Bengt Hansves Bengt Hansves skrev:
Mina frågor på detta forum var följande:

* Rimligheten i timkostnaden
* Rimligheten i materialkostnaden
* Utförande datum saknas för försäljningen av tjänsten / produkterna.
* Varornas mängd och art eller tjänsternas omfattning och art. Betydelsen av de "koder" som använts på fakturan.

"..Enligt Skatteverkets uppfattning individualiseras varorna genom den kommersiella beskrivningen eller varans namn. Tjänster individualiseras genom en anteckning om tjänstens typ. Beskrivning kan ske med koder förutsatt att säljaren och köparen har tillgång till kodförklaringen..."

Tillgång till koder har jag ej. Det torde icke heller åligga köparen av en produkt eller tjänst att själv söka reda på koder och dess tolkning.

* Varför inte ev ROT-avdrag specificerats

Naturligtvis har jag bestridit fakturan mht till ovan angivna skäl.
Tidsåtgången är som sagt rimlig. Många företag har även en minsta debiterbara tid, den ligger ganska ofta på just två timmar, sedan har många fast tidsintervall å det är relativt ofta hel timme. Allt detta för att förenkla administrationen, för om de ska ta minutdebitering så skulle timpriset högst troligt vara betydligt högre.

Hur skulle du vilja att varje artikel hade beskrivits? Ge exempel.

”FMM 9000E 40C/C” står för ”Tillverkare / modell / röranslitningsavstånd centrum-centrum”.

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
När var rörisen egentligen hos er? Var det sen kväll eller helg eller vad? Vilket datum var det?
Datum och tid vet jag ej. Jag var ej heller närvarande vid tillfället. Jag vet bara att jag sade att han kunde ta det när han hade vägarna förbi när jag ringde företaget på en kväll.
Vattnet stod inte och sprutade.

Mina frågor på detta forum var följande:

* Rimligheten i timkostnaden
Den är fullständigt rimlig

* Rimligheten i materialkostnaden
Den är fullständigt rimlig

* Utförande datum saknas för försäljningen av tjänsten / produkterna.
Skiljer det sig väldigt mycket från fakturadatum?

* Varornas mängd och art eller tjänsternas omfattning och art. Betydelsen av de "koder" som använts på fakturan.
Fullständigt rimligt

"..Enligt Skatteverkets uppfattning individualiseras varorna genom den kommersiella beskrivningen eller varans namn. Tjänster individualiseras genom en anteckning om tjänstens typ. Beskrivning kan ske med koder förutsatt att säljaren och köparen har tillgång till kodförklaringen..."

Tillgång till koder har jag ej. Det torde icke heller åligga köparen av en produkt eller tjänst att själv söka reda på koder och dess tolkning.
Du har tillgång till internet. Bara att kopiera från din pdf faktura och klistra in i google så har du svaret på ett par sekunder. Så inget konstigt alls. Bara för att du inte förstår "koderna" betyder det inte att det är fel

* Varför inte ev ROT-avdrag specificerats
För att du inte frågat efter det.

Datum och tid vet jag ej. Jag var ej heller närvarande vid tillfället. Jag vet bara att jag sade att han kunde ta det när han hade vägarna förbi när jag ringde företaget på en kväll.
Du ringer till företaget en kväll och säger följande:
men jag sade att ta det när du har tid över inom 5 dagar
Om jag var hantverkaren som tog emot det kvällssamtalet så hade jag troligen tänkt att det är ganska bråttom.

Att lyckas få hem en hantverkare på kortare tid än en månads framförhållning om det inte är akut är nästa omöjligt.

Var någon annan hemma, eller hade ni lagt ut nyckel?

Då skulle mitt råd vara att ringa och fråga när arbetet utfördes. Jag kan mycket väl förstå att om du beställt ett jobb när de kan men inom 5 dagar så innebär det att det kommer bli ett övertidsjobb. Inte många firmor har ett par timmar ledigt den närmsta veckan.

När det gäller material så är det normala hantverkarpriser. Inte billigt men i detta fallet inte snordyrt som det ibland är (typ 4-40 gånger bauhauspriser)
Vill man ha det billigare får man fråga och pruta före och inte efter.

Tiden så. Om du hade ringt mig en kväll och beställt detta så hade tiden börjat ticka på övertid. Det hade kanske tagit en kvart till en halvtimme att tillsammans med dig som kund reda ut vad det är för blandare du ska ha och beställa denna. Sen ska den hämtas ut, köras hem till dig, leta reda på vart du vill ha den (eftersom varken du eller någon annan verkar vara hemma???), sen byter jag den på en kvart och kollar så det funkar, sen packar jag ihop, kör hem och skriver ihop en faktura (med helt korrekta specifikationer) och skickar iväg den. Det går LÄTT åt två timmar till detta.

