Vi skall byta och samtidigt förstora taket och samtidigt också tilläggsisolera enplansvillan som nu endast är isolerat med sågspån.
Vi skall isolera på utsidan.
Villan är byggd av lösvirke i början av 1960 talet.
Ventilationen skall också ses över.

Väggarna är nu totalt 21 cm tjocka inklusive 22 mm panel på utsidan, asfaboard och troligen panel på insidan och masonit.

Vad skall man isolera med och hur tjockt? Det bör ju fungera ett antal år framöver också.

Helst runt 200mm.. absolut minimum skulle jag säga är 100mm.

Ja jag har väl också varit inne på något åt det hållet om man ändå skall ändra och lägga om yttertaket och byta fasad men två byggingenjörer jag pratat med på telefon (de har inte sett villan) talar om 70 och 120 mm.

Är det några risker med 200 mm tilläggsisolering ur fuktsynpunkt?

Vilken isolering skall man välja?

Ja jag kan tänka mig att de säger så. Blir nog ruggit dyrt att gå upp till 200mm.. 70 är för lite.. ta då hellre 120mm..

Det finns alltid en risk när man tilläggsisolerar. Det brukar bero på att man har för dålig inomhus ventilation. När man tillägsisolerar blir huset tätare och har man självdrag så blir det sämmre..

Så innomhusventilationen bör du se över i samband med detta.

Ja vi funderar på att sätta in ett FTX-aggregat för att få ett visst undertryck inomhus och sätta plast åtminstone i undertaket i köket och badrummet.

Det känns väl frestande att lägga på ordentligt med isolering när man ändå gör om tak och fasad. :)
Jag hörde på TV om ett hyreshus där man lade på 250 millimeter extra men man vet ju inte i detalj hur de går till väga?

Det är ju vissa risker att tilläggsisolera gamla hus för det ökar ju tyvärr fuktrisken i väggarna.
Vågar man använda mineralull som tilläggsisolering eller är cellulosa säkrare?

Jag har tilläggsisolerat ett hus med träfasad. Plockade bort den gamla fasaden läkt, underbräda och lock. "Vann" på detta sätt ca 60 mm. Ersatte detta med en 45 mm isolering + de 95 jag planerade från början alltså totalt 140mm. Utvändigt sedan gips spikregel och ny fasad. Jag ville ha mycke isolering som möjligt men inte få fönstren allt för långt in i väggen. Tycker inte det är så snyggt. Tycker själv det blev bra. Jag använde rockwool som det hette då. Fanns ingen som kunde spruta cellulosa inom rimligt avstånd.

Jag har också spånisolering och tror jag kommer sätta 45mm mellan liggande reglar + 50 västkustskiva.
Jag kommer nog göra som JanneL har gjort och ta bort den gamla panelen, för att det inte skall bygga så mycket.

Jag gjorde en beräkning på Parocs hemsida och enligt den skulle jag med 95 mm isolering spara 10400 kr per år vid 1kr/kWh. Vid 200 mm skulle jag spara 12800.
Jag har för mig jag fick liknande siffror hos Isover då jag räknande en gång förrut.

En intressant iaktagelse är att jag enligt deras kalkyl bara skulle spara ca 2500 /år om jag tilläggsisolerade vinden med 300 mm lösull...

Ja det är intressant att läsa om hur andra gjort eller funderar på att göra!

Jag goglade på "tilläggsisolering villa" och fann då bl.a. följande från en kommunal energirådgivare:
Ulrika Eriksson Stadsledningskontoret Umeå:
"Äldre hus
I äldre hus kan isolerskiktet vara rätt tunt. Därför kan det vara lämpligt att öka isoleringstjockleken ända upp till en halv meter. Tilläggsisoleringen kan utföras med matta eller skivor av mineralull eller cellplast,"
http://www.umea.se/samhallsservice/...gsisolering.4.bbd1b101a585d7048000172325.html

Då finns det förslag om tilläggsisolering från 70 mm till 350 mm. :confused:

citat: I äldre hus kan isolerskiktet vara rätt tunt. Därför kan det vara lämpligt att öka isoleringstjockleken ända upp till en halv meter. Tilläggsisoleringen kan utföras med matta eller skivor av mineralull eller cellplast,"

Skulle tro att Ulrika i detta fall menar vinden. Har aldrig sett något hus med väggar i den tjockleken, inte ens i nyproduktion. Personligen tycker jag det räcker gott med 120 till 170 mm tilläggsisolering på vägg. Huset blir i mina ögon inte vackert med fönstren allt för långt in i fasaden. Inte är det speciellt snyggt hellre när grunden är "nånstans därinunder" :)

Ja Ulrika menar nog vinden som JanneL skriver.

Jag är väl inne på att flytta ut fönster och att sätta skivor med isolering utvändigt på källaren så proportionerna skall nog inte bli så fördärvade hoppas jag.

Paroc skriver:
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/
"När man bestämt sig för en ny fasad på huset så skall man tänka långsiktigt och tilläggsisolera rejält.
Kostnaden för isoleringen är en liten del av totala kostnaden. Vi rekommenderar 70-95 mm tjocklek i södra Sverige och 95-120 mm i norra delen av landet."

Frågan är om det är några risker med att lägga på 120-200 mm?
Och vilka material skall man satsa på?

Västkustskivan tycker jag verkar vara en bra lösning då man slipper köldbryggor. Dock är den "bara" 80 mm tjock. Paroc själva rekomenderar om man vill ha tjockare isolering att regla närmast väggen och fylla med skivor där. Får ju då en heltäckande yta med Västkustskivan utanpå detta sedan.

Tror inte det skall vara några risker att isolera som du tänkt. Mitt hus är byggt -32 och jag tilläggsisolerade för 25 år sedan. Har inte sett eller upplevt något negativt av denna åtgärd. Tvärt om. Betydligt billigare i uppvärmningskostnad samt tystare innomhus från ljud utifrån. Bytte samtidigt till 3 glasfönster.

Det verkar inte finnas mycket forskning när det gäller tilläggsisolering av äldre hus. :(

Jag har begärt pris på Ekofiber cellulosafibrer isolering också.
Isolering, etablering, ev. håltagning, inblåsning och moms ingår.

Tilläggsisolering utvändigt i vägg 145 mm kostar 150 kr/m2.
Då måste man bygga separerade fack med asfaboard på utsidan för isoleringen.
Facken fylls sedan med isolering av entreprenören.
De stående reglarna i facken har cc 60 så man får köldbrygga rakt igenom väggarna.
Isoleringen går mot yttertaket om man inte bygger en luftspalt.

Tilläggsisolering vind med 450 mm kostar 260 kr/m2

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.