När vi ändå har detta vansinne på tapeten. När jag åker på E20 förbi gbg till sthlm är jag tvungen att betala TRÄNGSELSKATT stor humor. De tar inte hellre betalt av utländska förare. Norge som är betraktat som ett uland av vissa journalister från huvudstaden lyckas de ta betalt av alla bilister.

tycker det är ren och skär ocker att en statlig myndighet tar ut 500 kr i påminnelseavgift, oavsett om det finns lagligt stöd för det eller ej.
Jag är helt okay med om man gjorde som alla privatägda, vinstdrivna bolag och tar ut en påminnelseavgift på 50-60 kr.
Blir bara förbannad när jag läser om det.

Förövrigt så borde de snart införa trängselavgift på centralen i Stockholm. Man vill få alla att åka kollektivt, men redan idag saknar SL förmågan(utrymme) att hantera mängden resenärer....

Herc skrev:
Betala in 10 kr isf. 8 då måste de genomföra en återbetalning av 2 kr kostnad ca 85 kr :)
Vem tjänar på det?

Felde skrev:
tycker det är ren och skär ocker att en statlig myndighet tar ut 500 kr i påminnelseavgift, oavsett om det finns lagligt stöd för det eller ej.
Ocker och ocker. Myndigheten har nog inget val. Den har inte bara lagligt stöd utan en lagstadgad skyldighet att ta ut denna avgift.

"ska en särskild avgift (tilläggsavgift) påföras den skattskyldige med 500 kronor."

Alfredo skrev:
Ocker och ocker. Myndigheten har nog inget val. Den har inte bara lagligt stöd utan en lagstadgad skyldighet att ta ut denna avgift.

"ska en särskild avgift (tilläggsavgift) påföras den skattskyldige med 500 kronor."
Jag håller med dig,fast det hävdas på andra ställe i tråden att det är en skatt :D Vi får nog skilja på vägtullen som är en skatt och påminnelsen som är en avgift. Oavsett benämningen så svider det i plånboken...:(

Nu är väl det mesta redan sagt om det här, men jag tycker själv inte det är så jättehög avgift med tanke på att det är en förseningsavgift på en skatt. Därmed kan den jämföras med vad det kostar att vara sen med att lämna in en deklaration. Och då blir det helt plötsligt en mycket humanare summa. :)

Men med det sagt - beloppet ska sänkas, vilket väl är jätteskönt.

Men om man vill vara riktigt säker på att inte missa så kan man anmäla sig för autogiro. Det får göras en gång per bil, men det är gemensam fakturering (och därmed anmälan för autogiro) för både Göteborg och Stockholm så det räcker att anmäla sig en gång.

Alfredo skrev:

Se där, då har jag lärt mig något nytt. Då är det helt enkelt ren och skär ocker att man infört en sådan lagstadgad skyldighet. Staten skall inte ta ut avgifter som är flera 100% högre än för privatägda bolag.

Alfredo skrev:
Varför tycker du det?
För att jag får fakturan på internetbanken istället för i pappersform då jag inte vill ha mer skit hemskickat, finns ingen anledning att skicka fakturor i pappersform. Jag kan efter att ha gått igenom den på internetbanken välja om jag vill betala den eller ej.

Andy78 skrev:
Jag kan efter att ha gått igenom den på internetbanken välja om jag vill betala den eller ej.
Jag tycker personligen det är bättre att den typen av fakturor betalas automatiskt även om jag inte har möjlighet att "hantera" dom innan förfallodatum. Men det finns ju alternativ så man kan ju välja vad som passar en själv bäst.

Med "den typen av fakturor" menar jag för övrigt sådana fakturor som med mycket stor sannolikhet ska betalas och där betalningsmottagaren finns kvar och kan återbetala om det trots allt skulle bli fel.

Alfredo skrev:
Jag tycker personligen det är bättre att den typen av fakturor betalas automatiskt även om jag inte har möjlighet att "hantera" dom innan förfallodatum. Men det finns ju alternativ så man kan ju välja vad som passar en själv bäst. Med "den typen av fakturor" menar jag för övrigt sådana fakturor som med mycket stor sannolikhet ska betalas och där betalningsmottagaren finns kvar och kan återbetala om det trots allt skulle bli fel.
Det är då man använder efaktura med autobetalning, det finns ingen anledning att skriva under på att någon får dra valfritt belopp från ens konto. Har företaget inte e-faktura då kanske autogiro är det enda alernativet. Men jag går alltid in och tittar när lönen kommer och det går inte att missa att betala fakturorna som ligger där. Och trängselskatten brukar jag ta på en gång just pga deras höga avgift.

Andy78 skrev:
Det är då man använder efaktura med autobetalning, det finns ingen anledning att skriva under på att någon får dra valfritt belopp från ens konto. Har företaget inte e-faktura då kanske autogiro är det enda alernativet.
Vad är skillnaden mellan "efaktura med autobetalning" och autogiro? Jag tycker att "efaktura med autobetalning" låter som om de kan "dra valfritt belopp från ens konto". Men jag vet egentligen inget om "efaktura med autobetalning" så förklara gärna.

