Varför krocksensorn inte registrerar har jag observerat varför. Om klipparen kommer i plan vinkel mot fast hinder, då går den och skuffar mot den linjen och kan därmed vid minsta ojämnhet gräva ner sig. Men, jag noterar att den försöker vända då den driver bara på ett hjul, så då borde det ju vara enkelt för tillverkaren att mjukvaran lägga in logiken:
om en motor går X sekunder
och
kompassrikting inte ändrar sig
- kör back på bägge motorer X sekunder
- gör sen vändning bort från platsen
Det tror jag skulle lösa väldigt många stopp som jag har observerat.
om en motor går X sekunder
och
kompassrikting inte ändrar sig
- kör back på bägge motorer X sekunder
- gör sen vändning bort från platsen
Det tror jag skulle lösa väldigt många stopp som jag har observerat.
Hej.
Kul med en ny programvara. Hoppas den fungerar bättre i trånga områden, jag har ett där den snurrar in sig ibland.
Jag har precis som m71 egentligen aldrig lyckats få den att köra ett fullt program, den fastnar alltid någonstans. Jag tittade på den i morse, då stannade den 3 gånger inom några minuter på en studsmatta (krockade mot benen), verkade inte som om den märkte att den krockade utan överspänningsskyddet för motorerna utlöstes. Efteråt lyckades den köra en komplett laddning utan problem.
Det hade varit bra om den när den får överspäningsproblem testar backa lite som någon nämnde ovan. Det hade nog minskat antal stopp avsevärt.
Tanken med ett RESUME alternativ har slagit mig med, hade varit väldigt bra. Nu får jag bära bort klipparen till Zon 3 för att den ska bli klippt.
Är det någon annan som haft problem med att knapparna blir tryckta på när klipparen kört under en buske (speciellt när det är lite fuktigt ute). Har hänt ett par gånger att den får för sig att avsluta och köra hem för någon buske tyckte det var en bra idé.
Annars väldigt nöjd, den klipper av en gräsmatta ganska snabbt och effektivt.
Kul med en ny programvara. Hoppas den fungerar bättre i trånga områden, jag har ett där den snurrar in sig ibland.
Jag har precis som m71 egentligen aldrig lyckats få den att köra ett fullt program, den fastnar alltid någonstans. Jag tittade på den i morse, då stannade den 3 gånger inom några minuter på en studsmatta (krockade mot benen), verkade inte som om den märkte att den krockade utan överspänningsskyddet för motorerna utlöstes. Efteråt lyckades den köra en komplett laddning utan problem.
Det hade varit bra om den när den får överspäningsproblem testar backa lite som någon nämnde ovan. Det hade nog minskat antal stopp avsevärt.
Tanken med ett RESUME alternativ har slagit mig med, hade varit väldigt bra. Nu får jag bära bort klipparen till Zon 3 för att den ska bli klippt.
Är det någon annan som haft problem med att knapparna blir tryckta på när klipparen kört under en buske (speciellt när det är lite fuktigt ute). Har hänt ett par gånger att den får för sig att avsluta och köra hem för någon buske tyckte det var en bra idé.
Annars väldigt nöjd, den klipper av en gräsmatta ganska snabbt och effektivt.
Hehe.. Ja det är jobbigt när busken trycker på knapparna..
men som sagt så en Resume knapp vore kanon och att klippare försöker ta sig ur situationer där den får överlast på motor, ja har provat att stoppa klipparen med foten och är man inte distinkt när man gör det så löser inte krockskyddet ut och den stannar mot benet och börjar slira. kan vara så att krockskyddet är lite för hårt. Jag har dock lyckats få klipparen att köra ett elt program nu en dag...
och med lite justeringar så tror jag den kommer att rulla på bra.
Jag har dock en ganska stor trädgård och klipparen får köra från 8:00 på morgonen till kl 10:00 på kvällen och stor tid tillbringas i laddaren. Tror nog att man med lite kraftigare laddare skulle kunna minimera tiden i laddstationen en hel del. Givetvis vill tillverkaren inte lägga för mycket pengar på laddare då det inte värderas vi ett köp när man jämför klippare, men så här i efterhand skulle jag kunna tänka mig att lägga 2000 sek på att få en laddare som halverar laddtiden. Något för dom att fundera på ... (tillbehör är bra pengar)
Ska ladda ner nya programmet. Skulle dock vilja att dom alltid släpper en version där man struntar i kompassen, tror att maskinen i en plan trädgård slösar energi på att försöka redigera för kompassen. Jag skulle nog få några minuter klipptid till om den slutade korrigera för kompass.
