6 289 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Tilläggs isolering av trähus byggt 1923
Jag ska tilläggs isolera mitt trähus med liggande timmer byggt 1923...
Det är liggande timmer med en vindpapp utanför och sedan träpanel.Jag eldar med ved och har ventiler till dom flesta rummen i skorstenen.
Min svärfar har ett liknande hus och där har dom reglat 45 och lika mycket isolering + en vindpapp utanför och plåtpanel.. Han gjorde detta för 25år sedan och upplever ingen mögel.
En annan jag känner har reglat 45 med lika mycket isolering + en asfaboard.. ingen av dessa har någon ångspärr invändigt..
Kan man skippa ångspärren om man bara isolerar lite så att det smyger in friskluft igenom isoleringen eller hur fungerar det.. Har hört av många att plast inte hör hemma i dessa konstruktionerna..
Är det bara ekofiber eller linisolering som gäller???
Var köper man detta billigast??? Vill gärna ha skivor...
Snälla hjälp mig jag har rejäl beslutsångest...
( Jag måste byta panelen för den är slut )
Det är liggande timmer med en vindpapp utanför och sedan träpanel.Jag eldar med ved och har ventiler till dom flesta rummen i skorstenen.
Min svärfar har ett liknande hus och där har dom reglat 45 och lika mycket isolering + en vindpapp utanför och plåtpanel.. Han gjorde detta för 25år sedan och upplever ingen mögel.
En annan jag känner har reglat 45 med lika mycket isolering + en asfaboard.. ingen av dessa har någon ångspärr invändigt..
Kan man skippa ångspärren om man bara isolerar lite så att det smyger in friskluft igenom isoleringen eller hur fungerar det.. Har hört av många att plast inte hör hemma i dessa konstruktionerna..
Ångspärren behövs inte i egentlig mening men det är aldrig fel att sätta in den, den gör ingen skada så länge man gör rätt och nogrannt och inte har isoleringen innanför ångspärren. Men i ditt fall fungerar trä som en alldeles utmärkt diffussionsspärr. Luftflöde i isoleringen är däremot något man skall undvika. För mycket luft kommer till isoleringen och konvektionen gör att isoleringen inte har någon verkan. Alltså gör asfaboard eller vindduk succe... Och isoleringstypen är helt orrelevant glasfiber, stenull eller ekofiber allt funkar.emwroba skrev:Jag ska tilläggs isolera mitt trähus med liggande timmer byggt 1923...
Jag har precis samma typ av hus (byggt -22). Jag isolerade genom att lägga på 45 reglar och mineralull emellan. En asfaboard på detta, därefter en 12 mm´s distansläkt innan jag la på fasadbräder (170 x 21 använde jag).
Skulle jag göra om det tror jag att jag skule sätta upp isoleringsplattor (typ Isolver) i stället. Verkar vara smidigt att jobba med.
Se till så det inte blåser in i isoleringen dvs var noga med passform. Skippa ångspärren (vad ska du ha den till?). Den gör nytta på hus med mycket isolering för att minska risken för fukt inne i isoleringsskiktet.
Skulle jag göra om det tror jag att jag skule sätta upp isoleringsplattor (typ Isolver) i stället. Verkar vara smidigt att jobba med.
Se till så det inte blåser in i isoleringen dvs var noga med passform. Skippa ångspärren (vad ska du ha den till?). Den gör nytta på hus med mycket isolering för att minska risken för fukt inne i isoleringsskiktet.
Tack så mycket för svaren..
Känns skönt att det är fler som tror på att skippa plasten..
Jag tycker inte det känns rätt att ha plast i ett gammalt timmerhus...
Menade du att du skulle sätta isolerings skivor utan reglar eller hur menar du???
Tyckte du att det räckte med 45mm isolering + asfaboard???
Känns skönt att det är fler som tror på att skippa plasten..
Jag tycker inte det känns rätt att ha plast i ett gammalt timmerhus...
Menade du att du skulle sätta isolerings skivor utan reglar eller hur menar du???
Tyckte du att det räckte med 45mm isolering + asfaboard???
