Jag vill ta bort ett gammalt element i garaget. Röris vill inte komma för att ge en offert och han vill inte heller estimera tidsåtgång. Jag vill helst inte göra det själv, om ni inte säger att det är busenkelt och inte hjälper.
Hur lång tid kan det ta för ett proffs? 2h, 5h? 8h? Tror ni det behöver pluggas eller förbikopplas?
Hur lång tid kan det ta för ett proffs? 2h, 5h? 8h? Tror ni det behöver pluggas eller förbikopplas?
Elementet ska bort och inte ersättas med något nytt. Det är inte nödvändigt att alla rör försvinner, utan enbart att elementet försvinner.
Tidsåtgången kan vara lite klurig att uppskatta. Och jag tror inte det blir billigast som du tänkt dig...
Men jag skulle göra det enligt detta, endast för att få bort ditt gamla hederliga kamrörselement:
Att vara två underlättar enormt!
Men eftersom du endå ska montera någon nyare radiator senare så skulle jag nog tycka att du tömmer övertrycket i systemet helt och kapar ner allt på bilderna. Gänga loss skarvrören som sitter i vinklarna. (Rosa pilar) I dessa vinklar drar du i två passande kulventiler och du kan i lugn och ro koppla din nya radiator!
Var i huset är det vi ser på bilden, i en källare? Kanske i ett garage i en enplanskåk?
Sensmoralen är att jag tycker du lägger krutet på att tappa ur och får dit ventilerna i vinklarna uppe vid taket direkt! Enkelast och kostnadseffektivast!
Men jag skulle göra det enligt detta, endast för att få bort ditt gamla hederliga kamrörselement:
- Börja med att fästa upp avloppet ordentligt utan upphängning i avtappningen! (Gul pil)
- Dra vredet på tilloppet i botten, sen skruvar du returventilen i botten under locket. Antagligen med en vanlig större spårskruvmejsel (Gröna pilar)
- Du ser ut att sakna avluftning på kamrörselementet pga att det är ovankopplat. Dra dit en slangsnutt på avtappningsventilen och öppna denna. Led ner slangen i en hink så du har koll på flödet. (Röd pil)
- Nu bör övertrycket avta omgående och flödet nästan helt upphöra.
- Upphör inte flödet så tätar inte ventilerna vid dom gröna pilarna. Då kan det lösa sig om du stänger och öppnar dessa två tre gånger i rad.
- Men stannar flödet av så öppnar du muttern vid blå pilen för att få in luft i kamrörselementet och således tömmer du hela genom slangen.
- Förbered med två radiatorproppar i storlek 15. Den dimensionen bygger på att dina rör som går upp på väggen ovan kamrörselementet är ca 21mm. Kontrollmät!
- Lossa båda muttrarna vid dom lila pilarna helt.
- Häkta av kamrörsbatteriet från fästena.
- Dra dit radiatorpropparna.
- Du är klar!
Att vara två underlättar enormt!
Men eftersom du endå ska montera någon nyare radiator senare så skulle jag nog tycka att du tömmer övertrycket i systemet helt och kapar ner allt på bilderna. Gänga loss skarvrören som sitter i vinklarna. (Rosa pilar) I dessa vinklar drar du i två passande kulventiler och du kan i lugn och ro koppla din nya radiator!
Var i huset är det vi ser på bilden, i en källare? Kanske i ett garage i en enplanskåk?
Sensmoralen är att jag tycker du lägger krutet på att tappa ur och får dit ventilerna i vinklarna uppe vid taket direkt! Enkelast och kostnadseffektivast!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett riktigt stort tack, Krilleman!
Detta är i garaget i källaren. 2 plan + källare (och vind). Det finns två till liknande kamrörselement i källaren, dock betydligt mindre och enbart ett rör. Anledningen till att jag ville koppla bort det i garaget är att jag tycker att det är onödigt att så mycket värme distribueras dit, när resten av huset fryser. Räcker med ett elelement eller byggfläkt.När nuvarande pump har gjort sitt så får jag öka kapaciteten med minst 100% för att tillgodose behoven.
