1 124 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Montering av gips på innertak av ”masonitplattor”
Hej, har nyligen köpt en kåk från -75 där innertaket i sovrummen är samma som i den här tråden :
https://www.byggahus.se/forum/threads/montera-faesta-reparationsgips-pa-innertak-av-masonit.306420/
Jag har samma tankar om att sätta gips i taket och funderar på sätta gles under det befintliga innertaket. Takstolarna ligger med 1200 cc och jag undrar om glesen klarar av det avståndet utan att svikta neråt sen när gipset sitter på? Eftersom den tråden inte har något riktigt avslut där man får se något resultat om hur det gick så har jag två frågor.
1: Har någon lyckats med att sätta gips dikt an ett sådant innertak genom att fästa gipset mot plattorna?
2. Kommer det funka att sänka taket genom att sätta gles under det befintliga för att endast använda takstolarna som fästpunkt för glesen?
Mvh
DK
https://www.byggahus.se/forum/threads/montera-faesta-reparationsgips-pa-innertak-av-masonit.306420/
Jag har samma tankar om att sätta gips i taket och funderar på sätta gles under det befintliga innertaket. Takstolarna ligger med 1200 cc och jag undrar om glesen klarar av det avståndet utan att svikta neråt sen när gipset sitter på? Eftersom den tråden inte har något riktigt avslut där man får se något resultat om hur det gick så har jag två frågor.
1: Har någon lyckats med att sätta gips dikt an ett sådant innertak genom att fästa gipset mot plattorna?
2. Kommer det funka att sänka taket genom att sätta gles under det befintliga för att endast använda takstolarna som fästpunkt för glesen?
Mvh
DK
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Om glesen skruvas i takstolarna kan du hänga gips utan problem. Komplettera med konstruktionslim mellan gles och masonit och mellan gips och gles om du är orolig.
Men då är 1200 cc inte tillräckligt mycket avstånd för att glesen ska kunna svikta neråt med gips monterat i dem? För att tanken är att sänka taket tillräckligt mycket(ca 50mm)så att man får plats med en takdosa i centrum av rummet då i dagsläget finns det två st då det har varit två sovrum tidigare och är numera ett stort.
Sorry för ett försenat svar 😊
Sorry för ett försenat svar 😊
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Då behöver du ju ändå dubbla gles i båda riktningarna. Eller kör 45:a.
Klicka här för att svara