P Peter321 skrev:
Är sågspån det mest lämpliga att lägga uppepå torven?
Jag tog det gamla vanliga mtrl för att jag hittills aldrig läst om ngn som haft mögelproblem på vinden med sågspån. Nu kan det ju iofs bero på samma läge som du har, dvs en del värmeläckage som håller vinden lite varmare och därmed torrare så att fukten hålls stången.

Troligtvis kan du ta vilket isoleringsmtrl som helst, även om jag tror att ett fuktbuffrande är bättre än ett icke fuktbuffrande.

Den bästa lösningen på aktiv styrning av vindsklimatet tycker jag är aktiv styrning av ventilationen. Dvs, mkt ventilation när utomhusluften är torrare än inne på vinden och ingen ventilation när förhållandena är tvärtom. Det har gjorts fuktmätningar som visar att systemet faktiskt fungerar i verkligheten och håller RH på vinden på en tillräckligt säker nivå mot mögel. Ingen tillförd energi mer än det mikromala som behövs till ett par stegmotorer eller vad som nu används för att öppna och stänga (reglera) luftventiler.

En viss isolering, utöver vindtätning, av gavlarna är säkert inte fel om aktiv kontroll används.

Orsaken till att jag undrade över takkonstruktionen var just för att veta om det skulle gå att isolera taket istf mellanbjälklaget, men med std absolut fukttät asfaltspapp på råsponten så går inte det.
Hade det varit t ex gammalt spåntak med oljemasonit ovanpå som undertak så hade det däremot gått.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.