Lite förberedelser som vi redan hunnit med innan grävningen drar igång.

Jag har flyttat begränsningskabeln till robotgräsklipparen så att den nu får en ny klippyta. Vi har även rivit vid trappan, eftersom den ska ersättas med något nytt längre fram.

Trappan kommer att sättas tillbaka tillfälligt när grävningen är klar, men både trappan och räcket ska göras om. Exakt hur den nya lösningen ska se ut har vi inte bestämt än, men vi har börjat spåna på olika idéer 😄

• Gräsmatta med två skruvmejslar och jordspår där begränsningskabeln för robotgräsklippare har flyttats, staket och buskar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit trätrappa med räcken vid husfasad, omgiven av grönt gräs. Gamla stenplattor leder fram till trappan.
    Skapa konto
  • Vit trappa med räcken, belägen vid ett hus med inglasad veranda. Trappan står på en stenlagd yta och visar tecken på slitage.
    Skapa konto
  • Verktyg och material för renovering på en altan; synliga trappsteg och staket, gräsmatta och verktygslåda i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Verktyg och material på en veranda redo för renovering, inklusive en såg, skruvar och lösa brädor vid en rivningsplats nära trappan.
    Skapa konto
  • Hus med vit fasad, veranda, trappa och gräsmatta med ny klippyta för robotgräsklippare. Staket och träd i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
djanlov och 1 till
  • Laddar…
Nu har vi grävt ur hela uppfarten.

Alla gamla markplattor och gräsmattan är borta, och vi har kommit ner till rätt nivå. Ytan som grävdes var cirka 75 kvm och jag uppskattar att vi grävt ungefär 350-400 mm djupt. Jag kontrollerade aldrig den exakta höjden, men ögonmåttet säger det.

Skönt att ha fått bort allt det gamla – nu är grunden redo för nästa steg!

• Uppfart grävd ner till rätt nivå, gamla markplattor och jord borttagna. Grävt område vid vit byggnad, redo för nästa byggfas.
    Skapa konto
  • Grävd uppfart utanför ett hus, med jordhögar och borttagna markplattor, omgiven av grön gräsmatta och staket.
    Skapa konto
  • Uppfart utrensad och grävd till rätt nivå, gränsar till en grön gräsmatta och staket, bredvid ett rött tegelhus.
    Skapa konto
  • Uppgrävd uppfart med borttaget gräs och markplattor, samt en jordhög vid sidan om; ytan redo för nästa byggsteg.
    Skapa konto
  • Grävd uppfart med borttagna markplattor och jordhögar framför ett hus.
    Skapa konto
  • Uppfart grävd till rätt djup, gamla markplattor och gräsmatta borttagna, redo för nästa byggsteg.
    Skapa konto
  • Grävd uppfart med borttagna markplattor, gräsmatta borta, redo för byggfas. Staket och hus i bakgrunden, svenska flaggan synlig.
    Skapa konto
  • Grävd uppfart med borttagna markplattor, delvis synlig trappa och vit byggnad i bakgrunden. Området är klart för nästa byggsteg.
    Skapa konto
  • Grävd uppfart med synlig markyta och en gul kabelskyddsrör vid en grå husvägg och vitt plank.
    Skapa konto
  • Uppfarten vid ett hus är nygrävd; marken är jämnad med synligt jordlager och en rulle med markduk ligger på marken. En vit husvägg syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Uppfart grävd till rätt nivå, med jord och borttagen gräsmatta framför ett hus med altan. Grävyta uppskattad till 350-400 mm djup.
    Skapa konto
  • Uppfart grävd till rätt nivå, med borttagen mark och gräs. En vit villa och staket i bakgrunden. Klar yta för vidare renovering.
    Skapa konto
  • Uppgrävd uppfart med synlig jord och borttagna markplattor framför ett hus, redo för nästa byggsteg.
    Skapa konto
  • Gilla
FreQa och 8 till
  • Laddar…
Innan bärlagret passade vi på att rulla ut markduk över hela ytan.

Vi har haft problem med vatten som samlas vid hörnet av altanen, så jag valde att lägga dit dräneringsslang ovanpå markduken för att leda bort vattnet mot trappan som går ner till källaren. Där finns ett avlopp som redan tar hand om regnvatten, så det blev en smidig lösning.

Slangen kommer täckas med grus i nästa steg samt bilas ner i översta trappsteget och förhoppningsvis blir det både stabilt och hjälper till med avrinningen.

