2 900 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Tilläggsisolera - HUR?
Ajdå.
Ok, hur satte ni fast skivorna? (Tänker att när man sätter utanpå befintlig panel så sätter man ju de skivorna tätt utan reglar och slipper köldbryggor).B basseman skrev:
Hur var er gamla vägg uppbyggd med reglar/isolering etc bakom panelen? Tog ni bort gammal isolering?
Satte ni någon ångspärr/plast/papp någonstans?
=)
Hur stostort är huset?B Bigge77 skrev:Hej,
Står inför att tilläggsisolera ett fritidshus och byta panel.
Huset är ett fritidshus byggt 1960, troligtvis spånisolering i de tunna väggarna (som säkert sjunkit ihop, kanske fyller upp med lösull i framtiden).
Avser isolera med 70mm stenull (Rockwoll byggrulle?) alternativt västkustskivan eller motsvarande rakt på den gamla panelen (tar bara bort lockbrädorna), därefter vindpapp och sedan sätta spikreglar med ev distanser genom isoleringen. Inga reglar eller köldbryggor är alltså tanken.
Sist den nya lockläkt-fasadpanelen.
Kan det fungera bra att bara ta bort lockbrädorna och låta den gamla fasaden i övrigt sitta kvar bakom isoleringen?
Ska det vara vindpapp eller ångspärr eller annat utanpå den gamla panelen innan man sätter isoleringen?
Någon som har erfarenhet av att göra på detta vis?
Viktiga saker att tänka på?
Åsikter om tillvägagångssättet?
Tacksam för svar, ska beställa material inom kort så behöver verkligen besluta om tillvägagångssätt snarast.
Med tanke på den lilla pumpen du valt så borde det enklaste och mest effektiva att bara tömma ut och blåsa tomrummet. Kolla vinden, ibland finns det lösa plank för att fylla väggarna ovanifrån.
Troligtvis är det inte spån trots allt, det är nog stenull.G guggen skrev:
Lutar just nu mest åt att ta bort locken, spika dit 50mm västkustskivor, spikläkt med distanser genom skivorna, ny fasad på det.
Eftersom jag får fasadbrädorna och de kommer vara grundade + 1a strykningen, så känner jag att det är ok att isoleringen kostar lite mer. Verkar vara lättarbetat med skivorna och slipper dessutom flera moment i arbetet (om jag skulle ta bort hela gamla panelen/om jag skulle behöva regla för isolering/om jag skulle behöva sätta vindpapp). Dessutom behöver jag inte flytta ut fönstren.
Vi har ett gammalt hus med plankvägg och vi skruvade upp skivorna och vi behövde inte tänka på var reglarna var bakom isoleringen. Vi lät vindpappen som satt på väggen sitta kvar och den hamnade under den nya isoleringen.B Bigge77 skrev:Ok, hur satte ni fast skivorna? (Tänker att när man sätter utanpå befintlig panel så sätter man ju de skivorna tätt utan reglar och slipper köldbryggor).
Hur var er gamla vägg uppbyggd med reglar/isolering etc bakom panelen? Tog ni bort gammal isolering?
Satte ni någon ångspärr/plast/papp någonstans?
=)
Klicka här för att svara