320 088 läst ·
1 040 svar
320k läst
1,0k svar
Tidsresa från 1960 till 2020 med begränsad budget och eget arbete
Lite förberedelser som vi redan hunnit med innan grävningen drar igång.
Jag har flyttat begränsningskabeln till robotgräsklipparen så att den nu får en ny klippyta. Vi har även rivit vid trappan, eftersom den ska ersättas med något nytt längre fram.
Trappan kommer att sättas tillbaka tillfälligt när grävningen är klar, men både trappan och räcket ska göras om. Exakt hur den nya lösningen ska se ut har vi inte bestämt än, men vi har börjat spåna på olika idéer 😄
Jag har flyttat begränsningskabeln till robotgräsklipparen så att den nu får en ny klippyta. Vi har även rivit vid trappan, eftersom den ska ersättas med något nytt längre fram.
Trappan kommer att sättas tillbaka tillfälligt när grävningen är klar, men både trappan och räcket ska göras om. Exakt hur den nya lösningen ska se ut har vi inte bestämt än, men vi har börjat spåna på olika idéer 😄
Nu har vi grävt ur hela uppfarten.
Alla gamla markplattor och gräsmattan är borta, och vi har kommit ner till rätt nivå. Ytan som grävdes var cirka 75 kvm och jag uppskattar att vi grävt ungefär 350-400 mm djupt. Jag kontrollerade aldrig den exakta höjden, men ögonmåttet säger det.
Skönt att ha fått bort allt det gamla – nu är grunden redo för nästa steg!
Alla gamla markplattor och gräsmattan är borta, och vi har kommit ner till rätt nivå. Ytan som grävdes var cirka 75 kvm och jag uppskattar att vi grävt ungefär 350-400 mm djupt. Jag kontrollerade aldrig den exakta höjden, men ögonmåttet säger det.
Skönt att ha fått bort allt det gamla – nu är grunden redo för nästa steg!
Innan bärlagret passade vi på att rulla ut markduk över hela ytan.
Vi har haft problem med vatten som samlas vid hörnet av altanen, så jag valde att lägga dit dräneringsslang ovanpå markduken för att leda bort vattnet mot trappan som går ner till källaren. Där finns ett avlopp som redan tar hand om regnvatten, så det blev en smidig lösning.
Slangen kommer täckas med grus i nästa steg samt bilas ner i översta trappsteget och förhoppningsvis blir det både stabilt och hjälper till med avrinningen.
Vi har haft problem med vatten som samlas vid hörnet av altanen, så jag valde att lägga dit dräneringsslang ovanpå markduken för att leda bort vattnet mot trappan som går ner till källaren. Där finns ett avlopp som redan tar hand om regnvatten, så det blev en smidig lösning.
Slangen kommer täckas med grus i nästa steg samt bilas ner i översta trappsteget och förhoppningsvis blir det både stabilt och hjälper till med avrinningen.
Jag förstår hur du tänker!Y YuGi skrev:
I det här fallet ligger trappan redan lägre än resten av uppfarten och har ett befintligt avlopp som leder bort vatten, så jag såg det som en möjlighet att nyttja det istället för att låta vattnet stanna kvar uppe vid huset.
Jag kommer ha lite extra koll när första rejäla regnet kommer, för att se att det funkar som tänkt.
Vi hade vatteninträngning i källaren, via källartrappen för ett par år sedan, i samband med ett slagregnfredrikchail skrev:
Jag förstår hur du tänker!
I det här fallet ligger trappan redan lägre än resten av uppfarten och har ett befintligt avlopp som leder bort vatten, så jag såg det som en möjlighet att nyttja det istället för att låta vattnet stanna kvar uppe vid huset.
Jag kommer ha lite extra koll när första rejäla regnet kommer, för att se att det funkar som tänkt.
Det som räddade oss i efterregleringen med försäkringsbolaget var att det fanns tak över trappen, även om taket inte hjälpte mot regnet.
Så att leda ytterligare vatten till källartrappen känns riskabelt, både ur teknisk hänseende och försäkrings mässigt.
Går det inte att bygga en stenkista någonstans ute i anslutningen till parkeringen, dit det går att leda vattnet?
I övrigt, bra jobbat med huset👍
Redigerat:
Jag har en källartrappa liknande din. Mitt hus är dock från -49, ditt ser ut att vara nyare. Spygatten i källartrappan är helt paj men grus och sten lyckas leda bort det lilla vatten som letar sig dit. Har en en trappa ovanför som leder till köksingången + lite takutsprång. Vet du om ditt avlopp från källartrappan leder bort från huset eller in i det. Min spygatt ledde till ett vattenlås inne i huset.fredrikchail skrev:
Jag förstår hur du tänker!
Men om du har koll när det regnar kraftigt så ser du ju om det funkar som du skriver.
