När vi köpte vårt hus för ca 20 år sedan såg det redan ut så här och vi har inte brytt oss men nu när vi ska sälja vill jag gärna göra något åt det. Det har tidigare varit ett källarfönster i hålet som satts igen, oklart hur, när man gjorde en altan på utsidan av föregående ägare. Fukt har trängt in och putsen har släppt. Hur åtgärda enklast? Kan man t ex sätta någon form av platta/skiva för hålet och hur håller man i så fall fukt borta?

• Igenmurat källarfönster med skadad puts, synliga fuktfläckar i hörnen och ovanför, i ett 20 år gammalt hus vars altan skapades av tidigare ägare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Felet har du på utsidan väggen och där måste det åtgärdas. Att sätta en skiva över känns nog som att gömma någon ting. Kanske bästa lösningen är att säga som det är.

N Nissegandhi skrev:
Felet har du på utsidan väggen och där måste det åtgärdas. Att sätta en skiva över känns nog som att gömma någon ting. Kanske bästa lösningen är att säga som det är.
ok, det finns i princip ingen chans att komma åt från utsidan då det är gjutet och altanen är 4 m bred. Så en kosmetisk lösning måste till...

Som köpare hade det inte bekommit mig det minsta. Däremot hade jag undrat -vad försöker han dölja, ifall jag ser något som avviker från resten av källaren.
Mitt tips. Gör ingenting.

• Gilla
Luckyhouse
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Som köpare hade det inte bekommit mig det minsta. Däremot hade jag undrat -vad försöker han dölja, ifall jag ser något som avviker från resten av källaren.
Mitt tips. Gör ingenting.
Kanske bör tillägga att huset är förbesiktat och foto på detta finns i besiktningsprotokollet så jag försöker inte dölja något. Tänkte bara vara hygglig och försöka snygga till åt kommande köpare :-)

L Luckyhouse skrev:
Kanske bör tillägga att huset är förbesiktat och foto på detta finns i besiktningsprotokollet så jag försöker inte dölja något. Tänkte bara vara hygglig och försöka snygga till åt kommande köpare :)
Din hygglighet grundas väl på en förhoppning om ett bättre pris😁.

Risken är uppenbar att det blir en björntjänst, både till dig och köparen för din tillsnyggning kanske inte faller köparen på läppen. Ungefär som när nya kök i ljusgrått installeras före försäljning. De flesta står ut med det men ingen gillar det = pengar i sjön. För mig skulle troligen en tillsnygging få källargluggen att likna detta.

Utryckningsfordon med blåljus vid nattlig vägkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Intet Intet skrev:
Din hygglighet grundas väl på en förhoppning om ett bättre pris😁.

Risken är uppenbar att det blir en björntjänst, både till dig och köparen för din tillsnyggning kanske inte faller köparen på läppen. Ungefär som när nya kök i ljusgrått installeras före försäljning. De flesta står ut med det men ingen gillar det = pengar i sjön. För mig skulle troligen en tillsnygging få källargluggen att likna detta.

[bild]
tack jag tar till mig ditt råd :-)

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.