2 900 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Tilläggsisolera - HUR?
Sida 1 av 2
Hej,
Står inför att tilläggsisolera ett fritidshus och byta panel.
Huset är ett fritidshus byggt 1960, troligtvis spånisolering i de tunna väggarna (som säkert sjunkit ihop, kanske fyller upp med lösull i framtiden).
Avser isolera med 70mm stenull (Rockwoll byggrulle?) alternativt västkustskivan eller motsvarande rakt på den gamla panelen (tar bara bort lockbrädorna), därefter vindpapp och sedan sätta spikreglar med ev distanser genom isoleringen. Inga reglar eller köldbryggor är alltså tanken.
Sist den nya lockläkt-fasadpanelen.
Kan det fungera bra att bara ta bort lockbrädorna och låta den gamla fasaden i övrigt sitta kvar bakom isoleringen?
Ska det vara vindpapp eller ångspärr eller annat utanpå den gamla panelen innan man sätter isoleringen?
Någon som har erfarenhet av att göra på detta vis?
Viktiga saker att tänka på?
Åsikter om tillvägagångssättet?
Tacksam för svar, ska beställa material inom kort så behöver verkligen besluta om tillvägagångssätt snarast.
Står inför att tilläggsisolera ett fritidshus och byta panel.
Huset är ett fritidshus byggt 1960, troligtvis spånisolering i de tunna väggarna (som säkert sjunkit ihop, kanske fyller upp med lösull i framtiden).
Avser isolera med 70mm stenull (Rockwoll byggrulle?) alternativt västkustskivan eller motsvarande rakt på den gamla panelen (tar bara bort lockbrädorna), därefter vindpapp och sedan sätta spikreglar med ev distanser genom isoleringen. Inga reglar eller köldbryggor är alltså tanken.
Sist den nya lockläkt-fasadpanelen.
Kan det fungera bra att bara ta bort lockbrädorna och låta den gamla fasaden i övrigt sitta kvar bakom isoleringen?
Ska det vara vindpapp eller ångspärr eller annat utanpå den gamla panelen innan man sätter isoleringen?
Någon som har erfarenhet av att göra på detta vis?
Viktiga saker att tänka på?
Åsikter om tillvägagångssättet?
Tacksam för svar, ska beställa material inom kort så behöver verkligen besluta om tillvägagångssätt snarast.
Lägger du en ångspärr är rekomendationen att man har minst 2/3 av isoleringsvärde utanför spärren. Används inte stugan mycket på vintern klarar du dig utan fuktspärr. En vindduk kan vara bra.
Det finns jättebra tips både på Paroc och Isover hemsidor (finns säkert även på andra tillverkares sidor). Där finns även mycket info om hur att hantera olika konstruktionslösningar, räkneprogram för att få en uppskattning om hur mycket tillägsisoleringer gör etc.
Roade mig med detta tidigare i vår
Roade mig med detta tidigare i vår
Tänker att om jag tilläggsisolerar nu på detta sätt så har jag "möjligheten" att fylla på i gamla väggen om det verkar behövas efter vintern (svårt att säga nu hur mkt isolering som behövs).useless skrev:
Tänker också att det går snabbare att enbart rensa lockbrädor och dessutom slippa åka med hela gamla panelen till återvinningen...
Tack för tips, ska kolla där.N Nicke_S skrev:
Hittade en bra beskrivning på XL-bygg nyss, men den är väldigt generell och mest "hur" men inte så mycket "varför".
problemet är väl att ångspärren ska sitta på insidan, och du vill isolera på utsidan...
Att fylla på väggarna med tex cellulosa lösull (som kan ta upp och avge fukt likt originalet) och skaffa tex bergvärme kan nog vara ett alternativ som är enklare att genomföra och minskar risken för fuktskador i framtiden. Vinden går mycket ut från och brukar vara enklare isolera, more bang for the buck så att säga...
Att fylla på väggarna med tex cellulosa lösull (som kan ta upp och avge fukt likt originalet) och skaffa tex bergvärme kan nog vara ett alternativ som är enklare att genomföra och minskar risken för fuktskador i framtiden. Vinden går mycket ut från och brukar vara enklare isolera, more bang for the buck så att säga...
Jo, men isåfall: vilket system och varför? Rockwool på rulle eller Flexiabatt? Eller västkustskiva?useless skrev:
Finns för många alternativ.
Jag behöver inte nödvändigtvis det billigaste, jag vill ffa hitta det enklaste/snabbaste sättet att isolera huset "bra nog". =)
väggar och fönster är det dyraste att isolera och ger minst tillbaka - brukar dessutom bli fult. Har man tvåglasfönster och rimlig väggtjocklek är det väl tveksam lönsamhet (om man har värmepump eller liknande som uppvärmning), men är det lövtunna väggar och englasfönster så måste man nog göra något...
Så då ska jag inte sätta ångspärr utanpå den gamla panelen, utan bara sätta isoleringen direkt på mao?J JohanLun skrev:problemet är väl att ångspärren ska sitta på insidan, och du vill isolera på utsidan...
Att fylla på väggarna med tex cellulosa lösull (som kan ta upp och avge fukt likt originalet) och skaffa tex bergvärme kan nog vara ett alternativ som är enklare att genomföra och minskar risken för fuktskador i framtiden. Vinden går mycket ut från och brukar vara enklare isolera, more bang for the buck så att säga...
Till uppvärmning blir det troligtvis Mitsubishis LN25 "Hero" (luftvärmepump).
Enligt tidigare ägare är det väldigt kallt vintertid. Väggarna är mycket tunna (anser jag, de verkar vara byggda med 95-reglar på sin höjd), men ja det är tvåglasfönster (funderar på att vid behov lägga till en extra ruta, kommer inte byta fönstren).J JohanLun skrev:väggar och fönster är det dyraste att isolera och ger minst tillbaka - brukar dessutom bli fult. Har man tvåglasfönster och rimlig väggtjocklek är det väl tveksam lönsamhet (om man har värmepump eller liknande som uppvärmning), men är det lövtunna väggar och englasfönster så måste man nog göra något...
Kommer att installera luftvärmepump av bättre modell.
Om isoleringen bygger för mycket utåt ska fönstren flyttas ut.
Jag skulle satt ångspärr och sedan tjockare isolering. Nackdelen är att det påverkar takfot och sådant ganska mycket.