Att den piper vid olika arbetsmoment är nog någon ny grej i senaste mjukvaran, för det har jag inte heller hört tidigare.borro skrev:Klippte igår för första gången alla 3 areor i ett enda svep.
Hade tider inställda på 90+30+50min. Startade kl. 17, avslutade kl.22.
Innebär att klipparen laddades mellan areor sammanlagt i ca 2 timmar. Helt acceptabelt tycker jag.
F.ö. inga konstigheter, gick bra. (jag försöker att inte titta så noga på hur den går, rakt eller i cirklar, fram eller bakåt, resultatet är det som räknas).
Min granne berömde klipparen för ljudnivå och klippresultatet dessutom.
Det enda skillnaden efter uppgraderingen, förutom att den nu klarar galant smalare areor är att den piper olika för olika arbetsmoment. Innan var den helt tyst, kanske någon inställning som styr detta?
Tråkigt att den inte funkar så för alla andra, jag tycker att klipparen är en bra produkt med hyfsad byggkvalité, men det finns säkert bättre, vad vet jag.
Ska ändå kolla med fabriken när dom tror att dom kan implementera RESUME för att återstarta en schemalagd klippning.
För de allra flesta fungerar S520 faktiskt väldigt bra, men ibland krävs lite justeringar i installationen för att få det att fungera på varje tomt, men det gäller nog alla robotgräsklippare om man kikar i de andra trådarna på detta forum. De flesta som köper S520 gör det faktiskt för att dom hört att grannen har en sådan.
I ovanligare fall kan också problemen bero på fabrikationsfel och då reparerar vi som säljare det kostnadsfritt, eller skickar en kostnadsfri reservdel - men den hanteringen fungerar på samma sätt för alla varor som säljs i Sverige.
I motsats till "Ckruz" så måste jag säga att överlag är jag rätt nöjd. Det finns ingen anledning att sabla ner denna klippare. Den klipper snyggt och gör ett bra jobb. Mitt enda problem egentligen är att den missar tråden ibland.
Nu har min klippare, helt oförklarligt, utan egentliga ändringar, klarat att klippa i några dagar utan några problem, tills idag. För idag rymde den ut i skogen vid ett tillfälle (gick rakt över enkeltråden ut i skogen). Det har aldrig hänt förut. Tur att det var där, och inte vid strandlinjen.
Hur är det - täcker garantin att klipparen kör ut i sjön och drunknar?
Alltså, allvarligt. Det är troligt att det kommer att hända om klipparen ignorerar kabeln.
Min LINE-inställning står nu på 4. För att minska risken kan jag dra ner den till 1, men problemet är att klipparen lämnar redan idag en sträng på 10cm som blir oklippt där jag har min dubbla avgränsningskabel mellan zonerna.
Jag hörde att nyaste versionen, som jag inte har uppgraderat till ännu, rent generellt är bättre. Bör jag uppgradera med hänsyn till detta?
Läser i manualen att man ska uppdatera "display" och "main". Main är ju inga konstigheter, men "display" visar ett kretskort. Ska jag skruva isär maskinen för att göra detta, och finns den USB-sladden med anslutning som manualen visar inne i klipparen?
Nu har min klippare, helt oförklarligt, utan egentliga ändringar, klarat att klippa i några dagar utan några problem, tills idag. För idag rymde den ut i skogen vid ett tillfälle (gick rakt över enkeltråden ut i skogen). Det har aldrig hänt förut. Tur att det var där, och inte vid strandlinjen.
Hur är det - täcker garantin att klipparen kör ut i sjön och drunknar?
Min LINE-inställning står nu på 4. För att minska risken kan jag dra ner den till 1, men problemet är att klipparen lämnar redan idag en sträng på 10cm som blir oklippt där jag har min dubbla avgränsningskabel mellan zonerna.
Jag hörde att nyaste versionen, som jag inte har uppgraderat till ännu, rent generellt är bättre. Bör jag uppgradera med hänsyn till detta?
