12 749 läst ·
181 svar
13k läst
181 svar
Tid för att byta enkel termostat dusch
Att ringa till en hantverkare/företagare på kvällen utanför normal arbetstid SKRIKER ”kom och hjälp mig omgående”, samt att kunden även säger ”inom 5 dagar” ökar också ”kom och hjälp mig omgående”-känslan.Bengt Hansves skrev:
Bengt Hansves skrev:
Varför anlitar man hantverkare ? Jo, för att det skall gå snabbt och effektivt och när det gäller VA även en försäkringsfråga.
400 km enkel väg!
Att ta restid från / till firman när man ändå är i närheten på annat jobb och på väg tillbaka.
Men hantverkaren trodde väl att det var en "dum" Göteborgare som det gick bra att salta fakturan till...
Tyvärr...
Vad hade du förväntat dig. Ska inte du betala resan till och från dig ?Bengt Hansves skrev:
Varför anlitar man hantverkare ? Jo, för att det skall gå snabbt och effektivt och när det gäller VA även en försäkringsfråga.
400 km enkel väg!
Att ta restid från / till firman när man ändå är i närheten på annat jobb och på väg tillbaka.
Men hantverkaren trodde väl att det var en "dum" Göteborgare som det gick bra att salta fakturan till...
Tyvärr...
De brukar hackas på företagen här hur fel dem gör men i detta fall har dem gjort allt helt korrekt.
Korrekt specat
Korrekt och marknadsmässigt pris
Korrekt tidsåtgång, inte fel alls.
Enda felet jag hittar är dig och dem hade oturen att jobba åt dig.
Varför ska ma klaga för klagans skull?! Verkar helt orimligt
Du själv skrev följande: "..Du verkar va en hetsig o allmänt jobbig person.."V Villaägarenr1 skrev:
Jag har INTE skrivit något liknande oförskämt till någon här
Förresten... Du kommer in sent i tråden och är nedlåtande ...
Vad VET du om saken ?
Då känns det som om vissa har lite för lite att göra och ingenting att tillföra.
Jag är läskunnigBengt Hansves skrev:
Du själv skrev följande: "..Du verkar va en hetsig o allmänt jobbig person.."
Jag har INTE skrivit något liknande oförskämt till någon här
Förresten... Du kommer in sent i tråden och är nedlåtande ...
Vad VET du om saken ?
Då känns det som om vissa har lite för lite att göra och ingenting att tillföra.
Enligt TS ska alltså röris ta hans jobb på vägen hem från ett annat jobb och låta den kunden betala för resan dit? Enligt Google Maps tar det 46 minuter att köra fram och tillbaka till TS stuga.
Och om röris är på ett annat jobb från 7 till 16 så blir det ju övertid att ta ett jobb på vägen hem.
Och om röris är på ett annat jobb från 7 till 16 så blir det ju övertid att ta ett jobb på vägen hem.
Jag är inte hantverkare och brukar ofta tycka att dessa utnyttjar den nuvarande situationen för att kunna välja sina jobb lite som de vill och fakturera lite likadant. Här får jag ingen känsla av det. Däremot ringer varningsklockorna högt vad det gäller dig.Bengt Hansves skrev:
Som du beter dig i den här tråden tycker jag på ett rent känslomässigt plan att det är synd att du inte råkade ut för en riktig bluff-firma och fick dubbla priset och ett dåligt utfört jobb.
Tråkigt att du förstår fel.P Peter_Ker skrev:
Nej, men inte dubbla körvägar - km och tid.
Tror ju knappast att hantverkaren kör till kund A, passerar på vägen kund B men kör förbi till kund A, jobbar där, kör hem och sedan kör till kund B , dvs jag och sedan hem
Ursäkta ?R RoAd skrev:Jag är inte hantverkare och brukar ofta tycka att dessa utnyttjar den nuvarande situationen för att kunna välja sina jobb lite som de vill och fakturera lite likadant. Här får jag ingen känsla av det. Däremot ringer varningsklockorna högt vad det gäller dig.
Som du beter dig i den här tråden tycker jag på ett rent känslomässigt plan att det är synd att du inte råkade ut för en riktig bluff-firma och fick dubbla priset och ett dåligt utfört jobb.
".. Här får jag ingen känsla av det. Däremot ringer varningsklockorna högt vad det gäller dig.
Som du beter dig i den här tråden.."
Jag har inte på något sätt vari oförskämd eller spydig.
Du får gärna konkretisera dig !
Upplysningsvis: Jag har tidigare råkat ut för riktiga bluffare till hantverkare vilka när jag klagat, blivit "gruffiga" och hotat med MC-relaterad brottslighet.
Hela saken drogs till rättegång varvid jag tilldömdes rätten
Jag har frågat förut och jag frågar igen:Bengt Hansves skrev:
Var anser du att fakturan är saltad och således oskälig?
Bengt Hansves skrev:
- Tidsåtgången är fullständigt rimlig.
- Övertid får du acceptera då du beställde inom 5 dagar och dessutom beställer jobbet på kvällstid.
- Restid inte specificerad för 2h arbete är inget att hänga upp sig på när du inte beställde ROT.
- Priset är inte på något sätt 400% påslag utan snarare fullt normalt hos en VVS-firma.
Du har hittat en fullständigt normal hantverkare som hjälpte dig inom din specificerade tidsram. Förstår du inte det själv så kan jag inte hjälpa dig mer.
Vill du ha arbetet billigare, gör det själv!
Redigerat:
Krilleman skrev:
- Tidsåtgången är fullständigt rimlig.
- Övertid får du acceptera då du beställde inom 5 dagar och dessutom beställer jobbet på kvällstid.
- Restid inte specificerad för 2h arbete är inget att hänga upp sig på när du inte beställde ROT.
Du har hittat en fullständigt normal hantverkare. Förstår du inte det själv så kan jag inte hjälpa dig mer.
- Priset är inte på något sätt 400% påslag utan snarare fullt normalt hos en VVS-firma.
Vill du ha arbetet billigare, gör det själv!
VAD har restid och ROT med varandra att göra ?
Jag har inte bett dig specifikt att hjälpa. Jag bara ställde en enkel fråga i detta forum och fick bra svar först.. Innan det kom in en del som inte tillförde så mycket .. Tyvärr
Ser att du skriver dig själv som "plumber" varför jag antar att du själv är i VVS branschen och således backar upp kollegor..
Restid är inte berättigat för ROT-avdrag enligt skatteverket. Lämnar företagaren in en faktura utan restid så nekas ROT.Bengt Hansves skrev:
https://www.skatteverket.se/privat/...arbetalat.5.383cc9f31134f01c98a800016119.html
https://www.skatteverket.se/foretag...otavdraget.4.2ef18e6a125660db8b080002709.html
Således måste det specificeras på separata poster på fakturan för att vara berättigat för ROT.
Nej jag backar inte upp kollegor. Inte ens verksam i samma län.
Jag påstår att du har fått den hjälp du efterfrågat. Men du verkar inte inse det.