Efter vad jag lärt mig hade jag antingen:
A. Inte reglat alls utan bara använda gipsputs för att få en snygg yta. Går att måla med Beckers putsfärg, eftersom den inte stoppar fuktvandringen. Det är en utomhusfärg så du vill ha extremt bra ventilering när du målar. Sen när den sitter ska den vara ofarlig.
B. Sätta någon skiva som ger viss isolering men inte stoppar fukten alls. Har läst att Kalciumsilikatskiva eller Xella Multipor skulle kunna funka men har inte erfarenhet av det. Sen putsa på skivan enligt A ovan.

I bägge fallen hade jag försökt sätta 200mm isodrän/pordrän/motsvarande utomhus ytterväggar så snart som möjligt.

• Gilla
fredrikchail
  • Laddar…
B bs ss skrev:
Efter vad jag lärt mig hade jag antingen:
A. Inte reglat alls utan bara använda gipsputs för att få en snygg yta. Går att måla med Beckers putsfärg, eftersom den inte stoppar fuktvandringen. Det är en utomhusfärg så du vill ha extremt bra ventilering när du målar. Sen när den sitter ska den vara ofarlig.
B. Sätta någon skiva som ger viss isolering men inte stoppar fukten alls. Har läst att Kalciumsilikatskiva eller Xella Multipor skulle kunna funka men har inte erfarenhet av det. Sen putsa på skivan enligt A ovan.

I bägge fallen hade jag försökt sätta 200mm isodrän/pordrän/motsvarande utomhus ytterväggar så snart som möjligt.
Tack för tipsen! Jag kanske har varit lite otydlig i min beskrivning, men jag har egentligen inga konstaterade fuktproblem i källaren. Väggarna har varit torra och det har tidigare suttit både träreglar, spånskivor och träpanel direkt mot väggarna. Det har även varit frigolit limmad direkt mot väggen.

Jag ska nu göra om rummet och tänkte regla med plåtregel, och på en av väggarna kommer jag även att ha en luftspalt mot källarväggen.

En av väggarna har en del som vetter mot vardagsrummet som är byggt med platta på mark och resterande del är mot ett uterum med plasttak och glasdörrar. Där är det helt enkelt inte aktuellt att gräva upp och dränera utvändigt.

Så min fråga handlar egentligen främst om hur jag bör bygga upp innerväggarna på bästa sätt när jag har torra källarväggar. Jag vill framför allt inte göra konstruktionen sämre än den behöver vara. Innebär det att inte isolera alls, så kör jag på det i så fall ☺️

• Gilla
bs ss
  • Laddar…
fredrikchail fredrikchail skrev:
Dags för lite VVS också. 🔧

Den lokala rörmokaren har varit här och förberett rören för att flytta elementet, så det framöver hamnar under fönstret istället. Jag har även beställt en ny radiator som ska upp på väggen så fort jag är klar med den delen.

Nästa steg blir att regla upp väggarna med plåtreglar. Där kommer nästa fundering, hur brukar man tänka kring isolering av källarväggar?

Väggarna är av cementhålsten och väggarna har varit torra. Jag vill gärna göra rätt från början och undvika att bygga in något som kan skapa problem med fukt framöver.

Hur hade ni andra gjort med isolering i en sådan här källare? 😄
Jag punktlimmade "Varmvägg" för ca. 30 år sedan på betongvägg i källaren. Väggen var torr men jag vet inte hur/om den var isolerad utvändigt. Huset byggdes på 70-talet.
Inga fuktproblem, än så länge ivf.

• Gilla
fredrikchail
  • Laddar…
M mickef skrev:
Jag punktlimmade "Varmvägg" för ca. 30 år sedan på betongvägg i källaren. Väggen var torr men jag vet inte hur/om den var isolerad utvändigt. Huset byggdes på 70-talet.
Inga fuktproblem, än så länge ivf.
Okej, där ser man! Aldrig hört talas om det. Jag får söka lite på vad det är för något 😄

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.