mexitegel skrev:
OT:@anderna, fullt normalt om inte till och med i underkant av alla de beräkningar jag sett. Kostnaden för att attestera och betala en faktura kan vara ännu större i stora organisationer.
Japp, det säger min magkänsla också. Och man kan ju undra hur mycket trängselskatteintäkterna faktiskt skulle ÖKA om man gav tusan i att skicka fakturor till alla som passerat för säg mindre än 100 kr på en månad... Men så kan man naturligtvis inte göra i Sverige, vi har ju en likabehandlingsprincip att värna om.

O
b8q skrev:
Japp, det säger min magkänsla också. Och man kan ju undra hur mycket trängselskatteintäkterna faktiskt skulle ÖKA om man gav tusan i att skicka fakturor till alla som passerat för säg mindre än 100 kr på en månad... Men så kan man naturligtvis inte göra i Sverige, vi har ju en likabehandlingsprincip att värna om.
Om vi nu ska diskutera kostnader för att fakturera kontra intäkten så tror jag inte att kostnaden som trafikverket har för att skicka ut trängselskatteavgiften är så himlans blodig. allt går automatiskt.... det är väl knappt nån som gör nått när det gäller dessa fakturor, de behöver inte ens kuvertera det...
Men med det resonemanget om att det inte lönar sig att skicka en faktura på ett belopp under 50:- och då bjuda på det så kan man fundera på om företagen skulle bjuda på en sån sak....om inte varför skall då staten bjuda på det? Sedan ska man inte blanda ihop kostnaderna som storföretagen har för de fakturor de skall betala, att de behöver skicka runt dessa det har inte med kostnaden att fakturera. Men om det kostar 2-300kr att skicka en faktura, då bör man allvarligt se över sina rutiner...:D

• Gilla
BB427
  • Laddar…
A
Cujo, det är ju bara i storstäderna som trängseln beskattas, eftersom det bara är där som trängsel förekommer. Men trängselskatten handlar ju i första hand om att man vill försöka minska på biltrafiken och på så sätt minska utsläpp av växthusgaser(CO2 m.fl).

Det stämmer den är på 500kr det är bara att betala och se det som en läxa tyvärr.
Använd efaktura, funkar smidigt och bättre än autogiro.

goerana skrev:
Hej Dum kommentar, det är ju en SKATT, dvs stålarna går till Staten som fördelar.

//Goerana
Sedär möjligen en kommunanställd göteborgare?

Förvisso är det en skatt

http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Trangselskatt/

men pengarna går till västerleden och en del andra projekt i Göteborg

Emil_K skrev:
Cujo, det är ju bara i storstäderna som trängseln beskattas, eftersom det bara är där som trängsel förekommer. Men trängselskatten handlar ju i första hand om att man vill försöka minska på biltrafiken och på så sätt minska utsläpp av växthusgaser(CO2 m.fl).
Inte i Göteborgsfallet. Inte direkt. Här är hela avsikten att delfinansiera Västsvenska paketet. Det är därför det är en skatt och inte en avgift. Avgifter får nämligen bara tas ut på vägar som är byggda och används. Inte för andra framtida projekt.
Indirekt var det dock en jävla tur att skatten infördes årskiftet 2012/2013. EU hade nämligen ett par månader tidigare utfärdat en slutgiltig varning till Göteborg för att man inte åtgärdat luftkvaliteten i staden. Detta skulle medföra DAGLIGA böter om 200.000-500.000 kr direkt till EUs kassa (läs Grekland). Tack vare trängselskatten löstes problemet med luftkvaliteten i ett nafs och vi får dessutom behålla pengarna själva. :)

roland53 skrev:
Naturligtvis, vem skulle annars betala för alla mutor och andra skandaler inom Göteborgs kommun.:cool:
Fruktansvärt onödig, tarvlig och nedsättande kommentar. Årets bottenapp.Jag hoppas du ber om att få den borttagen och ångrar dig djupt.

Glömde själv betala 16kr på utsatt tid, betalade två dagar sent, sen fick man en fläskläpp på 500kr. De har säkert fruktkorg med passionsfrukt varje dag hos transportstyrelsen.

mvh

Jag tror att orsaken till just 500 är att fogden ska kunna driva in skulden.
Fogden och inkasso tar nog inte i skulder på 8kr
Fredrik

Johan Gunverth skrev:
Fruktansvärt onödig, tarvlig och nedsättande kommentar. Årets bottenapp.Jag hoppas du ber om att få den borttagen och ångrar dig djupt.
Du tog åt dig?

• Gilla
BB427
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Du tog åt dig?
Å alla göteborgares vägnar, ja.

Johan Gunverth skrev:
Å alla göteborgares vägnar, ja.
Jag tror inte du behöver oroa dig de som sitter på kommun i sthlm är inga altartavlor i guld och detsamma gäller nog gbg, släpp det lev vidare.

b8q skrev:
Man skulle ju kunna vänta med att fakturera, tills man trängts för ett högre belopp. Så att jag inte får en räkning i måndaden på 16 kronor, utan att man betalar när man samlat ihop en summa som är "lönsam" att fakturera.

Angående en annan kommentar om att kostnaden att fakturera inte är blodig: Jag tror det var Odjuret som skrev att de inte behöver kuvertera. Jag fick denna månadens räkningar i kuvert, dock ett och samma kuvert för två olika bilar.

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Använd efaktura, funkar smidigt och bättre än autogiro.
Varför tycker du det?

Betala in 10 kr isf. 8 då måste de genomföra en återbetalning av 2 kr kostnad ca 85 kr :)

• Gilla
Abuquir
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.