• Markduk täcker marken med en dräneringsslang ovanpå, vid sidan av ett hus. Slangen leder mot en trappa med synligt avloppssystem.
    Skapa konto
  • Svart markduk utlagd på en yta vid ett hus för att förbereda för dräneringsslang och grus, med vitt hus och trädgård i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Markduk utrullad över en gårdsplan vid ett hus, förberedd för dräneringslösning med slang för att leda bort vatten vid hörnet av altanen.
    Skapa konto
  • Dräneringsslang och markduk installerad vid hus, förbereder för grustäckning för att lösa vattenansamling vid altanhörn.
    Skapa konto
  • Markduk utrullad över mark med dräneringsslang ovanpå, rullar av duk synliga. Förberedelse för altanprojekt med dränering till avlopp.
    Skapa konto
  • Markduk utrullad över yta vid hus för dränering. Grus och dräneringsslang planerad för att leda bort vatten från hörnet av altanen.
    Skapa konto
  • Markduk utrullad över marken vid ett hus med altan, förberett för dränering med slang för att hantera regnvatten och undvika vattenansamlingar.
    Skapa konto
  • Gilla
Greatstomp och 3 till
  • Laddar…
Känns lite riskfyllt att föra vatten från parkeringen till huset/källartrappan men vi får väl hoppas det funkar bra

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
Känns lite riskfyllt att föra vatten från parkeringen till huset/källartrappan men vi får väl hoppas det funkar bra
Jag förstår hur du tänker!
I det här fallet ligger trappan redan lägre än resten av uppfarten och har ett befintligt avlopp som leder bort vatten, så jag såg det som en möjlighet att nyttja det istället för att låta vattnet stanna kvar uppe vid huset.

Jag kommer ha lite extra koll när första rejäla regnet kommer, för att se att det funkar som tänkt.

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
Vilken tråd att hitta! Tog ett bra tag läsa den, jädrar vad det huset fått sig en omgång dessa fem år. Stor respekt för din förmåga börja med en sak och göra den klar 👍

• Älska
fredrikchail
  • Laddar…
E Etho1 skrev:
Vilken tråd att hitta! Tog ett bra tag läsa den, jädrar vad det huset fått sig en omgång dessa fem år. Stor respekt för din förmåga börja med en sak och göra den klar 👍
Tack för dom fina orden! Kul att du kikade igenom hela tråden 😄 det uppskattar jag! 👍

fredrikchail fredrikchail skrev:
I det här fallet ligger trappan redan lägre än resten av uppfarten och har ett befintligt avlopp som leder bort vatten, så jag såg det som en möjlighet att nyttja det istället för att låta vattnet stanna kvar uppe vid huset.

Jag kommer ha lite extra koll när första rejäla regnet kommer, för att se att det funkar som tänkt.
Vi hade vatteninträngning i källaren, via källartrappen för ett par år sedan, i samband med ett slagregn
Det som räddade oss i efterregleringen med försäkringsbolaget var att det fanns tak över trappen, även om taket inte hjälpte mot regnet.

Så att leda ytterligare vatten till källartrappen känns riskabelt, både ur teknisk hänseende och försäkrings mässigt.

Går det inte att bygga en stenkista någonstans ute i anslutningen till parkeringen, dit det går att leda vattnet?

I övrigt, bra jobbat med huset👍

Redigerat:

Jag har en källartrappa liknande din. Mitt hus är dock från -49, ditt ser ut att vara nyare. Spygatten i källartrappan är helt paj men grus och sten lyckas leda bort det lilla vatten som letar sig dit. Har en en trappa ovanför som leder till köksingången + lite takutsprång. Vet du om ditt avlopp från källartrappan leder bort från huset eller in i det. Min spygatt ledde till ett vattenlås inne i huset.

Men om du har koll när det regnar kraftigt så ser du ju om det funkar som du skriver.

Snyggt jobbat!

• Gilla
Lived
  • Laddar…
Sällar mig till de andra som är skeptiska till att leda vatten till källartrappan. Om något skulle jag vilja leda mer vatten från huset nu när ni hårdgör en stor yta och därmed får ökade mängder ytvatten som måste ta vägen någonstans.

Fundera ett varv till på om det finns något sätt att få fall från huset, i valfri riktning, innan ni drar på en massa grus på allt.

Med det sagt tror även jag att det kommer bli en fin gårdsplan.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
I det här fallet ligger trappan redan lägre än resten av uppfarten och har ett befintligt avlopp som leder bort vatten
Kanske inget att bry sig om men förstår jag dig rätt kopplar du i princip dränering till avloppet. Får du det? Jag tänker att vem som helst kan läsa här...