Jag har dock en ganska stor trädgård och klipparen får köra från 8:00 på morgonen till kl 10:00 på kvällen och stor tid tillbringas i laddaren. Tror nog att man med lite kraftigare laddare skulle kunna minimera tiden i laddstationen en hel del. Givetvis vill tillverkaren inte lägga för mycket pengar på laddare då det inte värderas vi ett köp när man jämför klippare, men så här i efterhand skulle jag kunna tänka mig att lägga 2000 sek på att få en laddare som halverar laddtiden. Något för dom att fundera på ... (tillbehör är bra pengar)
Ska ladda ner nya programmet. Skulle dock vilja att dom alltid släpper en version där man struntar i kompassen, tror att maskinen i en plan trädgård slösar energi på att försöka redigera för kompassen. Jag skulle nog få några minuter klipptid till om den slutade korrigera för kompass.
Kom på lite mer.. kan man ladda ner det gamla programmet innan man kör på det nya. Ifall man skulle vilja gå tillbaka till originalversionen..? Annars vore det praktiskt att lägga upp originalversionen under dokument också.
ytligare en fråga till tillverkaren. kan man öka laddningen med att sätta flera laddare parallellt ? och om det går vad kostar i så fall en laddare ? Jag vet ju att man ska vara försiktig med strömstyrkan när man närmar sig full laddning på dessa batterier. Men skadar ju inte att fråga.
ytligare en fråga till tillverkaren. kan man öka laddningen med att sätta flera laddare parallellt ? och om det går vad kostar i så fall en laddare ? Jag vet ju att man ska vara försiktig med strömstyrkan när man närmar sig full laddning på dessa batterier. Men skadar ju inte att fråga.
Om en "power"-laddare fanns som tillbehör så skulle jag köpa!
Men, nu VET jag varför, eller kanske inte varför, men iaf hur "bertil" smiter över till intilliggande zon;
När det är c:a 20-30 minuter kvar av klipptiden innan laddning, då går bertil tvärs över mina "dubbla kablar" (2 kablar med 5-10cm mellanrum) - se min tomtskiss från tidigare inlägg i denna tråd. Denna avdelare har fungerat utmärkt under hela klipp-passet, och "bertil" har vänt snällt varje gång den nått avdelaren, men uppenbarligen bryr den sig inte om den när batterispänningen börjar bli låg.
Till saken hör, detta mellanrum är redan för mycket. Jag har ställt LINE till 4, dvs klipp maximalt över tråden, ändå är det en sträng oklippt mellan zonerna.
Kan man skruva upp strömstyrkan på bas-stationen så att klipparen uppfattar tråden även när det börjar närma sig slutet på arbetspasset?
Men, nu VET jag varför, eller kanske inte varför, men iaf hur "bertil" smiter över till intilliggande zon;
När det är c:a 20-30 minuter kvar av klipptiden innan laddning, då går bertil tvärs över mina "dubbla kablar" (2 kablar med 5-10cm mellanrum) - se min tomtskiss från tidigare inlägg i denna tråd. Denna avdelare har fungerat utmärkt under hela klipp-passet, och "bertil" har vänt snällt varje gång den nått avdelaren, men uppenbarligen bryr den sig inte om den när batterispänningen börjar bli låg.
Till saken hör, detta mellanrum är redan för mycket. Jag har ställt LINE till 4, dvs klipp maximalt över tråden, ändå är det en sträng oklippt mellan zonerna.
Kan man skruva upp strömstyrkan på bas-stationen så att klipparen uppfattar tråden även när det börjar närma sig slutet på arbetspasset?
Nä det går inte. Laddaren får inte överstiga 29,4V för då kommer batteriet att förstöras ganska snabbt. Så det enda sättet är att programmet ser till att klipparen avslutar klippning några tiondels volt tidigare, detta tror jag inte skulle försämra den totala klipptiden eftersom den tid man förlorar på gräset tar man igen i laddningen. och jag kan inte tänka mig att någon har denna klipparen och klarar sig med en laddning vid klippning. Då hade jag iallafall valt storleken mindre. Dessutom skulle det minska risken för att man tömmer batteriet för mycket vilket skulle vara katastrof för ett Li-ion batteri.
Hur som helst så skulle en tidigare avslutning dessutom ge lite marginaler den dagen batterierna sjunker i kapacitet och klipparen då kanske inte orkar hem efter en klippning. Detta kunde ju också vara en inställning såsom räckvidd, man kunde ju ha 5 lägen där man kunde välja spänning där klipparen ska gå hem. Kan ju gynna dom som eventuellt har mycket kuperat och jobbigt för klipparen att ta sig hem, eller ett slitet dåligt batteri. Läge 1 som det är idag och sen mer spänning i övriga lägen.
Känns lite som om man skulle kunna få ha en önskelista att fylla i..
