket återstår att se.

fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Är vi helt fel ute?
Ja, det skulle jag faktiskt säga.

Värmen i lägenheten är föreningens ansvar.

Är tätningslister ert ansvar eller föreningens? Vad säger stadgarna?
Oavsett är det snabbt och enkelt att göra som de vill och se över era liste så de är i toppskick, ni har väl bollen. Så fort ni har fixat saken har de bollen igen.

Att bygga väggar/isolera inne i lägenheten bör ni i detta läge inte göra utan skriftligt godkännande från föreningen/styrelsen.

Dotter 1:s lägenhet var rejält utkyld i vintras ned till knappa10°
Det är inte acceptabelt. Föreningen måste lösa saken så ni får ordentlig värme.

Kommer ni i läget att det blir för kall kan ni värma med en extra elradiator. Gärna inkopplad via en elmätare så ni kan kräva BRF på elkostnaden.

O O skrev:
Ja, det skulle jag faktiskt säga.

Värmen i lägenheten är föreningens ansvar.

Är tätningslister ert ansvar eller föreningens? Vad säger stadgarna?
Oavsett är det snabbt och enkelt att göra som de vill och se över era liste så de är i toppskick, ni har väl bollen. Så fort ni har fixat saken har de bollen igen.

Att bygga väggar/isolera inne i lägenheten bör ni i detta läge inte göra utan skriftligt godkännande från föreningen/styrelsen.
Kommunikationen om fönsterlister skedde medelst anslag från styrelsen, det kommer vi följa här i sommar. Jag har dock inga förväntningar på att det kommer att förbättra inneklimatet vintertid på något sätt, så dåliga är de inte.

Vad gäller godkännande så får vi i så fall söka det, om inte annat för att sätta press för en mer central åtgärd.

Jag har dock inga förväntningar på att det kommer att förbättra inneklimatet vintertid på något sätt, så dåliga är de inte.
Det trodde inte jag heller, det är inte poängen. Poängen är att ni skall ha gjort precis allt ni kan och blivit ombedda att göra. Så att BRF inte har något att skylla ifrån sig på.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
När det gäller tillåten rumstemperatur ska den väl mätas mitt i rummet på 1 m höjd, eller något sånt.
Hur varmt var elementet i vintras?

I gamla hus är det ofta kallt vid ytterväggar och det är därför olämpligt att ha sängar längs dem. Oavsett om väggen består av tegelsten eller betongelement som här, eller för den delen 100 år gamla villor med plankstomme, som inte har isolerats extra på senare tid..

Unikt namn
Rummet borde ju varit såhär i väldigt många år, således borde värmekällan vara anpassad för förutsättningarna.
Vad finns det för värmekälla i rummet?

Den rimliga lösningen om inte värmen räcker till, är ju att kräma på mer värme.
Om eventuellt element med vattenburen värme inte ger ifrån sig tillräckligt med värme, så kanske det behöver luftas eller justeras.

Jag har väldigt svårt att tro att nya lister på fönstret gör 10graders skillnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.