117 läst ·
2 svar
117 läst
2 svar
Avloppsrör utomhus som fryser tidig vår när tjälen går ur -- vad göra?
Återkommande på våren när tjälen går ur backen så fryser vårt avlopp någonstans 5 - 10 m från huset på en sträcka som går under väg.
I år fick vi kalla ut en spolbil som kom och varmspolade röret. Efter det var det lugnt. Detsamma har hänt tidigare år (vi har bara bott här i ett år, men vet av grannar att detta skett förr med).
Vi har inte inspekterat ledningen, men det känns inte alls omöjligt att fallet kanske är lite sisådär och det kan bli stående vatten, för avloppet är nog inte omlagt på väldigt lång tid.
Frågan är nu vad man kan göra för att förebygga det, så man slipper en jourbil per år för att tina upp det?
Som jag förstått det är det inte möjligt/rekommenderat att lägga en värmeledning i en avloppsledning? Finns det ändå någon sådan lösning som kan fungera?
Jag har tänkt köpa en spolslang till högtrycket och rengöra innan vintern kommer, så att man inleder säsongen med en öppen stam. Finns det något annat man kan göra för att förebygga eller själv åtgärda en ispropp?
I år fick vi kalla ut en spolbil som kom och varmspolade röret. Efter det var det lugnt. Detsamma har hänt tidigare år (vi har bara bott här i ett år, men vet av grannar att detta skett förr med).
Vi har inte inspekterat ledningen, men det känns inte alls omöjligt att fallet kanske är lite sisådär och det kan bli stående vatten, för avloppet är nog inte omlagt på väldigt lång tid.
Frågan är nu vad man kan göra för att förebygga det, så man slipper en jourbil per år för att tina upp det?
Som jag förstått det är det inte möjligt/rekommenderat att lägga en värmeledning i en avloppsledning? Finns det ändå någon sådan lösning som kan fungera?
Jag har tänkt köpa en spolslang till högtrycket och rengöra innan vintern kommer, så att man inleder säsongen med en öppen stam. Finns det något annat man kan göra för att förebygga eller själv åtgärda en ispropp?
Ett förslag är att köpa en spolslang för högtryckstvätt och förbereda så att du själv kan spola avloppet med varmvatten. Kommer du åt avloppsröret nedanför stället som fryser. Kan du annars gräva och montera en spolbrunn där?
Har du nån toalett eller kran som läcker lite? Det droppar som långsamt rinner i avloppet när ni är borta kan frysa och bygga på till ett stopp, speciellt om ni är borta nåt veckoslut. Dusch- eller toa vattnet är varmt och borde ju inte hinna frysa på vägen ut .
Har du nån toalett eller kran som läcker lite? Det droppar som långsamt rinner i avloppet när ni är borta kan frysa och bygga på till ett stopp, speciellt om ni är borta nåt veckoslut. Dusch- eller toa vattnet är varmt och borde ju inte hinna frysa på vägen ut .
Ja,det sitter som tur är en spolbrunn lite nedanför stoppet, så det är enkelt att komma åt. Skulle såklart kunna spola där själv när det väl blir stopp med varmvatten inifrån via högtryckstvätten. Så långt tänkte jag inteM Maxitupla skrev:Ett förslag är att köpa en spolslang för högtryckstvätt och förbereda så att du själv kan spola avloppet med varmvatten. Kommer du åt avloppsröret nedanför stället som fryser. Kan du annars gräva och montera en spolbrunn där?
När det gäller dropp så är det inget jag tänkt på eller kan dra mig till minnes. Men det som fått mig att misstänka att fallet kanske inte är så bra är just att det borde ju inte hinna frysa på den korta biten från huset. Så det får mig att tro att det kanske ligger vatten där och fryser till, som sen stoppar avfall som förvärrar det hela.
Klicka här för att svara