Jag har tidigare försökt vrida på den vänstra rerurventilen, utan att det har påverkat värmen i något av de tre elementen. Jag inbillar mig att det är lika bra att koplla ur dessa än att helt strypa flödet?
Detta är i garaget i källaren. 2 plan + källare (och vind). Det finns två till liknande kamrörselement i källaren, dock betydligt mindre och enbart ett rör. Anledningen till att jag ville koppla bort det i garaget är att jag tycker att det är onödigt att så mycket värme distribueras dit, när resten av huset fryser. Räcker med ett elelement eller byggfläkt.När nuvarande pump har gjort sitt så får jag öka kapaciteten med minst 100% för att tillgodose behoven.
Jag har tidigare försökt vrida på den vänstra rerurventilen, utan att det har påverkat värmen i något av de tre elementen. Jag inbillar mig att det är lika bra att koplla ur dessa än att helt strypa flödet?
Så allt snack om att sänka på elementet eftersom det försämrar totala verkningsgraden kan jag hoppa här?
Hur menar du?
Klart om du sänker flödet på detta kamrörselement så får du mer flöde som kan gå över alla andra radiatorer.
Stänger du flödet helt på kamröret så blir det ju ännu mer flöde på resterande anläggning.
Klart om du sänker flödet på detta kamrörselement så får du mer flöde som kan gå över alla andra radiatorer.
Stänger du flödet helt på kamröret så blir det ju ännu mer flöde på resterande anläggning.
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
enklast måste väl vara att köpa kulventiler med kopplingar för järnrör och bara kapa på en raksträcka och skruva dit. Då kan allt vara intakt men man kan vrida av helt och hållet. Enda som behövs är ju en bågfil och snygga till ändarna med en fil.
Det är så jag tänker att det borde vara, men det folk sagt till mig är att de flesta elementen ska vara öppna för att inte strypa flödet i systemet.krilleman_215 skrev:
Det låter väldigt enkelt, har du lust att göra en enkel skiss på bilderna?S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
nä jag kan inte rita. Du kanske kan föreställa dig kulventiler på valfritt ställe där rören är raka. Av någon anledning fungerar det inget bra med klämkopplingar på bockade rördelar......
Jag röstar fortfarande för att använda en gänga om sådan finnes, och det gör det ju här!
Vinklarna är perfekta att gänga ur skarvrören och ersätta med kulventiler/ballofixer.
Vatettes röda/VSH blå är bra där det inte finns något annat alternativ.
Vad är det diameter på rören på väggen? Ca 21mm gissningsvis?
Vinklarna är perfekta att gänga ur skarvrören och ersätta med kulventiler/ballofixer.
Det där gick smidigt! Jag vred ner ventilen till ventilen till vänster, och den högra muttern drog jag till. Tömde några liter och trycket var fortsatr högt. Skruvade loss muttern och såg ett spår för rak mejsel, som krilleman sa. Amatörmässigt, men men. Skruvade åt och nu var tomt och elememtet blev kallt. Räcker det med ca 8 grader där?
Jag tror på "Strypa flödet helt eller ta bort kamrören blir samma slutresultat" så det får vara sådär så länge. Garaget används till förvaring av cyklar, mc och diverse trädgårdshjälpmedel.
Jag tror på "Strypa flödet helt eller ta bort kamrören blir samma slutresultat" så det får vara sådär så länge. Garaget används till förvaring av cyklar, mc och diverse trädgårdshjälpmedel.
Ditt alternativ lät som det smidigaste alternativa för mig. Rören är 21mm. Vad menar du med att Vatettes röda/VSH blå är bra där det inte finns något annat alternativ? I stan har vi en vvs-butik (radiator).krilleman_215 skrev:
Jag röstar fortfarande för att använda en gänga om sådan finnes, och det gör det ju här!
Klicka här för att svara