Läser i manualen att man ska uppdatera "display" och "main". Main är ju inga konstigheter, men "display" visar ett kretskort. Ska jag skruva isär maskinen för att göra detta, och finns den USB-sladden med anslutning som manualen visar inne i klipparen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vågade inte ta mig på "displey" utan uppgraderade bara "main" (ganska enkelt).
Problemet jag hade tidigare med smala passagen försvann nästen helt med denna uppgradering, så jag kan bara rekommendera den.
Konstigt nog har jag inte upplevt att klipparen ville rymma, den håller sig duktigt inom markerad område.
Problemet jag hade tidigare med smala passagen försvann nästen helt med denna uppgradering, så jag kan bara rekommendera den.
Konstigt nog har jag inte upplevt att klipparen ville rymma, den håller sig duktigt inom markerad område.
Min klippare rymde två gånger efter jag uppdaterat. Båda gångerna inträffade när den körde kantklippning. Verkar nästan som den inte vet vilket håll som är in på området och svänger helt enkelt ut på fel sida. Har även hänt att den försökt köra in i laddaren från fel sida och när det inte gått svängt ut ur området på så sätt.
Det tråkiga med denna klipparen är enligt mig att programmeringen kunde varit bättre. Den klipper ju fint och klarar backarna i gräsmattan bra men AI:n har för många buggar. Detta hade kunnat lösas lätt om dom släppt koden fri som nån också nämnde tidigare. Tråkigt att behöva lägga allt hopp på nästa program-uppdatering då jag inte vågar lämna klipparen ensam i nuläget.
Det tråkiga med denna klipparen är enligt mig att programmeringen kunde varit bättre. Den klipper ju fint och klarar backarna i gräsmattan bra men AI:n har för många buggar. Detta hade kunnat lösas lätt om dom släppt koden fri som nån också nämnde tidigare. Tråkigt att behöva lägga allt hopp på nästa program-uppdatering då jag inte vågar lämna klipparen ensam i nuläget.
(Ang missar kanttråden - se nästan inlägg)m71 skrev:I motsats till "Ckruz" så måste jag säga att överlag är jag rätt nöjd. Det finns ingen anledning att sabla ner denna klippare. Den klipper snyggt och gör ett bra jobb. Mitt enda problem egentligen är att den missar tråden ibland.
[bild]
När det gäller uppdateringen av mjukvaran, så kan man även uppdatera mjukvaran på displayen för att få med ett par ganska onödiga funktioner. Dock kräver det betydligt mer jobb eftersom man måste skruva upp maskinen, samt använda en speciell programmeringsadapter (den som hålls i handen på bilden ovan, ansluten med en kabel till display-kretskortet). Jag rekommenderar inte att man gör detta utan att det finns någon väldigt bra anledning till att det skulle behövas. Vi kommer inför nästa säsong att sälja den speciella programmeringsadaptern som behövs för en 100-lapp (ungefär - har ej exakt pris nu) för dom som verkligen vill uppdatera mjukvaran i displayen på egen hand.
För er som haft problem med att klipparen i enstaka fall missar kanttråden, så har jag en teori på vad det beror på, som baserar sig på feedback vi fått från kunder både här på forumet, och till vår kundtjänst:
(Förutsatt att det inte beror på sluttande blöt gräsmatta, eller att man grävt ner kanttråden för djupt)
Här är min teori (utan garantier för att det stämmer):
Det verkar kunna inträffa vid en kombination av följande villkor:
- Låg batterinivå vid slutet av en klippsession
- RANGE är inställt på 4
- Ej uppdaterad mjukvara
Det verkar nämligen som att klipparen är känsligare för kanttrådens placering när batterinivån är låg. I kombination med RANGE=4 så kommer den gå väldigt långt över tråden innan den vänder. I originalprogramvaran tycker jag mig minnas (har inte kvar den) att roboten fortsatte med snabbare takt från att den först kände av gränstråden, till att den vände. I den senaste mjukvaran verkar det som att tillverkaren sänkt farten vid detta moment, så att den rör sig långsammare de sista centimetrarna. Troligtvis för att undvika problem med att den kan missa vid låg batterinivå.
