13 107 läst ·
181 svar
13k läst
181 svar
Tid för att byta enkel termostat dusch
Förutom tiden det tog att köra till dig så måste du räkna med tiden det tog att packa bilen med grejer. Efter avrundning så tog det minst 30 minuter. Det tog sannolikt även 30 minuter att tömma bilen efter avslutat arbete.Bengt Hansves skrev:
Har haft hantverkare hemma.
Kunde inte vara närvarande vid tillfället men..
Hur rimligt är det att det skulle ta två (2) timmar för att byta en relativt enkel termostatblandare i en dusch ?
Känner mig UPPSKÖRTAD !
Att sedan fakturan var helt .. "kaiko" utan att följa de regler och normer som finns gjorde mig bara ännu mer gramse ..
Tömmer man alltid bilen - då kan man också fakturera nästa kund för inlastning av material...
och nästa...och...
Det är också vanligt. Men då har du ju indirekt betalat för servicebil och kilometer. Det är redan inbakat i priset.A Andy78 skrev:
Det är lite olika beroende på företag som man anlitar. Det är inte ovanligt oavsett metod att fakturera kund.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Nej, det var inte din ursprungsfråga. Din ursprungsfråga var: "Hur rimligt är det att det skulle ta två (2) timmar för att byta en relativt enkel termostatblandare i en dusch ?"Bengt Hansves skrev:
Du har fått svar att två timmar inkluderar restid, hämtande av material, fakturering etc.
Det är inga koder. Det är märke och modell. Köper du en Mobiltelefon står det kanske Apple iPhone 12 64 GB: Det är inte heller en kod utan det talar om vilken mobiltelefon du har köpt. Alternativet hade såklart varit att skriva "mobiltelefon", men det blir ju lite jobbigare när du vill har garanti...Bengt Hansves skrev:
För att du inte begärt det.Bengt Hansves skrev:
Ärligt talat så är du själv väldigt aggressiv när du inte får det svar du vill ha. Du har helt enkelt missbedömt det hela. Majoriteten här på forumet är inte hantverkare och ingen här tycker att du har rätt, det kanske kan vara en ledtråd? Jag är inte hantverkare och inte heller från Kalmar och jag tycker att du tyvärr missförstått det hela. Det är tråkigt att det blev övertid, vilket kanske påverkade totalen med 500 kr, men det är nog så att det beror på att du ville ha det gjort inom 5 dagar. Trist missförstånd förstås och det hade du kanske kunnat reda ut med företaget, men det är nog högst tveksamt som du driver på nu att de ska vara hyggliga.
Bortsett från att det blev övertid så ser jag faktiskt inget konstigt alls med den fakturan. Om det saknas något formellt är inte det intressanta, då får du en likadan faktura med installationsdatum.
Om restiden inte specas så kan det ingå i arbetstiden.A Andy78 skrev:
Beroende på materialpåslag så kan arbetstid för materialhantering ingå i arbetstiden.
Nu var detta att ”snabbjobb” å det kan vara så att företaget har 2 timmar som minsta debiterbar arbetstid.
2 timmar för att byta en duschblandare är nog lite i överkant. Har själv bytt blandare på under 30 minuter utan någon speciell erfarenhet.
Å andra sidan kan man ju fundera på vad som är minsta tiden värt att fakturera, speciellt om det finns önskemål om att göras inom en viss tidsperiod.
Har själv för vana att alltid fråga om en kostnadsuppskattning (även om man kör på löpande) för att slippa obehagliga överraskningar och kunna avgöra om det är värt att jävlas själv eller överlåta det till någon som ”kan”.
Svårt att argumentera mot denna faktura då ni inte kommit överens om annat innan utfört arbete.
Å andra sidan kan man ju fundera på vad som är minsta tiden värt att fakturera, speciellt om det finns önskemål om att göras inom en viss tidsperiod.
Har själv för vana att alltid fråga om en kostnadsuppskattning (även om man kör på löpande) för att slippa obehagliga överraskningar och kunna avgöra om det är värt att jävlas själv eller överlåta det till någon som ”kan”.
Svårt att argumentera mot denna faktura då ni inte kommit överens om annat innan utfört arbete.
Detta är helt oväsentligt, jag kan byta en duschblandare på 5 minuter oavsett vilken blandare det är.L Limpan1234 skrev:
Det faktumet är lika oväsentligt.
