Maria T
Mycket vackert hus, jag gillar den här stilen med halvetage och korridoren. Stort plus för det gamla svarta handfatet och tvålfatet, något minus för köket som jag i o f s tycker är fint men inte passar in med resten.
Finns ett flertal liknande hus i vårt närområde men inte många som ser så "intakta" ut - en del har låtit putsa teglet (helgerån) och andra har gjort konstiga tillbyggnader/påbyggnader.
Men när, om nån gång, det går att gå på husvisning igen utan att boka tid så är jag sugen på att kika in i ett sånt där hus.

Även lägenheter i hus byggda tidigt 60-tal brukar ha liknande fina planlösning och många praktiska detaljer.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Vi bor precis bredvid det här huset och jag går ofta där och fantiserar om en lottovinst. Hela området ligger skitfint med karga naturtomter och alla husen är byggda i enhetlig stil.
 
  • Gilla
m_nitte och 1 till
  • Laddar…
Wow, vilket underbart hus! Älskar planlösningen och att man har behållit så mycket av de tidstypiska detaljerna. Tänk om man idag kunde bygga hus med dom materialvalen:)
 
A arasmus skrev:
Vi bor precis bredvid det här huset och jag går ofta där och fantiserar om en lottovinst. Hela området ligger skitfint med karga naturtomter och alla husen är byggda i enhetlig stil.
Precis. Bor själv ett par hundra meter därifrån och har också drömt om ett hus i Kobbehall länge. Fram till detta galna Covid år på bostadsmarknaden trodde jag vi hade en chans. Men när jag såg slutpriset på detta huset så inser jag att det är lika bra att ge upp den drömmen. Budades upp +43% från utgångspris :(
 
  • Wow
arasmus
  • Laddar…
Det fanns mycket att gilla hos det huset. Detaljerna med ljusinsläpp på dörrarna, lilla trappan ned till vardagsrummet och det snygga badrummet -med en liten lustig placering av handfatet.

Dock inte ett hus jag drommer om eller skulle välja i första hand om jag hade stålar.
Men fint. Tveksam inför stenplattor på atriumgården, ljudet av skrapande stolar och tappade glas...

Lustigt att jag omedelbart tänker på kulturpersonligheter från 60-talet när jag ser dessa hus, som Povel Ramel (som bodde i ett från 70-talet om jag minns rätt) med halvtrappor, arbetsrum och ytor för umgänge och jazz ur högtalarna.

Kul att det är nära till sjön* så man kan ta ett enkelt fiskepass med barnen.

Man har ju vuxit upp med närhet till sådana hus och jag håller med Wagner om att man tyckte de var rätt trista och platta. Men en bekant till min mamma bodde i ett sådant och de hade en enorm bilbanai källaren som gick mellan två rum, det gillade jag...

* Kom på att jag får förtydliga, Sisjön menar jag. Uppväxt i Bohuslän så säger man ju sjön om havet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.