Så mina råd till er som haft problem med att den går över kanttråden i enstaka fall är:
1. Uppdatera till senaste mjukvaran.
2. Ställ ner RANGE från 4 till 2 eller 3.
3. Återkom med resultat.
(Förutsatt att det inte beror på sluttande blöt gräsmatta, eller att man grävt ner kanttråden för djupt)
Här är min teori (utan garantier för att det stämmer):
Det verkar kunna inträffa vid en kombination av följande villkor:
- Låg batterinivå vid slutet av en klippsession
- RANGE är inställt på 4
- Ej uppdaterad mjukvara
Det verkar nämligen som att klipparen är känsligare för kanttrådens placering när batterinivån är låg. I kombination med RANGE=4 så kommer den gå väldigt långt över tråden innan den vänder. I originalprogramvaran tycker jag mig minnas (har inte kvar den) att roboten fortsatte med snabbare takt från att den först kände av gränstråden, till att den vände. I den senaste mjukvaran verkar det som att tillverkaren sänkt farten vid detta moment, så att den rör sig långsammare de sista centimetrarna. Troligtvis för att undvika problem med att den kan missa vid låg batterinivå.
Så mina råd till er som haft problem med att den går över kanttråden i enstaka fall är:
1. Uppdatera till senaste mjukvaran.
2. Ställ ner RANGE från 4 till 2 eller 3.
3. Återkom med resultat.
En annan sak som kan orsaka rymning: Man tycker sig ha lagt gränskabeln ytligt och fint. MEN - man har bankat ner fästmärlorna för djupt. Då kan roboten tappa kontakten just vid fästmärlan (speciellt vid låg batterinivå).
Har nu uppdaterat.
Ställt in RANGE (inte LINE som jag felaktigt skrev tidigare) till 1
Men, igen - vad händer om lille Bertil går och badar? Det kan väll knappast ligga mig till last i egenskap av konsument eller? :x Har ni på outl1.se/Arc E-commerce AB en företagsförsäkring, alternativt en policy för hur ni hanterar ev. sådana fall?
Min tråd ligger på c:a +1 till -4cm djup. Vid rymningen idag, gjorde den det på ett ställe som var på knappt -1cm. Jag ser inget mönster i var den rymmer kontra djup på tråden. Bara att det händer på slutet av klipptiden.
Återkommer med resultat om några dagar!
Men, igen - vad händer om lille Bertil går och badar? Det kan väll knappast ligga mig till last i egenskap av konsument eller? :x Har ni på outl1.se/Arc E-commerce AB en företagsförsäkring, alternativt en policy för hur ni hanterar ev. sådana fall?
Min tråd ligger på c:a +1 till -4cm djup. Vid rymningen idag, gjorde den det på ett ställe som var på knappt -1cm. Jag ser inget mönster i var den rymmer kontra djup på tråden. Bara att det händer på slutet av klipptiden.
Hur stor är din trädgård/resp zon?borro skrev:Jag vågade inte ta mig på "displey" utan uppgraderade bara "main" (ganska enkelt).
Hur ytligt ligger din kabel?
Har nu kört några dagar med nya mjukvaran och maskinen fungerar väldigt bra. Dock har ju under denna resa sett behovet av proffsiga installatörer, förmodligen hade 80% av problemen man haft varit borta om man hade kunnat detta eller om man hade följt beskrivningen lite bättre.. 
Problemen som tidigare fanns då maskinen kunde köra fast verkar vara lösta nu då den jobbar hårt för att ta sig loss. Den är dessutom smartare vid områden som är smalare än vad beskrivningen tillåter. (som vanligt har man ju struntat i beskrivning och gjort lite som man vill) Jag tror till och med att maskinen fortsätter på sin inställda klippning även efter att man har stoppat den eller startat om den så länge man inte trycker in nödstopp och måste slå sin kod, är dock lite osäker där, men min maskin fastnade en gren under och motorn stängde av sig för överlast och när jag rensat bort grenen och startat den på Auto igen så fortsatte den dagens klippningar.