Hur som helst så skulle en tidigare avslutning dessutom ge lite marginaler den dagen batterierna sjunker i kapacitet och klipparen då kanske inte orkar hem efter en klippning. Detta kunde ju också vara en inställning såsom räckvidd, man kunde ju ha 5 lägen där man kunde välja spänning där klipparen ska gå hem. Kan ju gynna dom som eventuellt har mycket kuperat och jobbigt för klipparen att ta sig hem, eller ett slitet dåligt batteri. Läge 1 som det är idag och sen mer spänning i övriga lägen.
Känns lite som om man skulle kunna få ha en önskelista att fylla i..
Ja, jag har vidareförmedlat användarfeedback till fabriken och dom får såklart även in önskemål från andra håll. Det som även skiljer denna klippare från många andra är att det går att uppgradera mjukvaran samt att den konstant förbättras av tillverkaren, och att tillverkaren lyssnar på alla förbättringsförslag.
Fick också höra idag, att i den senaste mjukvaran finns det förbättringar i hur roboten rör sig när den ska byta håll efter att ha stött på hinder eller kört fast, så ni som haft problem - uppgradera!
Fick också höra idag, att i den senaste mjukvaran finns det förbättringar i hur roboten rör sig när den ska byta håll efter att ha stött på hinder eller kört fast, så ni som haft problem - uppgradera!
De sista dagarna gick min S510 illa oavsett var den befann sig på tomten. Laddade in programvara 2014-05-23 men felet bestod. Då följde jag ditt råd tlsv och lade in senaste programvaran utan kompass (0819) och sen dess går den som den ska! Den slumpar inte längre "vändningsvinkeln" utan kör fast på 120 grader, i övrigt märks inget större.tlsv skrev:Hade samma problem m min 510 på ett område, la in originalprogramvaran utan kompass o det verkar funka! Ska testa att lägga in orginalprogramvaran m kompas o se om problemet uppstår igen. Det konstiga är att elledning som är den troliga felkällan går igenom båda områdena o beteendet uppstod bara i område 2vet inte om det kan vara så att ledningen ligger ytligare där!
Det talas i S510-tråden om en uppdatering till displayen där man ska kunna stänga av kompassen genom ett menyval, men det har fortfarande inte framkommit vilket "programmeringsdon" som behövs för detta eller hur man får fatt på själva uppdateringen. Med en sån programvara skulle ju även de senare programvarorna fungera för mig. Alternativt får jag väl införskaffa en ny kompass. Det blir isf den andra komponenten för utbyte, efter en UL-sensor.
Nu i efterhand har jag kommit på att kompassen fick spelet i samband med att jag flyttade min laddare (från att ha stått ca 3 m från laddstationen) till just intill laddstationen (ville komma längre ifrån bullret från transformatorns fläkt). Kan möjligen strålning från transformatorns ha förstört min kompass? Transformatorn verkar åtminstone påverka annat i huset. Bland annat störs mina "nätverk-över-elnätet-adaptrar" ut då klipparen är inne för laddning.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nu har jag, ännu en gång bevittnat hur bertil lämnar tråden vid svagt batteri. Denna gång var det kristallklart.
20-30 meter innan laddstationen har jag en 180-graders sväng, följt av en uppförsbacke och sedan en raksträcka.
Ofta har jag sett hur bertil helt ignorerar 180-gradaren, går rakt fram och missar svängen, och går därmed ett varv till runt trädgården. Jag har avfärdat det med att den kanske hade otur och fixar det nästa varv.
Denna gång gjorde den samma sak, men på 3:e varvet lyckades den ta sig upp för backen och gå på raksträckan, inget konstigt så långt. Men så plötsligt slutade den att följa linjen, helt plötsligt gick den åt ett annat håll. Nu råkade den tillslut hitta kabeln längre bort och hittade hem.
Det här säger mig, igen; när klipparen har låg ström i batteriet, då missar roboten kabeln!
20-30 meter innan laddstationen har jag en 180-graders sväng, följt av en uppförsbacke och sedan en raksträcka.
Ofta har jag sett hur bertil helt ignorerar 180-gradaren, går rakt fram och missar svängen, och går därmed ett varv till runt trädgården. Jag har avfärdat det med att den kanske hade otur och fixar det nästa varv.
Denna gång gjorde den samma sak, men på 3:e varvet lyckades den ta sig upp för backen och gå på raksträckan, inget konstigt så långt. Men så plötsligt slutade den att följa linjen, helt plötsligt gick den åt ett annat håll. Nu råkade den tillslut hitta kabeln längre bort och hittade hem.
Det här säger mig, igen; när klipparen har låg ström i batteriet, då missar roboten kabeln!
Redigerat:
Har använt mig av en sådan här programmerare för displayen till min s510Zune skrev:
http://www.ebay.ca/itm/New-STC-USB-...LH_DefaultDomain_0&hash=item19de1c0e0f&_uhb=1
Finns säkert modernare varianter.
En ISP programmerare som klarar STC12LE5A56AD chipet som sitter i displayen, reserverar mig för om det finns olika chip i displayen.