Men sen att det tar över en timme att åka dit, sen fylla på bilen med samma blandare plus fakturera kunden.
Det tar längre tid i helheten innan kund får fakturan...
Läste du ens vad jag skrev?Krilleman skrev:
Jag menar att det är förståeligt att man fakturerar mer än den faktiska arbetstiden då mer tillkommer. Speciellt vid mindre arbeten
Jag gillar att alla kunder får samma servicenivå.A Andy78 skrev:
Jag beskrev det i enkelhet här:
https://www.byggahus.se/forum/threa...el-termostat-dusch.443656/page-7#post-4621106
Låt oss då säga att du har beställt ett jobb av mig. Jag försöker givetvis hålla min servicebil så komplett som möjligt alla dagar på året. Men just denna dag har det gått åt två blandare och åtta kopplingar.
Bör jag då inte fylla på bilen med just detta materialet så alla kunder får samma grundplåt dagen efter?
Tycker du då att det är korrekt att jag kommer med en halvfull servicebil nästkommande dag?
Svaret är nej, det är inte rätt.
Därför är det mest vettiga att alltid ha en full bil varje morgon när dagens arbeten skall utföras.
Men med detta tankesätt måste ju bilen då också fyllas på innan 16,00... Den tiden ska ju givetvis kunden betala. För vem ska annars ta den kostnaden?
Hos någon kund går det bara åt en koppling, men hos någon annan kan det går åt 12 pressböjar och 10m rör...
När det handlar om arbetstid så ska man betänka att i tiden ingår restid till och från arbetsplatsen samt tid för anskaffande av material och sammanställning av fakturaunderlag, förutom den tid som man är på plats och arbetar
Många företag avrundar dessutom upp till närmsta hel timme.
Att nyttja ROT är ingen självklarhet och går inte med automatik. Alla kunder är inte berättigade till ROT-avdrag av olika anledningar. Man bör be om ROT-avdrag när jobbet beställs.
Jag ser inget att anmärka på fakturan förutom att det står att timdebiteringen avser övertid. Om så inte är fallet så kanske timkostnaden borde varit en annan.
EDIT: När jag tittar lite på google-maps, så ser det ut som att det är ca 25-30 min körning enkel väg från VVS-företaget till arbetsplatsen. Det innebär 1h tidsåtgång bara där.
Många företag avrundar dessutom upp till närmsta hel timme.
Att nyttja ROT är ingen självklarhet och går inte med automatik. Alla kunder är inte berättigade till ROT-avdrag av olika anledningar. Man bör be om ROT-avdrag när jobbet beställs.
Jag ser inget att anmärka på fakturan förutom att det står att timdebiteringen avser övertid. Om så inte är fallet så kanske timkostnaden borde varit en annan.
EDIT: När jag tittar lite på google-maps, så ser det ut som att det är ca 25-30 min körning enkel väg från VVS-företaget till arbetsplatsen. Det innebär 1h tidsåtgång bara där.
Redigerat:
Ja, om dessa två timmar bara gäller för den fysiska tiden hos kunden så är det väldigt lång tid.L Limpan1234 skrev:
Men i TS fall så är restiden ca 45-60 minuter (5 mil), å den ingår i TS fall i fakturerade arbetstiden.
Å då återstår ca 30-45 minuter, kan utgöra eventuell materialhantering om det inte ingår i materialpåslaget, resten kan vara avrundning till jämna hela timmar.
Så alla dina kunder köper samma blandare?Krilleman skrev:
Jag gillar att alla kunder får samma servicenivå.
Jag beskrev det i enkelhet här:
[länk]
Låt oss då säga att du har beställt ett jobb av mig. Jag försöker givetvis hålla min servicebil så komplett som möjligt alla dagar på året. Men just denna dag har det gått åt två blandare och åtta kopplingar.
Bör jag då inte fylla på bilen med just detta materialet så alla kunder får samma grundplåt dagen efter?
Tycker du då att det är korrekt att jag kommer med en halvfull servicebil nästkommande dag?
Svaret är nej, det är inte rätt.
Därför är det mest vettiga att alltid ha en full bil varje morgon när dagens arbeten skall utföras.
Men med detta tankesätt måste ju bilen då också fyllas på innan 16,00... Den tiden ska ju givetvis kunden betala. För vem ska annars ta den kostnaden?
Hos någon kund går det bara åt en koppling, men hos någon annan kan det går åt 12 pressböjar och 10m rör...