Jag brukar tycka att hantverkare beter sig riktigt uselt och lurar kunder nått så kopiöst men det här är inte ett sånt fall. Med den beställning du gjort hade du lätt kunnat få dubbla tiden fakturerad.

• Gilla
16386 och 6 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Du ringer till företaget en kväll och säger följande:

Om jag var hantverkaren som tog emot det kvällssamtalet så hade jag troligen tänkt att det är ganska bråttom.

Att lyckas få hem en hantverkare på kortare tid än en månads framförhållning om det inte är akut är nästa omöjligt.

Var någon annan hemma, eller hade ni lagt ut nyckel?

Som skrivit: Jag sade att ta det när du åker förbi någon dag till / från annat jobb. Vattnet stod inte och sprutade. All info om var nyckel etc.fanns gavs.

Krilleman
Jag tycker det är ganska festligt att kunden anser att hantverkaren ska ta emot beställningen på kvällstid och begära att det installeras inom 5 dagar. ROT nämns aldrig i den muntliga beställningen, samma sak som du inte efterfrågar det tyvärr.

Men sen i nästa andetag ska det gnällas? Nästa alla hantverkare har orderböckerna fulla i månader.

Fakturan anser även jag är rimlig mot vad du beställt, enligt den information du har gett oss.

Och nej, jag är inte från Kalmar.

• Gilla
  • Älska
Fotografen och 10 till
  • Laddar…
Naturligtvis har jag bestridit fakturan mht till ovan angivna skäl.
Fast vad är det du egentligen bestrider? För det verkar inte som du bestrider själva beloppen på fakturan utan endast fakturans utformning? Vad vill du uppnå?

Om det hade stått "silverfärgad termostatblandare för duschmontage" och "muttrar för fastsättning av rör på ovanstående blandare", med samma belopp, hade du varit nöjd då?

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
V
Har haft hantverkare hemma.
Kunde inte vara närvarande vid tillfället men..

Hur rimligt är det att det skulle ta två (2) timmar för att byta en relativt enkel termostatblandare i en dusch ?

Känner mig UPPSKÖRTAD !

Att sedan fakturan var helt .. "kaiko" utan att följa de regler och normer som finns gjorde mig bara ännu mer gramse ..
Tror du att resan till och från dig är gratis.
Helt rimligt!

Varför gjorde du inte bytet själv ? Om de va "bara"

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
V
Nej, det var INTE ett akut jobb , men jag sade att ta det när du har tid över inom 5 dagar. Vattnet stod INTE och sprutade...

Men, att inte i klartext beskriva delarna utan enbart i någon sorts interna typbeteckningar.. Vad F-N betalar jag för ? Kvitto/faktura till privatpersoner skall inte se ut på detta sätt.

Ej heller att specificera ev ROT-avdrag då jag är privatperson och INTE ngt företag tycker jag är slappt och nonchalant.
Vad är du upprörd över egentligen. Tycker du jagar upp dig för ingenting. Anlitar man så betalar man. Du verkar va en hetsig o allmänt jobbig person

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Tror du att resan till och från dig är gratis.
Helt rimligt!

Varför gjorde du inte bytet själv ? Om de va "bara"
Varför anlitar man hantverkare ? Jo, för att det skall gå snabbt och effektivt och när det gäller VA även en försäkringsfråga.

400 km enkel väg!

Att ta restid från / till firman när man ändå är i närheten på annat jobb och på väg tillbaka.

Men hantverkaren trodde väl att det var en "dum" Göteborgare som det gick bra att salta fakturan till...
Tyvärr...

• Haha
Peter_Ker
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag tycker det är ganska festligt att kunden anser att hantverkaren ska ta emot beställningen på kvällstid och begära att det installeras inom 5 dagar. ROT nämns aldrig i den muntliga beställningen, samma sak som du inte efterfrågar det tyvärr.

Men sen i nästa andetag ska det gnällas? Nästa alla hantverkare har orderböckerna fulla i månader.

Fakturan anser även jag är rimlig mot vad du beställt, enligt den information du har gett oss.

Och nej, jag är inte från Kalmar.
Och jag är inte hantverkare.

V Villaägarenr1 skrev:
Vad är du upprörd över egentligen. Tycker du jagar upp dig för ingenting. Anlitar man så betalar man. Du verkar va en hetsig o allmänt jobbig person
Kom gärna med något konstruktivt istället för att vara oförskämd...
Eller låt din penna vila !

Krilleman
Men hantverkaren trodde väl att det var en "dum" Göteborgare som det gick bra att salta fakturan till...
Tyvärr...
Var anser du att fakturan är saltad?
Utveckla gärna!

Du kan ha fallit på att du meddelade "inom 5 dagar"... Och hade dom inte gjort det inom 5 dagar skulle du då ha gnällt för att det tog lång tid?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Eller låt din penna vila !
Låt ditt tangentbord vila, du har fått svar.

• Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.