Den klipper kanonbra, jag har en granne med en Huskvarna för för över 20k och där har det varit installatörer för 5k och ändå tog det dom en hel höst innan maskinen gjorde som den skulle så alla installationer bär nog på överraskningar. Dock klipper våran 520 minst lika bra som Huskvarnan. Farsan köpte den minsta modellen till sin lilla trädgård och den verkar rulla på kanon den med.
dock skulle man ju önska en inställning för att med displayen kunna stänga av kompassen när man har en plan och bra trädgård, då skulle maskinen bli lite lugnare vid framdrivning. Sen skulle en funktion vara bra där man kunde välja vid vilken spänning maskinen ska sluta klippa och åka hem för att kunna säkra upp att man har bra med kräm kvar till laddaren och slipper smitningar från tråden, jag skulle nog vilja köra hem min 0.2-0.4 volt tidigare för att vara säker, tror fler har samma önskemål. och så en funktion i schemat där man kan kryssa i kantklippning så man kan välja det någon dag i veckan.
I övrigt en kanonmaskin för pengarna. Som vanligt får man ju vad man betalar för och jag tycker nog att i detta fall har jag fått mer. Och att uppdateringar går att göra så enkelt talar ju för att maskinen kommer bli bättre och bättre.
Har sett hårda diskussioner här ovan och vill bara lägga till i det att jag sällan handlat något där leverantören har varit så snabb på att leverera och svara som Outl1. jag är kanonnöjd och Farsan hade lite otur med sin klippare där en drivmotor pajat men dom fixade fram en till dagen därpå. Jag är så nöjd att jag köpt ytligare en 520 som ska få gå på min andra tomt...
Problemen som tidigare fanns då maskinen kunde köra fast verkar vara lösta nu då den jobbar hårt för att ta sig loss. Den är dessutom smartare vid områden som är smalare än vad beskrivningen tillåter. (som vanligt har man ju struntat i beskrivning och gjort lite som man vill) Jag tror till och med att maskinen fortsätter på sin inställda klippning även efter att man har stoppat den eller startat om den så länge man inte trycker in nödstopp och måste slå sin kod, är dock lite osäker där, men min maskin fastnade en gren under och motorn stängde av sig för överlast och när jag rensat bort grenen och startat den på Auto igen så fortsatte den dagens klippningar.
Den klipper kanonbra, jag har en granne med en Huskvarna för för över 20k och där har det varit installatörer för 5k och ändå tog det dom en hel höst innan maskinen gjorde som den skulle så alla installationer bär nog på överraskningar. Dock klipper våran 520 minst lika bra som Huskvarnan. Farsan köpte den minsta modellen till sin lilla trädgård och den verkar rulla på kanon den med.
dock skulle man ju önska en inställning för att med displayen kunna stänga av kompassen när man har en plan och bra trädgård, då skulle maskinen bli lite lugnare vid framdrivning. Sen skulle en funktion vara bra där man kunde välja vid vilken spänning maskinen ska sluta klippa och åka hem för att kunna säkra upp att man har bra med kräm kvar till laddaren och slipper smitningar från tråden, jag skulle nog vilja köra hem min 0.2-0.4 volt tidigare för att vara säker, tror fler har samma önskemål. och så en funktion i schemat där man kan kryssa i kantklippning så man kan välja det någon dag i veckan.
I övrigt en kanonmaskin för pengarna. Som vanligt får man ju vad man betalar för och jag tycker nog att i detta fall har jag fått mer. Och att uppdateringar går att göra så enkelt talar ju för att maskinen kommer bli bättre och bättre.
Har sett hårda diskussioner här ovan och vill bara lägga till i det att jag sällan handlat något där leverantören har varit så snabb på att leverera och svara som Outl1. jag är kanonnöjd och Farsan hade lite otur med sin klippare där en drivmotor pajat men dom fixade fram en till dagen därpå. Jag är så nöjd att jag köpt ytligare en 520 som ska få gå på min andra tomt...
Tror du har fel på en av de 4st spolarna som känner av gränsslingan. Har haft samma problem med min s510. Prova med service programmet och kolla sensorerna.m71 skrev:Har nu uppdaterat.