1 351 läst ·
24 svar
1k läst
24 svar
Värma upp Pool med PEM på taket
Sida 1 av 2
Jag funderar på att skaffa pool (6x3x1,5m)
Jag har platt svart tak på 8x14m som skuggas nästan obefintligt av omgivningen (träd)
Funderar på om jag skulle kunna komplettera uppvärmningen av poolen med solfångare i form av PEM (32mm?) på taket.
Tanken är att jag lägger ut så mycket slang som möjligt på taket. Ingen aning om hur mycket slang jag får plats med på ett tak som är 112 m2. Kanske 200 meter, 300?
Sen driver jag runt vattnet med en cirkulationspump. Jag har en gammal som suttit i en villa på 200m2. Skulle en cirkulationspump fungera.
Jag automatiserar det hela genom att läsa av pooltemp och utgångens vatten från slingan på taket. När poolvattnet är kallare än vattnet i slingan startar jag cirkulationspumpen.
Vad tror ni?
Jag har platt svart tak på 8x14m som skuggas nästan obefintligt av omgivningen (träd)
Funderar på om jag skulle kunna komplettera uppvärmningen av poolen med solfångare i form av PEM (32mm?) på taket.
Tanken är att jag lägger ut så mycket slang som möjligt på taket. Ingen aning om hur mycket slang jag får plats med på ett tak som är 112 m2. Kanske 200 meter, 300?
Sen driver jag runt vattnet med en cirkulationspump. Jag har en gammal som suttit i en villa på 200m2. Skulle en cirkulationspump fungera.
Jag automatiserar det hela genom att läsa av pooltemp och utgångens vatten från slingan på taket. När poolvattnet är kallare än vattnet i slingan startar jag cirkulationspumpen.
Vad tror ni?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 698 inlägg
Jag har en kringla 20 eller 25mm PEM som jag värmer vår lilla pool med, gör några grader när solen ligger på.
Campingen i närheten ska också ha lagt slang på taket för att förvärma duschvattnet.
Cirkpump är jag inte lika säker på kommer funka, den klarar väl inte klorerat vatten?
Campingen i närheten ska också ha lagt slang på taket för att förvärma duschvattnet.
Cirkpump är jag inte lika säker på kommer funka, den klarar väl inte klorerat vatten?
Kanske kanske inte. Jag har en liggandes.
Annars får det väl vara någon form av plastpump. Vill ju ha en pump som har ett lågt flöde. Kanske skulle fungera med någon form av båtpump, typ länspump med rör. Jag ska ha saltvattenpool men det blir ju klor hursomhelst.
Jag tänker att PEM är ganska bra val. Solen värmer ju röret som sedan värmer vattnet.
Annars får det väl vara någon form av plastpump. Vill ju ha en pump som har ett lågt flöde. Kanske skulle fungera med någon form av båtpump, typ länspump med rör. Jag ska ha saltvattenpool men det blir ju klor hursomhelst.
Jag tänker att PEM är ganska bra val. Solen värmer ju röret som sedan värmer vattnet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 698 inlägg
Lågt flöde är väl inget måste? vår kringla har jag delat i fyra parallella delar och kör via poolpumpen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 698 inlägg
Jag har inte stenhård koll på hur man gör på större system, jag har gjort såhär med vår lilla rampool.
Samtidigt har solfångare varit ett alternativ för att värma pooler förr.
Det enda jag kan tänka att man bör tänka på är att inte ha ett för högt tryckfall i slangen, då är det bättre att dela upp den i mindre parallella slingor.
Det enda jag kan tänka att man bör tänka på är att inte ha ett för högt tryckfall i slangen, då är det bättre att dela upp den i mindre parallella slingor.
Hur delar jag upp den i flera parallella slingor?13th Marine skrev:
Jag har inte stenhård koll på hur man gör på större system, jag har gjort såhär med vår lilla rampool.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 698 inlägg
Kommer fungera utmärkt. Svärfar har haft en sån lösning tidigare, låg en bra bit slang på garagetaket ~100m. Han frågade för nått år sen om jag ville ha, då han tog bort den i samband med värmepumpsbyte + pooltak. Kommer ej ihåg dimension, kan fråga.
Pooltak gör också mycket för att behålla värmen.
Pooltak gör också mycket för att behålla värmen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 698 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 3 546 inlägg
Du ska inte dela upp den kostnaden för pemkopplingar och risken för att något skiter sig går upp dramtiskt, lägg den i en stor kringla bara. Jag har en ca 200 meter 32 mm pemslang upplagt på mitt tak. Från poolens vanliga pump går det ett delflöde upp i slingan, resten går direkt igenom till poolen. Styrs av en difftermostat. som slår av/på poolpumpen. Man kan köpa slang för bergvärme istället, något tunnare väggar i dom.
Har 24-32c hela sommaren beroende på väder. 5,5x3,25 glasfiberpool. Min pappa har 400 meter, han driver en 8x4 pool på samma sätt.
Har 24-32c hela sommaren beroende på väder. 5,5x3,25 glasfiberpool. Min pappa har 400 meter, han driver en 8x4 pool på samma sätt.