Snyggt jobbat!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Sällar mig till de andra som är skeptiska till att leda vatten till källartrappan. Om något skulle jag vilja leda mer vatten från huset nu när ni hårdgör en stor yta och därmed får ökade mängder ytvatten som måste ta vägen någonstans.
Fundera ett varv till på om det finns något sätt att få fall från huset, i valfri riktning, innan ni drar på en massa grus på allt.
Med det sagt tror även jag att det kommer bli en fin gårdsplan.
Fundera ett varv till på om det finns något sätt att få fall från huset, i valfri riktning, innan ni drar på en massa grus på allt.
Med det sagt tror även jag att det kommer bli en fin gårdsplan.
@Allroad @Nötegårdsgubben @YuGi @Alfredo
Tack för alla kloka synpunkter, jag uppskattar verkligen att ni delar med er av era erfarenheter och tankar.
För att förtydliga: jag har inte kopplat någon dränering direkt till avloppsnätet. Det handlar om en 50 mm dräneringsslang som ligger ovanpå markduken och ska täckas med grus. Syftet är att leda bort ytvatten från ett hörn vid altanen där vi haft tendens till vattenansamling, inte att ansluta något fast till avloppet.
Slangen mynnar vid en källartrappa där det redan finns ett befintligt avlopp som tidigare ägare installerat efter att de haft problem med översvämning. Själv har jag aldrig haft några problem med inträngande vatten i källaren, även vid riktigt kraftiga regn och vattnet har runnit undan bra.
Jag förstår absolut att det kan upplevas som riskabelt att leda vatten mot huset, men i det här fallet rör det sig snarare om att nyttja en plats där vattnet redan leds bort effektivt. Jag kommer definitivt hålla koll på hur det fungerar i praktiken, och har inga problem för att justera lösningen om det skulle visa sig behövas.
Och återigen, tack för att ni säger till. Det är just sådana här diskussioner som gör forumet så värdefullt!
Tack för alla kloka synpunkter, jag uppskattar verkligen att ni delar med er av era erfarenheter och tankar.
För att förtydliga: jag har inte kopplat någon dränering direkt till avloppsnätet. Det handlar om en 50 mm dräneringsslang som ligger ovanpå markduken och ska täckas med grus. Syftet är att leda bort ytvatten från ett hörn vid altanen där vi haft tendens till vattenansamling, inte att ansluta något fast till avloppet.
Slangen mynnar vid en källartrappa där det redan finns ett befintligt avlopp som tidigare ägare installerat efter att de haft problem med översvämning. Själv har jag aldrig haft några problem med inträngande vatten i källaren, även vid riktigt kraftiga regn och vattnet har runnit undan bra.
Jag förstår absolut att det kan upplevas som riskabelt att leda vatten mot huset, men i det här fallet rör det sig snarare om att nyttja en plats där vattnet redan leds bort effektivt. Jag kommer definitivt hålla koll på hur det fungerar i praktiken, och har inga problem för att justera lösningen om det skulle visa sig behövas.
Och återigen, tack för att ni säger till. Det är just sådana här diskussioner som gör forumet så värdefullt!
Vet du vart avloppet i källartrappan leder? För som Alfredo är inne på får du egentligen inte leda dagvatten till avloppssystemet, oavsett din dräneringsslag eller inte. Det har ju gjorts genom åren men kommunernas VA-bolag verkar göra allt fler genomgångar och kampanjer för att tvinga bort detta. Man har sett vid översvämningar att dagvatten fyller avloppssystemet med påföljd att folk får upp bajsvatten i golvbrunnarna. Förhoppningsvis leder din brunn i källartrappan till en stenkista eller till dagvattensystemet.fredrikchail skrev:
@Allroad @Nötegårdsgubben @YuGi @Alfredo
Bra att du lyfter frågan och jag var nog lite otydlig i tidigare inlägg.Y YuGi skrev:Vet du vart avloppet i källartrappan leder? För som Alfredo är inne på får du egentligen inte leda dagvatten till avloppssystemet, oavsett din dräneringsslag eller inte. Det har ju gjorts genom åren men kommunernas VA-bolag verkar göra allt fler genomgångar och kampanjer för att tvinga bort detta. Man har sett vid översvämningar att dagvatten fyller avloppssystemet med påföljd att folk får upp bajsvatten i golvbrunnarna. Förhoppningsvis leder din brunn i källartrappan till en stenkista eller till dagvattensystemet.
Jag inser att jag kanske använt fel begrepp när jag kallat det ”avlopp” – det jag syftar på är egentligen en dagvattenbrunn i källartrappan. Brunnen i källartrappan är inte kopplad till spillvattennätet, utan går till dagvattensystemet. Så det är alltså inte avloppsvattnet som påverkas.
Jag är medveten om att man inte får leda dagvatten till avloppet, och jag skulle nog varit mer tydlig från början.. men tack för att ni säger till. Det är viktigt att sånt här blir rätt 👍
Redigerat: