På 1960-talet introducerades en helt ny husmodell, atriumhuset. I Kobbehall i Göteborg ligger en atriumpärla från 1966, med snygg oregelbunden skiffer i atriet och den rätta röda tegelfasaden med kopparplåt.

Du kan läsa artikeln här: Tidstypiskt atriumhus från 1966 i Kobbehall
 
  • Gilla
DiscoDuck och 3 till
  • Laddar…
Riktigt läckert hus!
 
  • Gilla
ami39 och 4 till
  • Laddar…
Mycket snyggt. Precis den tidsepoken och arkitekturen jag är svag för. Platta tak och nivåskillnader, och den typiska rejäla öppna eldstaden. Atriummodellen - det ger en ombonad och skyddad "innergård" som är tillgänglig från större delen av huset :). Riktigt tilltalande och en bra bit ifrån den typiska 1,5-plans 70-talskåk man själv bor i :(. Plussar man på läget med lite havsutsikt tillochmed så kan det knappt bli bättre. Att det sedan verkat "dra" iväg till hiskelig prisnivå för väl tillskrivas pris-racet senaste året som inte verkar stoppa ....
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Otroligt fint hus! Den fönsterförsedda korridoren...! Härligt ljusdränkt och med utblick mot innergården. Fin passage som tydligt skiljer master bedroom från köket och allrummen.

 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
I artikeln står det att atriumhus omsluter en gård, men huset i fråga är ju format som ett U och omsluter därmed inte gården?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jag gillar det här huset.
Visst, köket hade väl kunnat göras trevligare men annars är det snyggt.

Är själv uppvuxen i ett 60-talshus med nivåskillnader och är svag för halvtrappor och flera våningar fast det räknas som 1 - 1,5 plan.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Å vad fint! Jag gillar också verkligen nivåskillnaderna.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
I artikeln står det att atriumhus omsluter en gård, men huset i fråga är ju format som ett U och omsluter därmed inte gården?
Jag läste någonstans att man brukar kalla även dessa hus atriumhus, men minns inte var. Ska leta och återkommer!
 
BirgitS
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag läste någonstans att man brukar kalla även dessa hus atriumhus, men minns inte var. Ska leta och återkommer!
Då brukar det nog vara ett plank på den fjärde sidan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Atriumhus
 
"Atrium" definierar en kringbyggd yta. Alltid kringbyggt, och ofta som begrepp för ett centralt rum; en sorts "ljusgård" eller "hall" som kommunicerar med kringliggande smårum. Uttrycket används om hus i det antika Rom, och jag vet inte om det har uppstått samtida med husen eller är uppfunnet av arkeologer.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
B billy_baver skrev:
"Atrium" definierar en kringbyggd yta. Alltid kringbyggt, och ofta som begrepp för ett centralt rum; en sorts "ljusgård" eller "hall" som kommunicerar med kringliggande smårum. Uttrycket används om hus i det antika Rom, och jag vet inte om det har uppstått samtida med husen eller är uppfunnet av arkeologer.
Ordet är latin och fanns på romarnas tid. Enligt Wikipedia är grundstammen ordet för svart och atrium skulle kunna betyda "det av rök nedsvärtade rummet”. https://sv.wikipedia.org/wiki/Atrium
 
Det är samtida, och romarna hade flera olika typer av atrier. Moderna atrier skiljer sig från de romerska, som hade tak över större delen av atriet och sågs som ett rum - det viktigaste rummet i bostaden.
 
Verkligen vackert hus med smakfull renovering. Takkupoler i köket kanske skulle vara trevligt?
 
När jag var yngre tyckte jag sådana här hus var urtrista utplattade lådor med tråkig färg, men jag har börjat uppskatta dem mer och mer, kanske i takt med att jag börjat uppskatta den tidens design på möbler och inredning. Trevligt hus!

BirgitS BirgitS skrev:
Enligt Wikipedia är grundstammen ordet för svart och atrium skulle kunna betyda "det av rök nedsvärtade rummet”.
Oj, det låter nästan mer som en beskrivning av ett gammalt pannrum än en utomhusyta!:D Det är roligt hur ord kan ändra betydelse med tiden.
 
  • Gilla
mugatu
  • Laddar…
Otroligt fint hus (förutom restaurangköket)
Synd bara att man fotat med vitfilter, så färgerna inte framträder naturligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.