Andy78 skrev:
Men jag går alltid in och tittar när lönen kommer och det går inte att missa att betala fakturorna som ligger där. Och trängselskatten brukar jag ta på en gång just pga deras höga avgift.
Ja har man de rutinerna fungerar det säkert utmärkt. Själv kan jag vara bortrest under rätt långa perioder och vill gärna att allt så långt som möjligt ska sköta sig självt. Skulle något mot förmodan bli fel får man ta det då. Sen betyder det inte att jag tycker autogiro är lämpligt till alla betalningsmottagare, men gäller det som i detta fall en skatt så känner jag mig rätt trygg i att betalningsmottagaren, dvs staten, kan betala tillbaka ett felaktigt belopp.

Alfredo skrev:
Vad är skillnaden mellan "efaktura med autobetalning" och autogiro? Jag tycker att "efaktura med autobetalning" låter som om de kan "dra valfritt belopp från ens konto". Men jag vet egentligen inget om "efaktura med autobetalning" så förklara gärna. Ja har man de rutinerna fungerar det säkert utmärkt. Själv kan jag vara bortrest under rätt långa perioder och vill gärna att allt så långt som möjligt ska sköta sig självt. Skulle något mot förmodan bli fel får man ta det då. Sen betyder det inte att jag tycker autogiro är lämpligt till alla betalningsmottagare, men gäller det som i detta fall en skatt så känner jag mig rätt trygg i att betalningsmottagaren, dvs staten, kan betala tillbaka ett felaktigt belopp.
Fakturan betalas automatisk innan förfallodatum. Men om du är bortrest rätt långa perioder så är det en ännu större anledning att ha internet med sig för att ha koll istället för att vänta tills man kommer hem och städa upp sina misstag då. Eller kunna agera på andras. Internet har jag i min smartphone, där kan jag gå in via bankenappen och titta, eller så använder jag den som trådlös accesspunkt och kopplar upp datorn och använder den som internetuppkoppling. Kan verkligen rekommendera det om du är ute och reser mycket, det finns ju wifi om man är utomlands tex.

Andy78 skrev:
Fakturan betalas automatisk innan förfallodatum.
Men det låter precis som autogiro. Jag fattar fortfarande inte skillnaden mellan "efaktura med autobetalning" och autogiro.

Andy78 skrev:
Men om du är bortrest rätt långa perioder så är det en ännu större anledning att ha internet med sig för att ha koll istället för att vänta tills man kommer hem och städa upp sina misstag då. Eller kunna agera på andras.
Ja alla är vi olika. Jag föredrar att slippa fundera på såna saker om jag är bortrest. Är jag på semester vill jag inte, är det i jobbet hinner jag inte. :) Jag har i praktiken väldigt sällan behövt städa upp någons misstag så det är inget direkt problem.

Andy78 skrev:
Internet har jag i min smartphone, där kan jag gå in via bankenappen och titta, eller så använder jag den som trådlös accesspunkt och kopplar upp datorn och använder den som internetuppkoppling. Kan verkligen rekommendera det om du är ute och reser mycket, det finns ju wifi om man är utomlands tex.
Javisst finns internet oftast lättillgängligt och är bra till mycket. Det är inte där skon klämmer utan att jag personligen inte vill behöva bry mig. Men som sagt alla är vi olika och gör som det passar bäst. :)

Alfredo skrev:
Men det låter precis som autogiro. Jag fattar fortfarande inte skillnaden mellan "efaktura med autobetalning" och autogiro. Ja alla är vi olika. Jag föredrar att slippa fundera på såna saker om jag är bortrest. Är jag på semester vill jag inte, är det i jobbet hinner jag inte. :) Jag har i praktiken väldigt sällan behövt städa upp någons misstag så det är inget direkt problem. Javisst finns internet oftast lättillgängligt och är bra till mycket. Det är inte där skon klämmer utan att jag personligen inte vill behöva bry mig. Men som sagt alla är vi olika och gör som det passar bäst. :)
Bättre överblick och jag kan välja att inte betala fakturan om jag anser att den är felaktig. Jag vill också slippa att fundera på fakturor jag vill helst inte betala några alls. Hur ofta loggar du in på internetbanken och vad utför du då? Tid har du ju du sitter ju och besvarar inläggen i denna tråd ;)

Andy78 skrev:
Bättre överblick och jag kan välja att inte betala fakturan om jag anser att den är felaktig.
Fast det är naturligtvis inga problem att stoppa en felaktig faktura även med autogiro. Men i praktiken verkar ju båda metoderna vara mer eller mindre lika. Man tecknar ett avtal om "autobetalning". Man får "fakturan" och gör man inget betalas den. Vill man så kan man stoppa betalningen. Jag ser ingen större skillnad mer än i den "praktiska hanteringen".

Du skrev "det finns ingen anledning att skriva under på att någon får dra valfritt belopp från ens konto". Jag tycker "efaktura med autobetalning" verkar innebära just detta, på samma sätt som autogiro i någon mening gör det.

Andy78 skrev:
Jag vill också slippa att fundera på fakturor jag vill helst inte betala några alls.
Det vill vi nog alla... :D Har du några bra tips är jag idel öra. :cool:

Andy78 skrev:
Hur ofta loggar du in på internetbanken och vad utför du då?
Omöjligt att besvara. Kan vara flera gånger per dag eller med flera månaders mellanrum beroende på en massa faktorer. Fakturor till regelbundna och "seriösa" betalningsmottagare hanteras dock i princip enbart via autogiro.

Andy78 skrev:
Tid har du ju du sitter ju och besvarar inläggen i denna tråd [bild]
Busted! :o Fast det här är ju iofs både viktigare och roligare än att betala fakturor. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.