@Allroad @Nötegårdsgubben @YuGi @Alfredo

Tack för alla kloka synpunkter, jag uppskattar verkligen att ni delar med er av era erfarenheter och tankar.

För att förtydliga: jag har inte kopplat någon dränering direkt till avloppsnätet. Det handlar om en 50 mm dräneringsslang som ligger ovanpå markduken och ska täckas med grus. Syftet är att leda bort ytvatten från ett hörn vid altanen där vi haft tendens till vattenansamling, inte att ansluta något fast till avloppet.

Slangen mynnar vid en källartrappa där det redan finns ett befintligt avlopp som tidigare ägare installerat efter att de haft problem med översvämning. Själv har jag aldrig haft några problem med inträngande vatten i källaren, även vid riktigt kraftiga regn och vattnet har runnit undan bra.

Jag förstår absolut att det kan upplevas som riskabelt att leda vatten mot huset, men i det här fallet rör det sig snarare om att nyttja en plats där vattnet redan leds bort effektivt. Jag kommer definitivt hålla koll på hur det fungerar i praktiken, och har inga problem för att justera lösningen om det skulle visa sig behövas.

Och återigen, tack för att ni säger till. Det är just sådana här diskussioner som gör forumet så värdefullt!

• Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
@Allroad @Nötegårdsgubben @YuGi @Alfredo

Tack för alla kloka synpunkter, jag uppskattar verkligen att ni delar med er av era erfarenheter och tankar.

För att förtydliga: jag har inte kopplat någon dränering direkt till avloppsnätet. Det handlar om en 50 mm dräneringsslang som ligger ovanpå markduken och ska täckas med grus. Syftet är att leda bort ytvatten från ett hörn vid altanen där vi haft tendens till vattenansamling, inte att ansluta något fast till avloppet.

Slangen mynnar vid en källartrappa där det redan finns ett befintligt avlopp som tidigare ägare installerat efter att de haft problem med översvämning. Själv har jag aldrig haft några problem med inträngande vatten i källaren, även vid riktigt kraftiga regn och vattnet har runnit undan bra.

Jag förstår absolut att det kan upplevas som riskabelt att leda vatten mot huset, men i det här fallet rör det sig snarare om att nyttja en plats där vattnet redan leds bort effektivt. Jag kommer definitivt hålla koll på hur det fungerar i praktiken, och har inga problem för att justera lösningen om det skulle visa sig behövas.

Och återigen, tack för att ni säger till. Det är just sådana här diskussioner som gör forumet så värdefullt!
Vet du vart avloppet i källartrappan leder? För som Alfredo är inne på får du egentligen inte leda dagvatten till avloppssystemet, oavsett din dräneringsslag eller inte. Det har ju gjorts genom åren men kommunernas VA-bolag verkar göra allt fler genomgångar och kampanjer för att tvinga bort detta. Man har sett vid översvämningar att dagvatten fyller avloppssystemet med påföljd att folk får upp bajsvatten i golvbrunnarna. Förhoppningsvis leder din brunn i källartrappan till en stenkista eller till dagvattensystemet.

• Gilla
fredrikchail
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
Vet du vart avloppet i källartrappan leder? För som Alfredo är inne på får du egentligen inte leda dagvatten till avloppssystemet, oavsett din dräneringsslag eller inte. Det har ju gjorts genom åren men kommunernas VA-bolag verkar göra allt fler genomgångar och kampanjer för att tvinga bort detta. Man har sett vid översvämningar att dagvatten fyller avloppssystemet med påföljd att folk får upp bajsvatten i golvbrunnarna. Förhoppningsvis leder din brunn i källartrappan till en stenkista eller till dagvattensystemet.
Bra att du lyfter frågan och jag var nog lite otydlig i tidigare inlägg.

Jag inser att jag kanske använt fel begrepp när jag kallat det ”avlopp” – det jag syftar på är egentligen en dagvattenbrunn i källartrappan. Brunnen i källartrappan är inte kopplad till spillvattennätet, utan går till dagvattensystemet. Så det är alltså inte avloppsvattnet som påverkas.

Jag är medveten om att man inte får leda dagvatten till avloppet, och jag skulle nog varit mer tydlig från början.. men tack för att ni säger till. Det är viktigt att sånt här blir rätt 👍

Redigerat:
  • Gilla
naikon och 2 till
  • Laddar…
det jag syftar på är egentligen en dagvattenbrunn i källartrappan.
Då kan även jag sova gott. 😀🙃

• Gilla
JPC-CONSULT och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.