P
Det är inte så att man ska flytta förbrukare lite mellan faser för att utjämna.

Attitudeswe
Beror på hur laddaren agerar när den stryps till 0.

Många laddare väntar flera minuter med att släppa in bilen igen när det blir ledig kapacitet.

Har du då eltillsats i pannan som kör 1min var 10e min så kanske bilen aldrig får komma till...

P PappasHammare skrev:
Det är inte så att man ska flytta förbrukare lite mellan faser för att utjämna.
Eftersom man normalt har många (ofta 10 eller tom fler) "apparater" som drar upp emot 10 A så kan det bli lite knepigt att välja vad som ska ligga på vilken fas.

P
Kanske
E elmont skrev:
Eftersom man normalt har många (ofta 10 eller tom fler) "apparater" som drar upp emot 10 A så kan det bli lite knepigt att välja vad som ska ligga på vilken fas.
Kanske det men är väl därför elektriker finns? ;)
En liten utredning/kontroll skulle ju alltid kunna göras i alla fall. Kan ju vara spis, ugn eller vatttenkokaren som sitter på samma fas.
TS kan ju göra det själv men det är lite yxigt. En elektriker kan nog snabbt se i centralen vad som drivs av vilken fas. Av erfarenhet borde denne då komma med ett förslag...
Eller?

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Beror på hur laddaren agerar när den stryps till 0.

Många laddare väntar flera minuter med att släppa in bilen igen när det blir ledig kapacitet.
Spännande tanke, Om jag förstår det rätt får den inte ladda under 6A (enligt iec 61851) utan då går det ner till 0. Om det fortgår längre än en kort stund verkar min dumma bil (peugeot e-2008) tycka att det är dags att sova och sen kan inte laddaren väcka den igen. Någon som upplevt detta?

P proffsrik skrev:
Om det fortgår längre än en kort stund verkar min dumma bil (peugeot e-2008) tycka att det är dags att sova och sen kan inte laddaren väcka den igen. Någon som upplevt detta?
Verkar som typiska saker franska ingenjörer får för sig att lägga till som extra funktioner i sina bilar. Min Korean beter sig som förväntat...

• Haha
Dilato
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Kanske

Kanske det men är väl därför elektriker finns? ;)
En liten utredning/kontroll skulle ju alltid kunna göras i alla fall. Kan ju vara spis, ugn eller vatttenkokaren som sitter på samma fas.
TS kan ju göra det själv men det är lite yxigt. En elektriker kan nog snabbt se i centralen vad som drivs av vilken fas. Av erfarenhet borde denne då komma med ett förslag...
Eller?
Eftersom alla människor har olika prioriteringar och vanor så är det svårt att som främling se vilket "mönster" som råder i just "ditt" hushåll. En del kör tex. torkskåpet varje dag andra använder inte ett torkskåp över huvud taget.

S sjoelund skrev:
Verkar som typiska saker franska ingenjörer får för sig att lägga till som extra funktioner i sina bilar. Min Korean beter sig som förväntat...
Ja tyvärr verkar det inte bättre för mig än att jag får säkra upp. Om VP drar 6A per fas och sen Diskmaskin drar 10A på L2 blir det 16A totalt och då finns det bara 4A kvar till 20A vilket är lägre än de 6A som bilen kräver som minst för att ladda alls. Med 25A huvudsäkring hade det funkat.

Menar du att du kan pausa en laddning av din (koreanska) bil godtyckligt och sen starta den på distans igen?

P proffsrik skrev:
Menar du att du kan pausa en laddning av din (koreanska) bil godtyckligt och sen starta den på distans igen?
Lastbalanseringen pausar automatiskt och startar igen. Jag kan också manuellt pausa eller starta när jag känner för det

Attitudeswe
P proffsrik skrev:
Ja tyvärr verkar det inte bättre för mig än att jag får säkra upp. Om VP drar 6A per fas och sen Diskmaskin drar 10A på L2 blir det 16A totalt och då finns det bara 4A kvar till 20A vilket är lägre än de 6A som bilen kräver som minst för att ladda alls. Med 25A huvudsäkring hade det funkat.

DM kör ju bara med 10A i 15min i sträck. Så din bil kommer kunna laddas med 60kWh/natt ändå...

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
DM kör ju bara med 10A i 15min i sträck. Så din bil kommer kunna laddas med 60kWh/natt ändå...
Jo, jag tycker ju att det borde gå, för det finns ju effekt ledig i genomsnitt under natten. Bara inte under dessa 15 min och det är då som tibber skickar signal till easee att pausa laddningen helt och sen vill bilen inte vara med på att återstarta laddningen om man inte går ut och väcker bilen manuellt genom att låsa upp och låsa den igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.