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
sätt även en plåtlist längst ner runt hela huset men var noga att hålla ca 25mm distans från blecket till underkant av fasaden.
bredden på blecket är lika långt som locket på fasaden bygger.
tänk på att om du skall montera myggnät i nederkant måste det även vara i överkant...annars blir nätet igentäppt av diverse skit med dålig luftväxling som följd.
lycka till
bredden på blecket är lika långt som locket på fasaden bygger.
tänk på att om du skall montera myggnät i nederkant måste det även vara i överkant...annars blir nätet igentäppt av diverse skit med dålig luftväxling som följd.
lycka till
Ursäkta mig men varför ska jag sätta plåtlist???
och hur ska jag få den att hammna 25mm under panelen när panelen kommer sticka ner en bit utanför grunden ( blir lite svårt att sätta fast plåten i grunden eller???) Eller sätter jag fast plåten i asfaboarden??
Förklara gärna grundligt
och hur ska jag få den att hammna 25mm under panelen när panelen kommer sticka ner en bit utanför grunden ( blir lite svårt att sätta fast plåten i grunden eller???) Eller sätter jag fast plåten i asfaboarden??
Förklara gärna grundligt
Nu är det jag med huset från -22 igen. Att jag satte på 45 mm berodde på att takutsprånget skulle bli för litet (tyckte jag). Om jag haft obegränsade möjligheter skulle jag nog slänga på minst de dubbla.
Asfaboard är bra att arbeta med. Det är lätt att bära och att sätta upp. Fungerade alltså fint tyckte jag.
Jag vet inte riktigt hur man sätter upp isoleringsskivor. Isover har en broschyr om detta och det var i denna jag såg hur det hela såg ut (vilket jag tyckte verkade smidigt). Jag tror man sätter på distansläkt uppe på någon typ av distans som spikas rakt igenom isoleringsplattorna.
Men som sagt - den traditionella metoden fungerade fint.
Glöm bara i så fall inte att sätta extra reglar vid fönstren så du har något att spika förnsterbleck i samt att fästa nedersta spiken på bottenplank och lock . Avståndet på var de skall sitta räknade jag ut efter att ha spikat upp ett test runt ett fönster. Samma måste till under fönstret för att fästa plank o lock.
Hoppas jag inte skrämmer upp dig nu eftersom det kanske låter meckigt men det är inte så farligt. Detta mest så du inte glömmer dem och står där med lock som du inte kan fästa i något.
Asfaboard är bra att arbeta med. Det är lätt att bära och att sätta upp. Fungerade alltså fint tyckte jag.
Jag vet inte riktigt hur man sätter upp isoleringsskivor. Isover har en broschyr om detta och det var i denna jag såg hur det hela såg ut (vilket jag tyckte verkade smidigt). Jag tror man sätter på distansläkt uppe på någon typ av distans som spikas rakt igenom isoleringsplattorna.
Men som sagt - den traditionella metoden fungerade fint.
Glöm bara i så fall inte att sätta extra reglar vid fönstren så du har något att spika förnsterbleck i samt att fästa nedersta spiken på bottenplank och lock . Avståndet på var de skall sitta räknade jag ut efter att ha spikat upp ett test runt ett fönster. Samma måste till under fönstret för att fästa plank o lock.
Hoppas jag inte skrämmer upp dig nu eftersom det kanske låter meckigt men det är inte så farligt. Detta mest så du inte glömmer dem och står där med lock som du inte kan fästa i något.
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
och varför skall du låta fasaden gå ner på grunden ???emwroba skrev:
hur gör du då om du ska lägga på mer fuktspärr eller putsa på grunden
längst ner på fasaden sätter man en plåtlist.
anledningen till listen är många ...kondensvatten bakom panelen rinner inte på grunden.... möss och allsköns djur smiter inte upp under panelen...och som jag sa, om du behöver putsa grunden så lägger du bara upp putsen mot blecket från undersidan
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tilläggsisolering invändigt i 70-talshus
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur spikas det sekundära regelverket vid tilläggsisolering?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Tilläggsisolering på 30talshus
Isolering -
Invändig tilläggsisolering, oisolerat trähus från år 1900
Isolering -
Placering av fönsterdjup vid tilläggsisolering av trähus
Byggmaterial & Byggteknik